Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Byta bränslepump

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Byta bränslepump

    Fråga, är det samma modifikationer som krävs för en Henko-pump som för den Walbro 255 LPH-pump som flera återförsäljare tillhandahåller? Jag har köpt en Henko och är dels är den för stor för hållaren, så den skulle få ligga löst i "hinken", dels är det en annan strömkontakt, så jag skulle behöva fippla med elen. Det är i för sig görligt, men när jag i framtiden säljer bilen vill jag helst ha kvar originalutförandet.

    På Maptuns hemsida står det 95% bolt-on i beskrivningen för Walbron, men jag tycker den på bilden ser likadan ut som Henkon.

    Bakgrund:

    Jag har nu kört på E85 omkring ett år och i början på sommaren så började bränslepumpen tjuta. Efter det har jag kört 600 mil på bensin och nu hör jag den inte alls (om jag inte lyfter på sätet och öppnar luckan till pumpen). Jag antar att pumpen inte gillade påfrestningen av att pumpa 30% mer hela tiden. I alla fall tänker jag byta pumpen i förebyggande syfte så att jag kan tanka etanol igen.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Byta bränslepump

    Det du behöver göra är att skära/fila i pumparmaturen så att den blir större. Jag modifierade även den övre vibrationsdämparen så att den passade på den större pumpen (de flesta brukar slänga den och köra utan). Sedan behöver du byta ett av stiften på sladdarna som ansluter direkt på pumpen.

    Förfarandet är detsamma för både Henko och Walbro.

    En sak till: Din pump har inte pumpat 30% mer bränsle bara för att du har kört på E85. Pumpen går nämligen alltid på fullt ös. Det bränsle som inte sprutas in i motorn går tillbaka till tanken via en returledning.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    114

    Re: Byta bränslepump

    Som Brisse säger så måste du fila upp filterburken, samma gäller Walbron.

    MEN, det är egentligen det lilla problemet, det stora problemet är att få till en slangkonstruktion från din nya pump som kopplar på de gamla slangarna i armaturen.

    Jag skarvade med en bit dränkbar bränsleslang, vilket inte var en bra lösning då efter 1000 mil stannade bilen tvärt då slangen krypit av från Henkon.
    Efter att jag spänt den hoppade den av ännu en gång efter ca 500 mil.

    Problemet är att på matningsröret ut från pumpen är helt slätt vilket gör att när slangen mjuknar och tappar spänst med tiden kommer den till slut glida av, vet många som råkat ut för detta.

    Så, som jag ser det finns det bara en bra lösning för vettiga pengar, och det är en helt ny komplett armatur.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Byta bränslepump

    Ja, det behövs en dränkbar slang att skarva med.

    Det är bara på Henkon som slangen brukar lossna. På Walbron håller det om man inte klantar sig rejält.

    Syrafasta slangklämmor behövs också såklart.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    114

    Re: Byta bränslepump

    Då låter Walbron som ett mycket bättre alternativ tycker jag!

  6. #6

    Sv: Byta bränslepump

    När jag monterade Henko på min 9-5 -02 använde jag dom hårda svarta rören/slangar som sitter original.Värmde på med varmluftpistol så jag kunde dra loss gamla pumpen.Värmde sedan på igen och tryckte dit Henkon och drog på en slangklämma medan röret fortfarande var varmt och mjukt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Byta bränslepump

    Det sitter ju en slangklämma i original och när jag skruvade upp den så var det inga problem att dra loss pumpen från slangen, så att värma på originalslangen låter som ett bra alternativ. Den sitter ju fast ordentligt i andra änden också.

    Är Walbron också tjockare i toppen på röret, som original-Walbron är, eller slät som Henkon? Om den är tjockare i toppen så att slangen sitter säkrare är det nog värt att lägga några hundralappar extra på den.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Byta bränslepump

    Zerem isåfall är det redan någon som har mekat med din pump. Det sitter ingen slangklämma original, och röret ska sitta som berget om ingen har varit på den tidigare.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Byta bränslepump

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Sedan behöver du byta ett av stiften på sladdarna som ansluter direkt på pumpen.
    Till originalpumpen är det ju två enkelstift som sitter vinklade, medan Henkon har två på rad. Det följer med en kontakt med två stift i ett, så jag borde väl ersätta båda enkelkontakterna med denna dubbelkontakt? Jag har lite svårt att få loss sockerbiten ifrån ifrån locket för att kunna byta kontakt, men jag är väl för försiktig.

    (Följer det förresten med ett monteringskit även till Walbron, likt det som följde med Henkon, elkontakter etc?)

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    En sak till: Din pump har inte pumpat 30% mer bränsle bara för att du har kört på E85. Pumpen går nämligen alltid på fullt ös. Det bränsle som inte sprutas in i motorn går tillbaka till tanken via en returledning.
    Aha, då är det väl bara så att originalpumpen inte gillar alkohol då, eftersom den lät bättre när jag började tanka bensin.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Byta bränslepump

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Zerem isåfall är det redan någon som har mekat med din pump. Det sitter ingen slangklämma original, och röret ska sitta som berget om ingen har varit på den tidigare.
    Ok, då har någon tidigare ägare bytt pump då. Det är i alla fall en Walbro och ser likadan ut som den originalpump som Speedparts säljer (http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...3_7591803.html).

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Re: Byta bränslepump

    Hej,

    Har också dåliga erfarenheter av walbro och slangklämmor.

    Men en sådan här ska enligt uppgift hålla bra:
    http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... -connector

    Jag har en sådan liggandes här hemma. För 8mm diameter slang.
    Nyare 9-5 har 10 mm.

    Dock monterades en ny pirat amatur då förra verkstaden pajjat min tankmätare vid första reparationen.

    /Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Byta bränslepump

    Citat Ursprungligen postat av mattias claesson
    Hej,

    Har också dåliga erfarenheter av walbro och slangklämmor.

    Men en sådan här ska enligt uppgift hålla bra:
    http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... -connector

    Jag har en sådan liggandes här hemma. För 8mm diameter slang.
    Nyare 9-5 har 10 mm.

    Dock monterades en ny pirat amatur då förra verkstaden pajjat min tankmätare vid första reparationen.

    /Mattias Claesson
    Vad skiljer den kopplingen mot en vanlig pneumatikkoppling? Skulle den här funka lika bra kanske. http://www.wurth.se/Produkter/Produk...rie-60008/?p=3

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Re: Byta bränslepump

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Citat Ursprungligen postat av mattias claesson
    Hej,

    Har också dåliga erfarenheter av walbro och slangklämmor.

    Men en sådan här ska enligt uppgift hålla bra:
    http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... -connector

    Jag har en sådan liggandes här hemma. För 8mm diameter slang.
    Nyare 9-5 har 10 mm.

    Dock monterades en ny pirat amatur då förra verkstaden pajjat min tankmätare vid första reparationen.

    /Mattias Claesson
    Vad skiljer den kopplingen mot en vanlig pneumatikkoppling? Skulle den här funka lika bra kanske. http://www.wurth.se/Produkter/Produk...rie-60008/?p=3
    Hej,

    Det var skarpsynt av dig.
    Nej, inget skiljer, det ÄR en pneumatikkoppling.

    /Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Byta bränslepump

    En fråga för återmontering, jag minns inte hur det smala röret nerifrån satt (alltså ifrån burken som pumpen sitter i); ska det gå in i röret som kommer uppifrån; se bild:


  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Byta bränslepump

    de är retur och ska vara som bilden, gör inget med den.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Byta bränslepump

    Tack alla som hjälpte med information! Till slut gjorde jag två smärre modifikationer:

    1) Jag filade med en kniv på armaturen så att pumpen fick plats (men utelämnade den övre vibrationsdämparen).
    2) Jag använde kopplingen från Saab Tuners för att koppla originalslangen till den nya pumpen.

    Jag modifierade inte elkontakterna till slut. De gamla gick på ändå om man tryckte till.

    Sedan dess har jag kört 150 mil på etanol utan problem. Nu har jag fått ett klånkande ljud i framvagnen istället för ljudet från pumpen, men det är annat problem...

Liknande ämnen

  1. Byta bränslepump og 9-3
    Av erik.linden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 22:25
  2. Hur byta bränslepump på 9-5 -99?
    Av matte81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 18:29
  3. Byta bränslepump på 9-5 -01
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 14:58
  4. Byta bränslepump
    Av f95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •