Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Chippad 9000 spikar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Chippad 9000 spikar

    Hej!

    Jag har en 9000 2.0T som är chippad skall ladda 1.25 men har problem med att laddtrycket sjunker efter som den spikar. Enligt min kompis så påstår han att om bilen spikar så försöker boxen fixa detta men kan den inte det så sänker den laddet för att inget skall hända med motorn vet ej om detta stämmer.

    Jag har 95 oktan i tanken och han som chippat bilen säger att chippet skall fixa att 95 utan problem men den går inte bra. Den laddar 1.2 fort sedan sjunker laddet lika for igen men kör jag ex på 4an i 60 gasar fullt så pikar den nästan på 1.4 en stund innan det sjunker när den kommer till ca 3500 rpm. Vad kan det vara för fel mer än soppan om den spikar? Den gick perfekt med originalboxen tändkasseten är bytt i mars jag funderar på om det kan va stiften som med behöver bytas. varför jag skriver detta nu utan att ha tankat 98 är för att jag har ca 40L i tanken.

    Skriver på mobilen om det är massa stavfel och sådant
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260

    Re: Chippad 9000 spikar

    Har du en gammal T5 ventil så försök och modifiera till T7. Klart mer stabil funktion.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Re: Chippad 9000 spikar

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Har du en gammal T5 ventil så försök och modifiera till T7. Klart mer stabil funktion.
    Nu har jag ingen koll på vad T5 och T7 ventil är har hållit på ganska lite med turbo bilar
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Chippad 9000 spikar

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Har du en gammal T5 ventil så försök och modifiera till T7. Klart mer stabil funktion.
    Fast det har ju inget med spikningar att göra.
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79
    Hej!

    Jag har en 9000 2.0T som är chippad skall ladda 1.25 men har problem med att laddtrycket sjunker efter som den spikar. Enligt min kompis så påstår han att om bilen spikar så försöker boxen fixa detta men kan den inte det så sänker den laddet för att inget skall hända med motorn vet ej om detta stämmer.

    Jag har 95 oktan i tanken och han som chippat bilen säger att chippet skall fixa att 95 utan problem men den går inte bra. Den laddar 1.2 fort sedan sjunker laddet lika for igen men kör jag ex på 4an i 60 gasar fullt så pikar den nästan på 1.4 en stund innan det sjunker när den kommer till ca 3500 rpm. Vad kan det vara för fel mer än soppan om den spikar? Den gick perfekt med originalboxen tändkasseten är bytt i mars jag funderar på om det kan va stiften som med behöver bytas. varför jag skriver detta nu utan att ha tankat 98 är för att jag har ca 40L i tanken.

    Skriver på mobilen om det är massa stavfel och sådant
    Jo det stämmer att Trionic reglerar ner laddtrycket när det känner av spik, men först försöker det få bort spikningarna genom att spruta in mer soppa.
    Fungerar inte det så regleras laddtrycket ner.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Re: Chippad 9000 spikar

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Har du en gammal T5 ventil så försök och modifiera till T7. Klart mer stabil funktion.
    Fast det har ju inget med spikningar att göra.
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79
    Hej!

    Jag har en 9000 2.0T som är chippad skall ladda 1.25 men har problem med att laddtrycket sjunker efter som den spikar. Enligt min kompis så påstår han att om bilen spikar så försöker boxen fixa detta men kan den inte det så sänker den laddet för att inget skall hända med motorn vet ej om detta stämmer.

    Jag har 95 oktan i tanken och han som chippat bilen säger att chippet skall fixa att 95 utan problem men den går inte bra. Den laddar 1.2 fort sedan sjunker laddet lika for igen men kör jag ex på 4an i 60 gasar fullt så pikar den nästan på 1.4 en stund innan det sjunker när den kommer till ca 3500 rpm. Vad kan det vara för fel mer än soppan om den spikar? Den gick perfekt med originalboxen tändkasseten är bytt i mars jag funderar på om det kan va stiften som med behöver bytas. varför jag skriver detta nu utan att ha tankat 98 är för att jag har ca 40L i tanken.

    Skriver på mobilen om det är massa stavfel och sådant
    Jo det stämmer att Trionic reglerar ner laddtrycket när det känner av spik, men först försöker det få bort spikningarna genom att spruta in mer soppa.
    Fungerar inte det så regleras laddtrycket ner.

    Har ni något tips på vad jag kan göra på vad felet kan vara om det är hårdvarufel?
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Chippad 9000 spikar

    Bränslepump, bränslefilter eller spridare är det jag kan komma på.

    Du är säker på att den spikar och inte misständer?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Re: Chippad 9000 spikar

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Bränslepump, bränslefilter eller spridare är det jag kan komma på.

    Du är säker på att den spikar och inte misständer?
    Inte helt säker faktiskt men den smårycker lite när den väl laddar fullt så jäkla kass på turbo bilar. Men som sagt skall testa att slänga i lite V power bensin och se om det hjälper får köra upp de jag har i tanken bara
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Chippad 9000 spikar

    Citat Ursprungligen postat av Biffen79
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Bränslepump, bränslefilter eller spridare är det jag kan komma på.

    Du är säker på att den spikar och inte misständer?
    Inte helt säker faktiskt men den smårycker lite när den väl laddar fullt så jäkla kass på turbo bilar. Men som sagt skall testa att slänga i lite V power bensin och se om det hjälper får köra upp de jag har i tanken bara
    Det låter mer som misständningar om den rycker.
    Hur gamla är tändstift och tändkassett?
    Det är de huvudmisstänkta när man får misständningar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Re: Chippad 9000 spikar

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79

    Inte helt säker faktiskt men den smårycker lite när den väl laddar fullt så jäkla kass på turbo bilar. Men som sagt skall testa att slänga i lite V power bensin och se om det hjälper får köra upp de jag har i tanken bara
    Det låter mer som misständningar om den rycker.
    Hur gamla är tändstift och tändkassett?
    Det är de huvudmisstänkta när man får misständningar.
    Nu har jag testat lite fler grejer och jag misstänker faktiskt magnetventilen. Men jag vet inte jag testa V power utan bättre resultat den vart lite piggare men tappa laddet lika fort. Men en kompis drog wg slangen på magnetventilen så testa vi bilen lite för att se om jag ex kunde hålla ett jämnt laddtryck utan ryckningar. Och jag gasa upp den till ca 1bar och det va inga problem den gick jätte fint dit gasa jag mer så drar givetvis laddtrycksmätaren iväg testa bara ett kort tag i fall motorn tar skada av detta. Skall man köpa ny magnetventil? Han som hade denna innan påstår att det inte är nått fel på den.
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Chippad 9000 spikar

    Hade det spikat/knackat så kraftigt att du känner av det som ryckningar i bilen hade du troligtvis inte haft en hel motor vid det här laget.

    Ett enkelt knep är ju att löda in en knackdiod, väldigt enkel operation, finns beskrivit i t5 manualen.

    Personligen tror jag Travis är mer inne på rätt spår, börja med att byta tändstift, till rätt sort. Det kan faktiskt göra under.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Re: Chippad 9000 spikar

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Hade det spikat/knackat så kraftigt att du känner av det som ryckningar i bilen hade du troligtvis inte haft en hel motor vid det här laget.

    Ett enkelt knep är ju att löda in en knackdiod, väldigt enkel operation, finns beskrivit i t5 manualen.

    Personligen tror jag Travis är mer inne på rätt spår, börja med att byta tändstift, till rätt sort. Det kan faktiskt göra under.
    har du några tips vad jag skall ha för stift till den nu när den är chippad? Tändkasetten är bytt i mars vet ej hur ny men den går väldigt fint
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Chippad 9000 spikar

    NGK BCPR7ES-11 kan du köra på!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Re: Chippad 9000 spikar

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    NGK BCPR7ES-11 kan du köra på!
    Tack så mycket blir att beställa men blir från ebay i England va under halva priset mot sverige Jag hoppas det är något enkelt som bråkar
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

Liknande ämnen

  1. 9000 t16 92 spikar :O
    Av muppvirus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 23:08
  2. 9000 2.3FTT Spikar med högt ladd
    Av Moongoose i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 17:22
  3. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •