Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-3ss TurboX startar inte - akut hjälp!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    9-3ss TurboX startar inte - akut hjälp!

    Frugan körde bort till stationen för att hämta mig. När jag sätter mig i bilen för att starta så gör den de vanliga kollarna och sedan försöker startmotorn gå ett hugg, men dör direkt. Därefter börjar alla visarna i instrumenten darra i bottenläge. Bilen har inte visat några felsymptom innan detta.

    Tech2:an ligger givetvis hemma och den här bilen kommer ingenstans just nu.

    Någon som har tips på vad som kan vara fel och vad jag ska göra för att få igång den?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    52

    Re: 9-3ss TurboX startar inte - akut hjälp!

    När min förra bil också en 9-3ss nästan hade batteritorsk (gick inte att starta) så fladdrade mätarna också... men jag antar att du redan testat startkablar?
    Saab 9-5 2.3t SC Vector Griffin MY2010.

  3. #3

    Re: 9-3ss TurboX startar inte - akut hjälp!

    Låter onekligen som att gumman fick vänta på dig rätt så länge.
    Signaturlös

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: 9-3ss TurboX startar inte - akut hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Matte.
    När min förra bil också en 9-3ss nästan hade batteritorsk (gick inte att starta) så fladdrade mätarna också... men jag antar att du redan testat startkablar?
    Det var huvudet på spiken! Jag kom på samma sak efter en liten stund och började fråga folk som hämtade sina bilar om de hade startkablar. (Varför har INGEN det nuförtiden!?)

    Till slut fick en polare komma förbi och vi fick igång bilen. En tur till Botkyrka senare så har den nu ett nytt fulbatteri och startar utan problem igen.

    Jag tycker dock att felsymptomen lämnar lite att önska. Uppenbarligen märker ju ECUn att batteriet inte orkar dra runt startmotorn (den dör ju efter ett hugg!). Då borde den ju kunna slänga upp en varning i SID om att det är batteriet istället för att skaka på mätarna.

    Nåja, nu har man lärt sig det... Tack för svaren!
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5

    Re: 9-3ss TurboX startar inte - akut hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av agehall
    Jag tycker dock att felsymptomen lämnar lite att önska. Uppenbarligen märker ju ECUn att batteriet inte orkar dra runt startmotorn (den dör ju efter ett hugg!). Då borde den ju kunna slänga upp en varning i SID om att det är batteriet istället för att skaka på mätarna.
    Det kan man ju tycka, men ett nästintill strömlöst styrdon lär inte kunna generera en felkod.
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: 9-3ss TurboX startar inte - akut hjälp!

    Liten luftpump, startkablar, reflexväst, lättillgänglig varningstriangel, ELM327 och assistansförsäkring har jag numera till/i bilen. Plus oftast en liten hylsnyckelsats. Egentligen borde man ha en bogserlina också. Men troligen är det få som vill dra eller kabla igång en om man stannar. De flesta tutar ilsket och står och blänger när nån fått problem istället för att hjälpa till och flytta bilen ur vägen...

    Bra det löste sig iallafall... Tyvärr ryktas det ju att ng9-3 och og9-5 käkar batterier. Min 9000 funkade batteriet till 39.000 mil (dock var en cell nästan död sista året) - sen sålde jag bilen. När generatorkolen hade slitits ut på den så såg man vilken spänning som man konstruerat de olika systemen för. Motorn gick ned till kring 6-7v om jag minns rätt... Smidigt med voltmeter, konstigt man inte kan visa det i SID eftersom det finns gott om voltmätande ECUer... Min og9-3 har klarat 26.000+ mil på batteriet trots misshandel att det stod tomt en sommar. Båda bilarna har "varit i familjen" sen nya, så jag är rätt säker på att båda aldrig fått sina batterier bytta...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero -03 Akut hjälp startar inte
    Av anders.lagerstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 23:23
  2. 9-3 2,2 TiD -04 startar ej. Behöver akut hjälp!
    Av Micke_GTi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 14:34
  3. Akut hjälp! motorn startar ej!
    Av monken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 11:33
  4. Akut! 9000 startar inte.
    Av Niklas71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 08:27
  5. [LÖST] Startproblem 9000
    Av ronin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •