Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Klackar på insidan av bakre däck ?

  1. #41
    Guest

    Klackar på insidan av bakre däck ?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Fanns verkligen nivåreglering till sedan?
    Jepp, har nivåreglering på min -01 Aero sedan.

    Finns som en komplett sats under tillbehör till alla chassivarianter för ca 5000kr. Verkar inte finnas originalmonterat på sedan med sportchassi då sådana dämpare och fjädrar inte finns under reservdelar.

    Köpte sats och fick monterat på Carstedts här i Umeå.

  2. #42

    Re: Klackar på insidan av bakre däck ?

    Kassa bussningar.

    Rekommenderar dig verkligen inte att understiga 94. Frågan är om bussningarna kan slitas snabbare om däck med <94 monteras och används? RZ eller UhrJr kanske vet.

    Funkar inte 235 40 R19 på gamla 9-5? Finns i t.ex. 96Y.

    kIM0h några 8½" behövs inte för 235. 7½" (eller 8") är optimalt för 9-5.

  3. #43
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Klackar på insidan av bakre däck ?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Kassa bussningar.

    Rekommenderar dig verkligen inte att understiga 94. Frågan är om bussningarna kan slitas snabbare om däck med <94 monteras och används? RZ eller UhrJr kanske vet.

    Funkar inte 235 40 R19 på gamla 9-5? Finns i t.ex. 96Y.

    kIM0h några 8½" behövs inte för 235. 7½" (eller 8") är optimalt för 9-5.
    Det funkar med LI under 94 för normalt brukande, men 88 är i underkant om man har med attachéväskan i bagaget.

    235/40-19 har jag svårt att se skulle passa iom att redan 225/45-18 är jobbigt. 225/40-18 lirar dock UA.

    Tänk även på att ET är grymmeviktigt. Lägre än ET40 med ovan bredder bör man inte gå på og9-5 om man inte vill modda de bakre skärmkanterna.

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Klackar på insidan av bakre däck ?

    Aero++

    Jag har precis samma problem på min SC. När bilen ställdes på i början av maj fanns det inga större klackar på insidorna på mina Goodyear Eagle F1 Assymetic 2 (235/45-17 97Y XL). Men efter en intensiv sommar med mycket aktiviter så har det bildats tydliga klackar, mer på höger än vänster sidan.

    Jag har inte på något sätt överträtt maxlasten med normalvikt i framsätet och två halvportioner i baksätet och inte mer än 70kg i bagaget. Men bilen se lite kobent ut och spårar ganska mycket.

    Jag har försökt få ta på en nivåregleringssats men det verkar vara slut i hela landet om man har sportchassi. MEN till din sedan med sportchassi verkar det finnas. Så mitt tips är att skynda dig på om du vill ha en sån. Eftermonterade nivåreglering på min gamla Aero och det fungerade kanon i kombination med Powerflex, nya kulbussningar och 4-hjulsmätning. Gick som en dröm med lite last.

    Planen med den här blir att kolla att allt är helt och OK samt göra en 4-hjulsmätning för att se om det går att göra något åt den befinliga setupen, i väntan på att jag får fatt i en sats med nivådämpare och fjädrar. Ska byta plats på fram och bakdäck men eftersom däcken har en in och utsida kan jag inte vända dom på respektive fälg heller.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #45
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Klackar på insidan av bakre däck ?

    Hej,

    Tack för alla svar ännu en gång.

    Har några frågor som rör nivåregleringssats ;

    1] Kommer komforten att försämras med den ?

    2] Kan man behålla org bussningar då jag inte vill byta några alls.

    3] Måste en hjulinställning göras efter montering ?

    Kollade min andra bakdäck och där finns inga klackar (höger sida) medan vänster sida har men väldigt lite..

    Jag kommer att köra med nuvarande däck tills dom är slut då jag vid försäljning inte kommer att få betalt det dom är värda.
    Därefter kommer dom att bytas till andra däck med högre belastnings index

    Med vänlig hälsning
    Aero++
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Klackar på insidan av bakre däck ?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej,

    Tack för alla svar ännu en gång.

    Har några frågor som rör nivåregleringssats ;

    1] Kommer komforten att försämras med den ?

    2] Kan man behålla org bussningar då jag inte vill byta några alls.

    3] Måste en hjulinställning göras efter montering ?

    Kollade min andra bakdäck och där finns inga klackar (höger sida) medan vänster sida har men väldigt lite..

    Jag kommer att köra med nuvarande däck tills dom är slut då jag vid försäljning inte kommer att få betalt det dom är värda.
    Därefter kommer dom att bytas till andra däck med högre belastnings index

    Med vänlig hälsning
    Aero++
    1. Nej det tycker jag inte. Däremot kommer den vara lika hård som din bil är idag utan last även med last.

    2. Du behöver inte montera Powerflex någonstans. Men är din länkarmsbussningar slitna till följd av att dom rullat 6-7000mil, ibland med mer last ibland med mindre så skulle jag i alla fall överväga såna. Annars är väl Saab's originalvariant nu förbättrad i alla fall.

    3. Det finns många "förståsigpåare" som menar att du inte behöver göra hjulinställning så länge du inte bökar med länkarmar och bussningar. Jag lever efter att bilen trots allt rullar på svenska vägar och man då bör göra en hjulinställning då och då beroende på körsträcka. Så jag skulle definitivt göra en om jag byte fjädrar och dämpare.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #47
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Hej,

    Istället för att starta en ny tråd som försätter jag på denna istället.

    Nu har jag kommit hem från utlandet och denna gång blev det värre än jag förväntat ,däckens insidan bar har slitits ganska mycket,kunde trycka in finger lite där det var som värst så mjukt var det.

    Byte till 2 225-40-19 däck Michelin och hela resan tillbaka gav varken klackar eller sne slitaget.Belastnings index var 93..

    På dom innan 88..

    Är det helt omöjligt att köra med 225-35-19 och ha belastning index som orginal 94 ?

    Undrar om det blir värt att beställa 235 istället för att då blir det 91 om inget annat ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Hur är det med bussningarna egentligen? När gjordes en hjulinställning sist?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #49
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Hur är det med bussningarna egentligen? När gjordes en hjulinställning sist?

    Mvh
    Hej,

    Bussningar är inget fel på sist jag kollade.Hjulinställning gjordes aldrig.Bilen har nu rullat 10.000 mil och hjulinställning kommer att göras så fort jag köpt nya däck och monterat Hirsch sportchassi.

    Jag tror att belastning index är för låg,hade det varit annat så hade jag fått klackar och sne slitage även med 225-40-19..

    Vad kostar ungefär att chimsa bakvagnen ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Slitage på insidan av bakre hjulet
    Av J0han i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 21:15
  2. Blir som klackar på insidan av bakdäcken 9-5Aero -05
    Av wazy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 14:46
  3. Klackar på bakdäck - 9-3SC 09
    Av wikander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 10:14
  4. Hur komma bakre hjulhus ifrån insidan 9-3 SS?
    Av jemtegrannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 15:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •