Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Meddelande i SID? OpenSID (trimmad) OG9-5

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    1. Möjligen är bilen trimmad.
    2. Här finns lite förklaringar ^^ se ovan
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-12 klockan 17:12. Anledning: Inlägg flyttat till tråden det hänvisades till så läs från början
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -

Vad nu med detta ??!!

Hej på er !

Nybliven Saabägare här ...

Det här dyker upp ibland - kan det ha att göra med att bilen/turbonålen smårycker ibland ?

Second adapt.jpg

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Det där är en del av det som kallas "OpenSID", dvs access till att se motorparametrar.
    Om du trycker +/- samtidigt kommer du in i menyerna som kan visa en massa motorparametrar. För att få något ut av det så behöver du veta en hel del om hyfsat moderna motorstyrsystem och Trionic i synnerhet.
    Den som aktiverade OpenSID tyckte tydligen det där var kul. Jag brukar stänga av adaptionsmeddelandena eftersom det orsakar mer bryderi än kunskap för den som inte är insatt.
    Det hänger i varje fall inte ihop med att bilen rycker.
    Du har inga felkoder/lysande motorlampa?

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Däremot är väl openSID något som normalt läggs in av den motor- och trimintresserade. Så det är inte osannolikt att din bil snurrar på modifierad mjukvara.

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Har inte läst ut några felkoder än (ODBC app-grejen har jag inte fått fungera än) , bilen 'bara' små rycker och är fullt körbar om man är (ganska) lätt på gasfoten.
    Har börjat göra lite service på den ... nya tändstift/luftfilter, provat en annan tändkassett, köpt ny Luftmassemätare, bytt vissa 4 och 6mm vacuumslangar och nån givare på luft in tror jag,
    har en ny vevaxelgivare och nån beg tryckgivare liggandes som ja inte ens vet var de ska sitta ... 8-()
    Bilen har ny Turbo och förra ägaren sa att vevhusventilationen är rengjort ... har evtl en beg spjällhus på g, om jag nu törs att ge mig på att byta det ... mäste ha en bil igång :-(
    Det ska finnas VAG ventiler att köpa som ska vara billigare än original, men jag har inte listat ut vilka det är, var de sitter och varför de ska gått sönder ...
    Tack för svar !

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    En inte helt osannolik händelsekedja är att någon använt T7suite autotuning trim som kräver 98 oktan för att inte behöva reglera ner en aning pga. spikningar om man ligger på max.

Om den reglerar ner trycket i andra situationer har den nog något fel, men eftersom du inte vet vad det är för SW som ligger i ECU:n (för det är garanterat inte standard) så är det omöjligt att veta om det har med mjukvaran att göra.

Jag förutsätter att bilen inte har några felkoder och att CE-lampan är släckt.

Om bilen också har problem med varmstart kan det vara ett tecken på vevaxelgivaren.

Annars finns alltid möjligheten att det kan vara tändkassetten - speciellt om det inte verkar finnas något system i ryckningarna. Provbyt med en känt fungerande är den enda vettiga metoden att utesluta detta.

Sedan kan det också vara ett marginellt luftläckage eller avgasläckage, det förra kan kontrolleras genom att koppla ur kontakten till LMM och se om problemet försvinner, det senare genom att plugga avgasröret och lyssna när bilen stannar om det pyser någonstans.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Hej, motorlampan lyser inte. Jag har provat trycka +- på OpenSID för att kolla runt lite, men fattar nada :-(
    Jag har hört att M% A% har med att köra E85 att göra, jag tankar bara 95. Går Opensid att programmera för bara 95 ?
    Går det at RESET'ta OPENSID till original-inställningar, eller måste de läsas in på nytt ?

PS det är alltso en SAAB 9-5 2,3T från 2000, vet inget om vilken typ det är Vector, Linear, Sport eller Aero,
    på transportstyrelsen står det bara SAAB 9-5 SE KOMBI 2.3T S. (S står kanske för Sport ?)

Jag vill ju bara köra lite bil =8-)

Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Det meddelandet kommer upp efter att du tankat och efter några kilometer. (eller efter strömlös ECU)
    Troligtvis BioPower mjukvara i den som adapterar etanol halten efter tankning.
    Man kan välja i T7 suite om man vill ha meddelandet eller inte.
    Och man kan kryssa i för OpenSID också.

Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av HomerJSimpsson Visa inlägg
    Jag har provat trycka +- på OpenSID för att kolla runt lite, men fattar nada :-(
    Om du vill fatta, så finns hur mycket grundinformation om detta som helst en googling bort, t.ex sid 2,3 & 7 i detta dokument.

Citat Ursprungligen postat av HomerJSimpsson Visa inlägg
    Jag vill ju bara köra lite bil =8-)
    Eller så ignorerar du bara meddelandena och trycker bort dom, alternativt tar hjälp med att "programmera bort" vilket i regel är ganska lätt.

1 användare gillar detta inlägg

9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

1. Oläsbart SID meddelande OG9-5
    Av Saab_Björn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-12-08, 23:59
  2. [LÖST] SID meddelande "2 Remote Key 2 Transponder" OG9-5
    Av lust i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-08-05, 19:17
  3. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •