Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: saab 9000. läckande lock expansionskärl?

  1. #1

    saab 9000. läckande lock expansionskärl?

    Tjena,

    Har en e85 konverterad 9000 som rullar runt 260 hästar på t25. Problemet med en är att den har fått för sig att läcka från locket på expansionskärlet. Jag har beställt ett nytt lock och hoppas verkligen på att det bara är locket.

    Jag undrar om det annars är ett så pass övertryck pga något fel med toppen/packningen? Har nyss bytt vattenpump för att axeln på den gamla betedde sig som en rasad turbo gör.

    Motortempen kan jag faktiskt inte säga eftersom mätaren går bara upp till ungefär 40%. Den kokade en gång innan med gamla vattenpumpen och inga liknande symptom har jag haft som säger att bilen kokar med den nya pumpen.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: saab 9000. läckande lock expansionskärl?

    Har den kokat så är det ju stor risk att topplockspackningen är paj, tyvärr. Kanske skev topp också.

    Prova kör lugnt en sväng så bilen blir varm, alltså undvik och köra på laddtryck alls i princip. Blir det samma övertryck då?

    Om det bara blir när du är ute och laddar mycket så skulle det kunna vara ett mindre läck på packningen. Om du har samma höga övertyrck även när du fiskör så är det inte så bra...

    Men visst, om övertrycksventilen i locket är paj kan det säkert bli konstigt också.

    Det är standard att tempmätaren visar låg temp vid normal körning på 9000 CS, på ett par 9000 så har kylfläkten startat när nålen låg på "normaltemp" så om den har varit i närheten där så finns det ju risk att det är för varmt... Går kylfläkten igång som den ska?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Kylaren igensatt i några celler? Äldre bilar kan vara igenslaggade så till den milda grad att bara halva kylaren fungerar. Igensatt kylare brukar ge "efterkok" när man stängt av motorn och cirkulationen från pumpen slutar.

    Två sätt att testa: Vid kall motor spolar du vatten på kylaren så hela cellpaketet är vått, starta motorn och låt den gå på tomgång. När termostaten öppnar så börjar det ånga om kylaren. Titta nu om vattnet dunstar från hela kylaren. Fortfarande blöt längst ner? Då är det igensatta celler.
    Metod 2 precis som ovan med kall motor etc, men här känner du efter med handen istället. Lite vanskligt med tanke på brännskador och kylfläkt som kan starta. (Kopplas lämpligen ur).

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Anti-lock problem 9000-93
    Av Rydman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 15:32
  2. Få loss expansionskärl 9000?
    Av paef i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 23:01
  3. Mittarmstöd vs lock på mittkonsoll. 9000.
    Av Turbo-Puh i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 00:05
  4. ANTI LOCK och bromsvätska (9000 CS -94)
    Av SAAB_Markus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •