Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dåligt batteri eller tjuvström?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Dåligt batteri eller tjuvström?

    Märkte för ett par veckor sedan att bilen var lite trög att starta på morgonen, orkeslös startmotor, men efter en kort tur till ex.vis affären för att handla så var den pigg igen. Verkar alltså ta emot laddning. Laddade med en CTEK3600, tig typ 2 dygn innan den visade fullt batteri, men dagen efter såg jag att den halkat ner på "halv" igen trots attbladdaren suttit i och underhållsladdat hela tiden.
    Nu har bilen stått still sedan i måndags (5 dagar) och startmotorn orkade typ 2 varv och sedan räcker inte strömmen ens till att låsa dörrarna. CTEK visar igen "halv batteri" vid laddning.

    Frågan är on det är batteriet, beter sig ett gammalt batteri så, eller om något drar ur det? Bilen är en 9-5 från 2008, originalbatteri i som blivit djupurladdat 3ggr redan...... Så detta var väl 4:de gången.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  2. #2

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Hej.
    Orginalbatterierna håller inte hög kvalitet.
    Vill nog säga att ditt batteri hållit bra. Har du en diesel slits de ännu hårdare.
    Byt nu innan vintern så slipper du kabla.

    Mvh
    loca

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    5år & nästan en handfull djupurladdningar är såklart ingen bra kombination.

    Har du en digitalmultimeter för att kunna mäta polspänningen?


    Detta är ett mycket bra batteri om du ska skaffa ett nytt.

    Tudor High Tech TA770, 77 Ah
    http://www.anabil.se/verkstad-reservdel ... bshop.aspx

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Ok, då blir det ett nytt batteri, det är väl skönt ändå inför vintern, så slipper man stå där rätt vad det är.
    Men bara för att dubbelkolla; Ett gammalt batteri funkar alltså på det viset, att det går så länge man kör dagligen/varannan dag men står bilen 4-5dagar så laddar det ur sig självt? Vill bara vara säker på att inte ladda ur och förstöra ett nytt batteri också.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Var och inhandlade ett Varta silver 77Ah batteri igår, mest för att slippa oroa mig.

    Lämnade bilen från söndag kväll till onsdag morgon efter en 6timmars biltur. 11.8V polspänning. Laddar över natten, kör till jobbet och därefter 25minuter till batteriaffären. De mäter skicket på originalbatteriet med en bosch-testare, bilen stod väl kanske 5-10minuter. Visar 12.64V, startkapacitet 69%.

    Lämnar man laddaren på över ett par dagar och den av en händelse visar grönt (Ctek 3200), räcker det med att låsa upp bilen för att den skall hoppa ner på orange och ladda igen, kanske normalt med lampor och så som tänds? Elle är det bara tillfällig laddning som gör att batteri-testaren visade positivt eller är det fortfarande bra batteri och defintivt läckage I elsystemet?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Det vanligaste felet med batterier är sulfatering och det händer fortare när batterispänningen sjunker under 12v.
    En enkel metod att kolla ett batteri är att ladda upp batteriet fullt och sedan låta det stå ett dygn och sedan mäta spänningen som bör vara 12.8v om batteriet är hyffsat.
    (obs! batteriet bortkopplat från bilen)
    Om batteriet inte håller måttet så brukar jag prova att köra desulfatorn i ca 2 veckor och sedan testa en gång och fungerar det fortfarande inte så kör jag det till återvinningen.
    Jag har byggt en egen desulfator enl. uppgifterna som finns på nätet, den genererar en högfrekvent belastning/spik via en induktor tillbaks till batteriet men jag har kört den för lite för att veta om den fungerar riktigt bra.

    Tjuvström går att mäta med amperemeter dock så ska man vara medveten om att det går rejält med ström precis när man ansluter batteripolen så kolla att du inte bränner instrumentet.

    /Pelle

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Kopplade loss ett fulladdat batteri när jag byte det för lite drygt en vecka sedan. Ligger på 12.7V nu. Det borde väl vara rät hyffsat skick skulle jag tro?

    Bilen stod still lördag em till måndag kväll och då låg polspänningen på mitt nya inkopplade 77Ah-batteri på 12.2V. Hade kört 5 timmar I sträck innan dess så batteriet borde varit fulladdat I lördags så något suger ström I alla fall.

    Eftersom bilen är så ny vill jag inte tro att det redan är fel på den. Så jag anar att det kan ha att göra med installationen av ny stereo. Rattinterfacet är väl en kandidat via bussen? Jag har läst någonstans att man måste bygla något vid byte av stereo. Jag tror inte det gjordes, men slutsteget plockades ur bilen. Räcker det eller ligger det någon antennförstärkare eller liknande som nu är på hela tiden? Jag kan inte mäta själv, enda gången jag ser någon ström I instrumentet är på 10A-området och då 100mA, men det är väl inte nog för att tömma så? Och något av de andra mätområdena ger 0 I ström.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Hej, har du mätt 100mA är det något som drar tjuvström.
    100mA uttag innebär ett uttag på 2,4 Ah/dygn och då skulle ett fulladdat batteri på 77Ah vara nere på 0 efter ungefär 32 dygn.
    Normalt skall batteriet hålla i c:a 40 dygn och då skall det ändå finnas kapasitet kvar för att starta bilen.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    En annan sak som kan vara värd och kolla upp....Har du bra spänning från generator och hela vägen fram till batteriet?

    Viktigt är också bra jord såklart mellan motor/kaross och batteri och kaross.

    Fram med multimetern och kolla jord överallt samt mät laddspänning vid generator, och alla skarvar tills du kommer fram till batteriet.

    Jag "trollade" fram typ 1,5-1,6v genom att göra ren kontaktytor och byta en dålig jordfläta.

    Batteriet är väl säkert också dåligt, men om du byter och åker runt med för låg laddspänning så kommer det inte det nya må bra heller.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Batteriet är redan bytt till ett Varta Silver 77Ah. Direkt vid avslagen motor låg polspänningen på 13.6V igår över batteriet, så borde väl innebära att generatorn laddar OK?
    Men bilen tömmer alltså det ner till 12.2V på 2 dygn. Eftersom bilen är så ny, 4år (MY08 uttagen 2009) bör det vara installationen av ny stereo som är problemet. Hoppas det I alla fall.
    Skall köpa ett 1-ohms motstånd att mäta över istället så känns det lite enklare att se hur mycket ström det går. Känns som att 100mA är för lite för att tömma ett så stort batteri så mycket så fort?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Har du en polspänning på 13,6V så laddar generatorn bra och du har full kapacitet på batteriet, felet ligger alltså inte där.
    Om polspänningen går ner till 12,2V på 2 dygn innebär det att det bara finns c:a 50% kvar av kapaciteten, dvs c: 38Ah.
    Du har således en tjuvström som förbrukar 19 Ah/dygn och det motsvarar ju inte 100mA utan betydligt mer, så något drar tjuvström.
    Det är bara att kolla upp förbrukarna steg för steg, börja med din radioinstallation, mät strömmen i säkringen till radion/slutsteget.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Usch. Felsöka, det har jag aldrig lyckats med.... Finns det bra scheman över vilka säkringar som går vart? I instruktionsboken eller behöver man leta på nätet?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Usch. Felsöka, det har jag aldrig lyckats med.... Finns det bra scheman över vilka säkringar som går vart? I instruktionsboken eller behöver man leta på nätet?
    Kanske bäst att du lämnar in bilen till auktoriserad saabvst. för felsökning.
    Vad säkringarna går till står i den "berömda" instruktionsboken för din bil, men hur den nya radion som du låtit installera är inkopplad borde framgå av dess installationsbeskrivning.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Installationsbeskrivning på stereon? Får man sådant menar du?

    Skall ta kontakt med verkstad så får vi väl se vart det tar vägen. Tack för hjälpen.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Dåligt batteri eller tjuvström?

    Hej, jag skickade ett nytt meddelande, men det försvann tydligen.
    Sänder en förkortad version av det:

    Om dina mätningar ingångsvärden stämmer så drar bilen en ström på c:a 800mA.
    Om t.ex. en glödlampa på 10W är tänd så drar den också c:a 800mA, så kolla först att ingen lampa är till även den i bagaget.

    Ett enkelt sätt att kolla vilken säkring som matar ström är annars att göra följande:
    Lossa pluspolen från batteriet och anslut en AVO-meter, analog eller didital inställd på mätområde för ström, anslut sedan instrumentet mellan kabelskon och batteriets pluspol.
    Nu kan du avläsa strömmen och plocka sedan bort en säkring åt gången för att se vilken som levererar ström.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Dåligt batteri eller generatorn?
    Av andyyy_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 22:02
  2. Bil batteri fel eller tjuvström..
    Av andyyy87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 21:34
  3. Batteri dåligt eller dålig laddning
    Av ZeroX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 17:45
  4. Dåligt Batteri??
    Av Thomas1986 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 11:09
  5. Dåligt batteri?
    Av Direkta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •