Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Svårlöst lambda problem p0134 p1133 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110

    Svårlöst lambda problem p0134 p1133 B2x5

    Har problem med CEL på min 9-5 aero MY01.
    Felkod var p0134, bytte lambda och fick då p1133..

    Blev förgrymmad och började då felsöka.
    Har mätt ALLA stift som går från lambdan och bytte även ut de två krimparna som finns på jord- och värmarsidan "just in case".
    Allt ser bra ut, men nu återgick felkoden till p0134!

    Enligt wis så mäter jag nu upp matningen till värmaren och får 12v men jorden som går via ECUn reagerar inte.
    Tilläggas är att jag inte har tech2 för aktivering av värmaren men bilen var kall och bakre sonds värmare aktiverade sig korrekt.
    Skall man lita på wis så är lambdan trasig...

    De roliga är att kör man loggning av lambdavärden så ser kurvorna bra ut..

    Hjälp!
    SAAB 9-5 Aero -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110

    Felkod p1300 och p0300

    Har tidigare frågat om hjälp med en felkod på lambdasonden (p0134) vilken nu har fått kompisar i och med p1300 och p0300.
    Märktes genom att CEL blinkade för jag har ju CEL redan tänd pga p0134.

    Har inte haft tid att grotta ner mig något i bilen ännu men tanken är att göra det till helgen så min fråga är då om de senaste felkoderna kan ha något gemensamt med p0134?
    Tanken är att byta stift och tändkassetten först (tänkt sedan tidigare) men vad skulle ni rekommendera att söka därefter?

    Bytt och kontrollerat är
    - Lambdasond
    - Kablage lambdasensorer
    - Vacumslangar
    - Letat läckor på insugssidan men tycker slangar ser hela ut... dock inte tittat på ICn
    SAAB 9-5 Aero -01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Felkod p1300 och p0300

    Du verkar ha ett luftläckage. Kolla gärna vid insuget och "trädet" som BTR och dumpens magnetventil är kopplad till. Andra möjliga felkällor är dåligt åtdragen downpipe, spräckta tändstift (minsta spricka räcker), kasst motorstyrdon (väldigt ovanligt), kass luftmassemätare (möjligt) eller dålig jord till sonden.

    Beskriv mer. Hur beter bilen sig?
    Ryckningar på tomgång, svajjig gång, misständningar så fort det kommer laddtryck vid ~2000 rpm, etc. ALLT du kan komma på som avviker vill du berätta.

    Lås inte in dig BLINT på felkoden. Då kommer du inte komma någonstans. Felkoden ger en INDIKERING utifrån signaler, och det kan vara en ganska lååång serie signaler innan det börjar avvika. Var det avviker beror på felkällan. Du kan också ha fel som märks men inte alls ger några felkoder. (Bland annat luftläckage eller luftmassemätarfel)

    Ett exempel är, som sagt tidigare, trasig luftmassemätare. Vid full last ska en icke-Aero ge ungefär ~850 mg luftmassa per förbränning vid full gas/fullt uppnått laddtryck med original programvara. Vid felaktig mätare kan denna visa nedåt 600 mg, fast den egentligen får mer. Motorstyrdonet kommer inte märka att det är fel på trådarna i LMM'en utan skickar vidare denna indikation till styrdonet som bedömer att till 600 mg luft behövs en viss mängd bränsle. Nu kommer denna blandning förbrännas och hamna i avgasröret där lambdasonden sitter. Den kommer förmodligen då indikera att bilen går lite magert så den ger på lite mer, och sen blev det inte rätt igen... "oj nu stämmer inget här". Så du kan få en felkod som FÖLJD av ett annat problem.

    Leta gärna vidare. Och kom ihåg, löser du felet så återkom hit och skriv det så att alla som googlar även får hjälp från din framgång.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Felkod p1300 och p0300

    Fick dom båda när min pump inte gav tillräckligt tryck fram till spridarna..

    Tryckte man full gas så hackade bilen fram men va man lätt på foten så märktes inget.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110

    Re: Felkod p1300 och p0300

    Tack för snabba svar gubbs

    Ska försöka förklara lite mer hur bilen beter sig, är dock lite svårt för jag kör den bilen så sällan då min fru använder den...

    Kan tilläggas att det är en automat!

    Vi drar historian från början:
    Köpt bilen i våras.
    Funkat över förväntan då bilen är 12år och nu precis rullat över 20k sträcket!
    Första som hände var att CEL tändes i somras, kollade då med Torque och fick fram p0134.
    Bytte lambda, fick då p1133 (tror jag det var, iaf lambdavärmare).
    Gick igenom hela kablaget från lambda k-don till motorstyrdon och bytte ut splicarna, felet återgick då till p0134.
    Mätte då upp förvärmingen till både främre och bakre lambda och det så bra ut.
    Kan tilläggas att om man tittar på lambda kurvorna i Torque ser det bra ut (de rör sig som jag läst att det skall).
    Började leta luftläck och bytte ut alla vacumslangar och kollade så backventilerna inte släpper igenom åt fel hål.
    Hittade inget fel men erkänner att jag inte tog ner alla slangar som är anslutna runt IC och turbo.
    Lämnade problemet ett tag tills iförrgår när frugan sa att CEL blinkade när hon körde ut från en parkering, var då p1300 och p0300 i pending och p0134 i active.
    Bilen hade inte betet sig konstigt sa hon men har tidigare svarat lite dåligt och har hackat lite när hon laggt i driven och skulle rulla iväg (hoppat lite).

    Det är vad jag står idag.
    Tänkte köra en 21000mila service hemma i garaget i helgen och även försöka hitta alla dessa fel.

    Hur letar jag bäst efter luftläckage?
    Är det att ta ner alla slangar och IC för en visuell inspektion?

    Kommer hålla denna tråd uppdaterad, jäkligt frustrerande med "lösa" trådar utan happy ending
    SAAB 9-5 Aero -01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110

    Re: Felkod p1300 och p0300

    Update:
    Har nu gjort en service av bilen och även bytt tändkasett.
    Under provkörning kändes det som om den gick jäkligt bra men senare samma dag så stod den och "hoppade" fram när jag skulle köra iväg från en korsning. Hade precis startat bilen och den tvekade och svarade inte så bra på gasen under några sekunder.
    Kan detta vara bränslepumpen som spökar?

    Angående p0134 så tändes den efter några minuters körning i "pending" och efter omstart kom CEL. Har letat luftläckage och tycker att o-ringen vid bypass-röret är i dåligt skick... röret glappar oroväckande mycket mot cobran... Skall köpa ny och se om det räcker, annars blir det väl att söka vidare?
    LMM och IC då eller vad tror ni?
    SAAB 9-5 Aero -01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Felkod p1300 och p0300

    Åk till en verkstad som kan mäta bränsle trycket så vet du om det är pumpen. Jag bytte massa delar mellan min bil och en annan innan jag fick tips om att testa trycket vid spridarna.

    Trycket jag hade låg på 2 bar tror jag och det skulle vara på 3 och det tog verkstan 5 min att testa.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110

    Re: Felkod p1300 och p0300

    Update2:
    Bytt o-ring och nu tar det längre tid för p0134 att tändas... Skumt!
    Bilen är fortfarande orolig på tomgång när den är kall men går som en klocka när den blivit varm.
    SAAB 9-5 Aero -01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Felkod p1300 och p0300

    Citat Ursprungligen postat av shadow
    Update2:
    Bytt o-ring och nu tar det längre tid för p0134 att tändas... Skumt!
    Bilen är fortfarande orolig på tomgång när den är kall men går som en klocka när den blivit varm.
    Kolla att BÅDA sonderna är ordentligt dragna. Har haft en bil där jag bytte sond fram efter felsökning i WIS. Felkoden återkom i alla fall, pga att bakre sond inte var fastskruvad ordentligt. Satte felkod på främre när bakre var lös...
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110

    Re: Felkod p1300 och p0300

    Citat Ursprungligen postat av Schottis
    Kolla att BÅDA sonderna är ordentligt dragna. Har haft en bil där jag bytte sond fram efter felsökning i WIS. Felkoden återkom i alla fall, pga att bakre sond inte var fastskruvad ordentligt. Satte felkod på främre när bakre var lös...
    Har bara pillat med den främre men ska kolla över båda i helgen, ska även prova byta LMM.

    I'll be back
    SAAB 9-5 Aero -01

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110
    Update3:
    Har letat läckage vid båda sonderna och bytt LMM => Ingen effekt.
    Vart FAEN ska man börja leta nu då?!

    Leta läckage i IC?
    SAAB 9-5 Aero -01

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110

    Felkod p1300 och p0300 (LÖST)

    Problem löst.

    Var fortfarande ett problem med jordningen till den främre lambdasonden.
    Har tidigare varit och felsökt i kablaget och bytt en dålig krimpning.
    Drog nu helt ny kabel till båda sensorerna från styrdonet (pin 5 och nu funkar det.

    Tack för hjälpen alla!
    SAAB 9-5 Aero -01

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110

    Svårlöst lambda problem p0134 p1133 (LÖST)

    För att andra CEL jägare inte ska behöva bli frustredade över hur det gick så kommer här lösningen på problemet.

    Felsökningen jag gjorde i somras visade att det var ett förhöjdt motstånd i kablaget mellan motorstyrdonet (pin 58 ) och lambdasond (pin3)
    Läst tidigare på detta forum att det brukar vara krimpen som är dålig så jag bytte ut den och gjorde ny mätning som visade att jorden var helt okey!
    Gick då vidare i min felsökning eftersom felet kvarstod.
    Problemet var ju att det inte var krimpen som var dålig utan kabeln mellan krimpen och styrdonet.

    Har lagt en helt ny 0,5mm2 kabel från pin3 på varje lambdasond och till en helt ny krimp som jag gjort vid pin58 på styrdonet.
    Funkar perfekt och bilen går klart bättre!

    Skulle därför vilja rekomendera alla som får detta problem att inte hålla på och bara krimpa om utan dra en ny kabel istället.
    SAAB 9-5 Aero -01

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    detta visar ju återigen att felkoder sällan pekar på enskilda komponenter som en del verkar tro. Till och med verkstäderna är ju bara reservdelsbytare nuförtiden och sen är det kunden som får stå för delarna när de kör trial and error. Men ojdå kom felet tillbaks, ja då är det nåt annat än det tidigare och nej vi kan tyvärr inte stå för det...........när de helt enkelt inte felsöker ens från första början.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27
    Jag är imponerad över din felsökning. Det där är ju inte ett lätt fel att hitta.
    En eloge till dig att du delade med dig av detta ifall att någon annan får samma problem.

  16. #16
    Guest
    Guest
    hade problemet på min 95 2004 motorlampan tändes ,läste av felkod p0134 ,främre lambdasonden var bytt ny .sade avbrott sensor 1 ,kollade kontakten inget läste av med min tech2 ,ingen lambda reglering ,tog då köpte lambdasonden på skroten,sedan försvann felkoden själv, och lambdaregleringen fungerar nu .tror felet är löst nu där kan vara fel på lambdasonden även om den är ny

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med byte av tändstift B2x5
    Av Hemmansägaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2017-04-27, 20:49
  2. [LÖST] Svårlöst problem med oljetryck B2x5
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-07-31, 19:57
  3. Felkod p1133(4403 i Open SID), 9-5 -00?
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 20:58
  4. P1141 svårlöst, behöver experthjälp
    Av mse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 20:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •