Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Får man byta sugmotor till turbomoto?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Får man byta sugmotor till turbomoto?

    Nu när inte Saab finns och ingen nisse sitter i Trollhättan och utfärdar intyg gissar jag, eller(?), så undrar jag om det är möjligt att stoppa i en turbomotor i en 9000 CSE 2,0i? Förutom 225 hk motorn som har aningens uppgraderat chassi, så är ju bromsar, krängningshämmare och allt annat lika på en 130 hk som en 150-200 hk turbo (icke A50-paket). Är det möjligt idag att göra denna omregistrering?

    Kanske Nevs har rätt att göra det och tar in den "försäljning" de kan få för tillfället?

    Någon som vet?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Får man byta sugmotor till turbomotor (intyg)?

    Höll på att säga, behövs det inte "bara" göra en registreringsbesiktning?
    Eller du vill att bilen även på pappret ska vara en ny bil, inte en Saab 9000 "uppgraderad"?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758

    Re: Får man byta sugmotor till turbomotor (intyg)?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Nu när inte Saab finns och ingen nisse sitter i Trollhättan och utfärdar intyg gissar jag, eller(?), så undrar jag om det är möjligt att stoppa i en turbomotor i en 9000 CSE 2,0i? Förutom 225 hk motorn som har aningens uppgraderat chassi, så är ju bromsar, krängningshämmare och allt annat lika på en 130 hk som en 150-200 hk turbo (icke A50-paket). Är det möjligt idag att göra denna omregistrering?

    Kanske Nevs har rätt att göra det och tar in den "försäljning" de kan få för tillfället?

    Någon som vet?
    Beror på reg-datum: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
    Enligt SFRO så är upp till 162 hk/ 334 Nm Ok för CS registrerade innan 93-01-01.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: Får man byta sugmotor till turbomotor (intyg)?

    Ring till bilprovningen och prata med dom. Det kan vara mkt lättare än man tror detta, nåt intyg lär inte behövas längre, under vissa förutsättningar. Men fr 130 till 225 lär vara svårt. Dock är ju modellen i sig godkänd för det från Saab så det kan finnas vägar. Men prata med BP, mitt tips.
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: Får man byta sugmotor till turbomotor (intyg)?

    Vad som står i papperen bryr jag mig inte så mkt om, bara den går att besiktiga utan att ngn observant besikningsman börjar tjafsa om fel motor.

    Sedan skulle jag nog välja att kalla den för 2,0t 150hk i regestreringen. Om det sedan åker i en 90 mm vev och lite annat godis, det behöver ju inte synas i motorrummet... Eller förresten, undrar om inte 2,3 170 har billigaste försäkrningen av alla turbo-9000? Gäller en 95:a.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: Får man byta sugmotor till turbomotor (intyg)?

    Förresten en till motorbytesfråga. Om en 9000 före 89 byter till nyare motor, måste då katalysatorn fungera?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    184

    Re: Får man byta sugmotor till turbomotor (intyg)?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Förresten en till motorbytesfråga. Om en 9000 före 89 byter till nyare motor, måste då katalysatorn fungera?
    Är bilen i sig utrustad med kat så är väl det ett krav oavsett, eller har jag fel?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: Får man byta sugmotor till turbomotor (intyg)?

    Men även om en 88:a har kat, så behöver den inte fungera - åtminstone inte med originalmotor, men den måste sitta där av ngn byråkratisk fjantregel.

    Därför undrar jag om man på en gammal bil före -89 kan sätta i en ny motor som då måste ha tillhörande avgasrening. Måste DÅ katalysatorn fungera, eller kan man tömma den precis som man gör på gamla katbilar innan när innehållet blivit en "lavaklump" (eller bara ändå, för att sänka mottrycket).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Får man byta sugmotor till turbomotor (intyg)?

    Citat Ursprungligen postat av andreas92
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Förresten en till motorbytesfråga. Om en 9000 före 89 byter till nyare motor, måste då katalysatorn fungera?
    Är bilen i sig utrustad med kat så är väl det ett krav oavsett, eller har jag fel?

    "1988 - A"(Från Januari - Juni) = lag på kat, behöver dock ej fungera.
    "1988 - B"(Från Juni - December) = Lag på kat, samt även fungerande.

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: Får man byta sugmotor till turbomotor (intyg)?

    Vid motorbyte så måste du byta till en motor med katalysator som då skall fungera, oavsett årsmodell på bilen. Enda undantaget är om den är av årsmodell 1975 eller äldre, då kan du regga med en motor utan katalysator.

    Avgaskraven på bilen lär ändras i och med motorbytet till de kraven som gäller för den motorn som du registreringsbesiktar med.

    Försäkringen brukar oftast inte ändras av att du registreringsbesiktar en bil med utbytt motor, kanske varierar mellan olika bolag men vet flera som det inte har påverkat premien för. Jag skulle snarare försöka få så mycket effekt som möjligt på pappret.

    I vissa fall behöver vissa krav uppfyllas, på t ex gamla 900 så behöver man ha gasstötdämpare monterat för att det skall gå att registreringsbesikta med mer effekt än oroginal.

    Absolut bäst och enklast är att åka förbi någon lite större beisktningsstation som utför registreringsbesiktningar och prata med en tekniker direkt på plats. Det är bättre än att sitta i telefonkön som brukar vara när man ringer till deras tekniska avdelningar....

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 21:47
  2. block ifrån sugmotor till turbo?
    Av j-boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 02:37
  3. Trim till min sugmotor. 2.0i
    Av denzig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 16:45
  4. stål till mira för saab sugmotor optimalt flöde ?
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •