Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ngn som blivit lurad av bilförsäljare, men lurat dem?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Ngn som blivit lurad av bilförsäljare, men lurat dem?

    Jag köpte en 9000 CDE 2,0t -96 för 7 år sedan, extremt fin för kanonpris på en bilaffär. Den var närmast osäljbar eftersom den var grymt slö. Så det redan låga priset fick jag pruta 35% på. De var nog glada att bli av med den. Jag förstod direkt att WG-stången inte satt på, och alla som kört så ngn gång vet att den är klart slöare än motsvarande sugmotor. Min gissning är att de hakat av den på flit, för kopplingen skulle visa sig inte palla grundladdtryck, och kopplingsbyte på verkstad kändes väl för dyrt för dem. Avgasröret läckte lite också, vilket jag påpekade kostade en del för mig att byta.

    Att jag hade ett nytt Feritta helsystem hemma som väntade på att jag skulle komma hem med ett objekt, berättade inte jag. Inte heller att jag visste hur man fick fart i motorn på 5 minuter. Kopplingen visste jag förvisso inte om då, men planen var ju i alla fall att sätta dit 240-svänghjul med komplett kopplingssats införskaffat sedan länge, eftersom effekten skulle upp ordentligt så klart .

    Så jag fick en lågmilad fin bil som var servad exemplariskt, med fast och len hjulupphängning. Inte ens rost bakom framskärmlisterna. 2 äldre gubbar var tidigare ägare. Mitt prutargument som till slut fick dem att acceptera mitt skambud var att avsäga mig garantierna. Det brukar jag köra med, eftersom jag grejar allt själv. Svårt att i efterhand förhålla sig till priser då man idag kan få 9000-bilar för billiga pengar, men jag hade tittat på halvrisiga bilar för 40-50 tusen, alla 20.000+ mil. Denna stack ut med sina 28.000 redan innan jag sett det fina skicket. Prutade den till 18.000 kr.

    Att sedan sambon körde denna pärla i ett vajerräcke året senare är ju en annan sak .

    Ngn annan som medvetet låtit försäljare tro att de lurar köparen, fast det är köparen som gör en kanonaffär?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2

    Re: Ngn som blivit lurad av bilförsäljare, men lurat dem?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Jag köpte en 9000 CDE 2,0t -96 för 7 år sedan, extremt fin för kanonpris på en bilaffär. Den var närmast osäljbar eftersom den var grymt slö. Så det redan låga priset fick jag pruta 35% på. De var nog glada att bli av med den. Jag förstod direkt att WG-stången inte satt på, och alla som kört så ngn gång vet att den är klart slöare än motsvarande sugmotor. Min gissning är att de hakat av den på flit, för kopplingen skulle visa sig inte palla grundladdtryck, och kopplingsbyte på verkstad kändes väl för dyrt för dem. Avgasröret läckte lite också, vilket jag påpekade kostade en del för mig att byta.

    Att jag hade ett nytt Feritta helsystem hemma som väntade på att jag skulle komma hem med ett objekt, berättade inte jag. Inte heller att jag visste hur man fick fart i motorn på 5 minuter. Kopplingen visste jag förvisso inte om då, men planen var ju i alla fall att sätta dit 240-svänghjul med komplett kopplingssats införskaffat sedan länge, eftersom effekten skulle upp ordentligt så klart .

    Så jag fick en lågmilad fin bil som var servad exemplariskt, med fast och len hjulupphängning. Inte ens rost bakom framskärmlisterna. 2 äldre gubbar var tidigare ägare. Mitt prutargument som till slut fick dem att acceptera mitt skambud var att avsäga mig garantierna. Det brukar jag köra med, eftersom jag grejar allt själv. Svårt att i efterhand förhålla sig till priser då man idag kan få 9000-bilar för billiga pengar, men jag hade tittat på halvrisiga bilar för 40-50 tusen, alla 20.000+ mil. Denna stack ut med sina 28.000 redan innan jag sett det fina skicket. Prutade den till 18.000 kr.

    Att sedan sambon körde denna pärla i ett vajerräcke året senare är ju en annan sak .

    Ngn annan som medvetet låtit försäljare tro att de lurar köparen, fast det är köparen som gör en kanonaffär?
    Visst kan det vara svårt att förhålla sig till priser, inte minst så här sju år senare. Men jag undrar verkligen om det var du som "lurade" handlaren. En 9000 av årsmodell 1996 motsvaras väl idag av en 9-5:a årsmodell 2003. En sådan av årsmodell 2003 som känns lite halvtrött med slirande koppling och lite halvskral utrustning tror jag är rätt kall för att inte säga närmast osäljbar. Det viktigaste är förstås ändå att du kände dig nöjd vid tillfället

    Som jämförelse kan jag nämna att jag för cirka 1,5 år sedan köpte mig en fullsmetad 9-5 kombi med tokslut turbo som enbart rullat 8400 mil och hade varit avställd under en längre tid. Betalade 6 tkr... och då var det i princip nya däck på 17-tumsfälgar. Bara de borde ju kostat 6 lax.

    Kan bara konstatera att gamla bilar (framförallt inte SAAB) är just någonting värda. Speciellt inte om de är behäftade med tyngre fel som kostar en ansenlig slant att få åtgärdade på verkstad.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Ngn som blivit lurad av bilförsäljare, men lurat dem?

    Man kan väl säga att det blev en win-win affär. Vanliga köpare hade nog inte planerat att byta till redan införskaffade Aerokoppling + svänghjul och komplett Ferrita-avgas. Jag hade kollat bilar hela sommaren, men alla var sunkiga och rostiga och på den tiden var normalpriset (före prut) på firmor 40-55'. Tro mig, jag hade stenkoll på prisbilden det året. Denna bil hade två ägare födda 1930 och 1934. Servad varje år, som mest 1050 mil mellan två servicar. När jag bytte koppling måste man ju bl a ta bort skärmkantslisten, och där bakom var lacken intakt (ovanligt även på 9000 utan "bubblade" skärmkanter). Inga "får man räkna med på en begagnadbil"-repor. Några mindre stenskott på huven bara. Jag var lite less på att bara hitta +20.000-milare med begynnande rost i rutramen, längst nere på B-stolpen osv. Var inte så intresserad av denna när jag såg den på den mörkdaskiga bilden i datorn. Denna gång var dock bilen finare i verkligheten än på bild (alla som varit och tittat på Blocket-bilar vet att det ofta är motsatsen när man väl på plats synar bilen).

    Jag vet egentligen inte varför du invänder. Själv tycker jag att du gjort bra affärer de du räknar upp. Dock föreligger en viss risk att köpa 9-5:a med slut turbo. Om den är slut, är ju risken ganska förhöjd att resten av motorn kan packa ihop.

    Kan berätta om en annan bil som förvisso var väldigt kall på marknaden som jag köpte 1995. En 340 CVT -87 på Volvo. Prislapp 39.900 kr. En mekaniker där hade kört den ngn dag innan och berättat att växellådan var slut, behövde bytas/renoveras då den bara gick på lågväxeln (maxvarv redan i ca 30 km/h). Den var absolut toppskick annars, en ägare och 7.000 mil. Jag köpte den för 10.000 kr som repobjekt. Åkte hem och kopplade om lite vakuumslangar, till vilka jag kopplade en innifrån reglerbar pysventil. Sedan gick den som den skulle, plus att jag kunde välja utväxling själv steglöst och köra på högsta utväxling i lågfart om jag ville (och det vill man ju, istället för att åka runt på de relativt höga varv dessa gör original i stadstrafik)*. Försäljaren kopierade upp hela verkstadshandboken för CVT-lådan (många sidor) åt mig, men dessa hade jag ingen användning för. Faktiskt jättekul bil, inte minst när man fick såväl förundrade och (troligen) sura blickar när bilen kom farandes på sjöns is i över 100 km/h...på backen . Men visst var han säkert glad att bli av med denna problembil, så det var väl också en win-win. Rem-Johan har väl aldrig varit eftertraktade direkt, och om lådan är "paj" så blir ju saken i allmänhet inte bättre...

    *(Volvos CVT fungerar med en kombination av slungvikter precis som på en automatmoppe, samt pneumatik som reglerar variatordistansen)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Ngn som blivit lurad av bilförsäljare, men lurat dem?

    Det första jag kommer att tänka på när jag ser rubriken handlar om Mitsubishi Galant.
    Hade en sån -97 med automatlåda, där lådan började krångla. Lock-upen låste och öppnade lite som den villle, och betedde sig allmänt konstigt, och när den började krångla skjöt bränsleförbrukningen i höjden.
    Jag tittade runt och hittade en nyare Galant, med manuell låda och lite större motor (GDI) till ett hyggligt pris hos en bilhandlare en timme hemifrån.

    Jag blev dock rätt less när jag kom dit.
    Trots att han visste att vi skulle komma stog bilen ej startad på flera veckor utan luft i ett hjul och tomt batteri!
    Pumpa och starthjälp så gick den dock. Jag hittade dock en massa småfel, som trasiga lampor i instrumentbelysningen, glapp dörrkontakt, och lite annat.
    Småsaker, men jag var lite irriterad!
    Dessutom visade det sig att batteriet var inte bara urladdat, utan helt dött, så efter en halvtimmes körning startade den inte i alla fall, och det visste dom om! Men att byta batteri innan köp var inte aktuellt, det kunde jag göra själv på Biltema!

    Var på gång att åka därifrån, men frågade först om han tog inbyte, och det gjorde han!
    Han tittade på min gamla Galant, provkörde snabbt på parkeringen bara (inte en chans att kunna upptäcka att lådan var dålig), och efter en stund gav han ett bud som var lite drygt vad jag gett för bilen två år tidigare, om jag köpte den andra!
    Då började jag fundera lite, kanske inte skulle åka ändå..

    Till slut hade vi kommit överens, OM dom fixade alla dessa småfel först!
    Batteriet tänkte dom dock inte byta!

    En vecka senare plockade jag ur batteriet ur min bil, som bara var ca en månad gammalt, satte tillbaka det gamla som jag som tur var inte kastat.
    Hade laddat det under natten, men bilen startade inte ändå... Heldött, men vad gjorde det? Kablade igång bilen och drog till bilhandlaren.
    Gjorde upp affären, startade min nya bil med starthjälp och åkte!
    Lugnade mig lite på gatan då handlaren sagt att han skulle ut och köra in min gamla bil på gården... och fick se hans besvikelse när den inte startade!
    Att lådan var dålig fick han väl upptäcka senare!

    Själv åkte jag hem och bytte till det batteri jag plockat ur gamla bilen på morgonen, sen gick den bilen problemfritt flera år!

Liknande ämnen

  1. Blev jag lurad? Känner mig lurad av verkstaden, vad göra?
    Av saabrookie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 22:13
  2. Ta fram en borttagen annons jag blivit lurad på?
    Av läppglans i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 13:41
  3. [LÖST] Har jag blivit lurad av min handlare? NG9-3 B284
    Av Printscreen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:54
  4. Syntomatic växellådsolja, har jag blivit lurad av SAAB?
    Av og900i i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 22:22
  5. Tror visst jag blivit lurad.. =(
    Av Manne_74 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •