Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta radiatorer när man har MMA-koppel

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Byta radiatorer när man har MMA-koppel

    Vi har ett lågtemperatursystem med luft/vatten-VP, men tidigare husägare bytte inte alla radiatorerna varför vi har ett par enkelpanelare som inte räcker till... alls. Vi talar 2 enkelpanel 160x60 i ett 35kvm rum med 2,5m takhöjd

    Innan vintern kommer tänkte jag byta dessa panelradiatorer mot 2-panels med konvektionsplåtar.
    Radiatorerna har MMA-koppel, så frågan är om man kan stänga cirkpumpen, strypa på strypventilen på kopplet och sen tömma radiatorn och byta? Eller finns det något annat sätt som jag borde känna till?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Sv: Byta radiatorer när man har MMA-koppel

    Det sitter inga föravstängningar?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Byta radiatorer när man har MMA-koppel

    Typ ballofixer? Hur ser de ut? Det är ju inte jag som gjort systemet, och jag lär mig hela tiden

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Sv: Byta radiatorer när man har MMA-koppel

    Om det är ett koppel som på bilden brukar man kunna skruva av det lilla runda "locket". Därunder finns en insexskruv i plast som man kan skruva in för att strypa hela kopplet. Därefter är det bara att tömma radiatorn och skruva bort den.
    http://www.mma.se/produkter/radiatorkop ... -flex.aspx


    Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Byta radiatorer när man har MMA-koppel

    Visst är det sånt koppel jag har. Bra, då var det som jag trodde då, att man kunde använda strypningen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Sv: Byta radiatorer när man har MMA-koppel

    Ska man vara petig är inte detta strypningen. Strypningen ställer man in överst på kopplet där termostaten normalt sitter. Det finns en liten ring man kan dra ut och vrida på för att ställa in grundflödet baserat på radiatorns storlek.



    Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Byta radiatorer när man har MMA-koppel

    Aha! Okej, som sagt, alltid lär man sig något!

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Byta radiatorer när man har MMA-koppel

    Ventilen nere i fördelaren är en strypning.
    I ett ettrörssystem görs strypningen alltid nere i fördelaren, den stryper bypassen. Alltså hur mycket uppvärmt vatten som skall passera denna radiator och hur mycket skall passera vidare genom bypassen och vidare till nästa rad. Tvårörskoppel har ingen bypass utan bara inlopp och retur. Men visst, stäng av flödet där du, inga problem men räkna antalet varv du måste skruva in insexskruven. Förmodligen får du revidera antalet varv om du byter från en 10 till säg en 22:a, alltså 10 är bara en panel, 22 är två paneler och två konvektorplåtar. 11 är en panel och en konvektorplåt på radiatorspråk.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Byta radiatorer när man har MMA-koppel

    Jepp, byter från en 10 och en 11 till 2st 22or. I slutändan visade det sig att det ju inte bara passar rakt av! 22or bygger ju längre ut från väggen och då måste man ju ändra placeringen av kopplen och förlänga rören, inget för mig.
    Imorrn kommer Imtech och fixar det

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •