Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mjukslang som trycks in på vänstersida av toppen

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Mjukslang som trycks in på vänstersida av toppen

    Hej,
    Krokodiltänderna som hållet fast den slangen gick sönder, nu sitter bars slangen dit tryckt.
    Kan man köpa krokodiltänderna nya på Saab? Vad gör slangen?
    Gäller en 9-5 -04 B235L.

    Vidare så har den vita/grå backventilen till vevhusvebtilationen spruckit i den hårda delen av slangen. Min fråga. Kan man köra en kort sträcka med dessa delar lösa?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Mjukslang som trycks in på vänstersida av toppen

    Slangen på vänstersidan av ventilkåpan ska återleda förbränningsgaserna till vevhusventilationen.
    Backventilen är lite mer kritisk, utan den får du laddtryck ner i vevhuset, vilket kan skapa alla möjliga läckage och problem, men att köra en kort sträcka utan laddtryck är inga problem.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Mjukslang som trycks in på vänstersida av toppen

    Jag körde rätt många mil med delar från backventilen i slangen. Anledning var att jag inte upptäckte att den var trasig. När jag väl upptäckte det rensade jag slangen på delarna och provblåste backventilen och den höll tätt. Beställde dock en ny backventil ändå för jag misstänkte att den suttit där väldigt länge. Bytte ventilen en vecka senare och då visade det sig att den inte höll tätt så man märker ju hur snabbt de kan haverera.

    Vad är det för krokodiltänder du menar?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Mjukslang som trycks in på vänstersida av toppen

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jag körde rätt många mil med delar från backventilen i slangen. Anledning var att jag inte upptäckte att den var trasig. När jag väl upptäckte det rensade jag slangen på delarna och provblåste backventilen och den höll tätt. Beställde dock en ny backventil ändå för jag misstänkte att den suttit där väldigt länge. Bytte ventilen en vecka senare och då visade det sig att den inte höll tätt så man märker ju hur snabbt de kan haverera.

    Vad är det för krokodiltänder du menar?
    Tack för svaren Daekol och Mr.White.
    Krokodiltänderna jag syftar på är de som sitter på slang "3" mot toppen.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...usventilation/
    Är risk att den slangen trycks ut om "krokodiltänder" saknas?

    Den vita backventilen ska man förslagsvis byta. Jag försökte leta igår om man kunde köpa backventilen löst eller om man var tvungen att köpa hela slangen, hur ser det ut där? Fick tvetydiga svar på mina sökningar. Slangen är inte dyr, men efter ett spridarbyte som tog 3h igår drar jag mig lite för att rota under huven den närmsta framtiden..

    Vilken vevhusventilation är det som gäller nu? Jag har en 04:a, men Manick här på forumet kommenterade igår att jag bör byta vevhusventilationen till en annan...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Mjukslang som trycks in på vänstersida av toppen

    Okej så krokodiltänderna skall sitta emot denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 60443.html

    Eller missuppfattar jag dig igen nu? Hur som helst så sitter min slang fast emot den nippeln med hjälp av stripes. Märkte att den var väldigt lätt att rycka loss utan stripes.

    Eftersom att du har en 04a så verkar det som att den vita backventilen inte är samma som 98-03 använder. Då måste du nog köpa den här slangen: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 55927.html

    Dock är ju den tillfälligt slut så om det krisar så tycker jag du skall kontakta maptunparts och se hur snabbt de kan få in den. Bara att ge dom artikelnumret: 5955927

    Såg också nu när jag kollade i EPC att backventilen till 04-10 inte finns som separat reservdel tyvärr. Ser också ut som att det är plastslang på 04-10 så att plocka en backventil från skroten blir nog inte lätt heller för att om det är plastslang så är den säkert påvärmd ungefär på samma sätt som en krympslang.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6

    Re: Mjukslang som trycks in på vänstersida av toppen

    Du behöver slang 59 55 919 (inkl. klämma) och slang 59 55 927 (inkl. backventil).

    http://www.eeuroparts.com/Parts/9318/Oi ... e-5955919/
    http://www.eeuroparts.com/Parts/9319/Oi ... e-5955927/
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. ladd trycks fel ng 900 97
    Av THEDEVIL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 14:18
  2. Ej fungerande högtalare på vänstersida SAAB 9-3 aero -04
    Av Jatko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 20:46
  3. gnissel vänstersida motor????
    Av plåtniklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 16:06
  4. glappande klocka på vänstersida av växellådan... NG900-98
    Av FeFFe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •