Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oljeläckage för dummies!

  1. #1

    Oljeläckage för dummies!

    Hej kära SAAB experter!

    Jag är totalt okunnig vad gäller bilar, har kommit så långt att jag i princip vet hur man kollar oljenivån men det är allt. Kan dock läsa instruktionsböcker om det skulle behövas. MEN, ni är ju experter så jag är inte dummare än att jag tänkte att jag kunde fråga er om hjälp.

    Jag har en SAAB 9-3 från -05/-06 kanske som ganska ofta lämnar kvar en liten pöl, säg två cirklar ca 1 dm i diameter under sig i garaget. Det är inte vatten (heh!) utan någon slags olja. För ca ett år sedan uppmärksammades det på någon verkstad att det läckte ur servopumpen så den byttes på Mekonomen. Sedan droppade det lite igen och då sa de att det kunde vara "rest"-olja sen bytet. Men nu har det gått ett år och det kommer fortfarande nya pölar, inte varje dag men senast igår. Så, mina frågor är helt enkelt:
    1. Vad kan det vara?
    2. Hur kan jag ta reda på eller åtminstone ringa in området varifrån det läcker?
    3. Andra förslag på vad jag bör göra..

    Och, givetvis, lämna in den på verkstad, absolut, tänkte bara att det vore käckt om jag själv också visste vad jag ville när jag ringde verkstaden. Det kommer också ibland ett "skärande" eller rosslande lågt ljud när jag svänger åt vänster, vilket är lite nytt. Vet inte om det har något med oljan att göra men who knows?

    Och just det, jag har inte tillgång till en sån där hissgrej, men det trodde ni kanske inte heller

    Tack!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Oljeläckage för dummies!

    läcker det så mycket så borde det rimligen minska nånstans..........har du märkt nåt sådant kanske?

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Oljeläckage för dummies!

    En ledtråd kan ju också vara att uppmärksamma var under bilen det blir en pöl. Gissar att det är under motorrummet, men vänster, höger, i mitten, längst fram eller långt bak i motorrummet. Då kanske man kan dra slutsatser om vad det är som läcker...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4

    Re: Oljeläckage för dummies!

    Hej igen,

    Det verkar inte som om motoroljan (det är den där stickan man drar upp och torkar av och stoppar ner igen väl?) minskar. Pölar kanske var en dålig beskrivning, mer som runda fläckar på marken efter bilen. De verkar komma mitt under motorhuven, kanske något till höger om mitten.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Oljeläckage för dummies!

    Provsmakat så det inte är vatten?

    Du kanske vet att det kommer kondensvatten under bilen från Aircondition-anläggningen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6

    Re: Oljeläckage för dummies!

    Nej, jag har inte provsmakat men jag har noterat vattenfläckarna speciellt under sommaren när bilen kör ner i garaget.

    Oljefläckarna blir ju kvar och de hamnar inte i nedförsbacken in i garaget utan under bilen typ under natten.

Liknande ämnen

  1. Strömkabeldragning 9-5: for dummies
    Av J.Nordenmark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 21:12
  2. Xenon för dummies
    Av MaMa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 20:33
  3. Polermaskin för dummies?
    Av mange69 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 10:33
  4. Bromsar bak 9-5 for dummies
    Av tompa_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 17:54
  5. Efterlyser "Polera aluminium för Dummies"
    Av Loffe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •