Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Ersättning för importerade bilar

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12
    Hej!

    Jag köpte en jättefin SAAB 9-5 från en firma som importerat bilen. Tyvärr krockades bilen till skrot och efter att försäkringsbolaget konstaterat att det absolut inte var vårt fel ska de nu lösa in bilen.

    Skadeverkstaden har värderat bilen till 40 000 - 55 000 kr (rimligt och korrekt). Försäkringsbolaget bjuder 28 000 kr eftersom den är importerad. De har tydligen en generell summa (som inte är förhandlingsbar) för importerade bilar.De menar att alla importerade bilar har skruvade mätare och är generellt sett betydligt sämre än svensksålda bilar.

    Har någon annan erfarenhet av detta? Är det så att alla försäkringsbolag tillämpar den här principen?

    Någon som vet något om detta?
    Den första saken är att om man saknar skuld till olyckan, dvs. det är motparten, via dess försäkringsbolag, som ska ersätta är detta en sak som är reglerat i lag. Försäkringsvillkor har inget med saken att göra. Lagen säger kort och gott att den som drabbas ska hållas skadelös, dvs. motparten är skyldig att ersätta de kostnader som uppstår för att komma tillbaka till ursprungsläget. I praktiken finns problem att det inte går att exakt avgöra när detta skett (eftersom ala bilar har olika skick på något sätt), men detta är alltså teorin. (Om det är en skada som täcks av helförsäkring så är det en annan sak, då beror det på försäkringsvillkoren.)

    Om man ska hårdra det så kan man om man inte är överens skicka räkning för verkliga kostnader för ersättningsbil till försäkringsbolaget och ta detta till domstol/kronofogde, varvid det är upp till försäkringsbolaget att visa att ersättningen är oskälig. Det räcker inte för dem att visa att det går att komma billigare undan, om de inte under processen försökt hjälpa till (som tillhandahålla en likvärdig ersättningsbil, något jag aldrig hört om i verkligheten), de måste visa att ditt agerande är oskäligt och/eller att du fått något bättre än innan olyckan, men för att lyckas bra i domstol måste i praktiken kostnaderna vara verkliga betalningar och inte förväntade kostnader om man processar.

    Juristerna på försäkringsbolag vet detta, och därför kommer man ofta en bra bit genom att göra klart för dem att man själv känner till de juridiska förutsättningarna för ersättningen. De äger helt enkelt inte frågan att avgöra ersättningens nivå, utan detta är en fråga om vad som är full ersättning för skadan som kan avgöras mellan två likvärdiga parter av domstol vid oenighet.

    Kontentan av detta är rimligen att avdrag bara för att den är direktimporterad speglar rimligen inte någon ändring av bruksvärdet (eftersom prisskillnaden närmast speglar en risk för att bli lurad) och kommer inte att hålla i domstol. Notera att man bör skilja mellan ditt bruksvärde (vad en ersättningsbil kostar) och vad ett försäljningspris är.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12
    Försäkringsbolaget bjuder 28 000 kr eftersom den är importerad. De har tydligen en generell summa (som inte är förhandlingsbar) för importerade bilar.De menar att alla importerade bilar har skruvade mätare och är generellt sett betydligt sämre än svensksålda bilar.
    Du och försäkringsbolaget talar uppenbarligen inte samma språk. Naturligtvis har dom inte en generell summa på 28000:- för alla privatimporterade bilar. Men privatimporterade bilar står generellt sett lägre i pris än svensksålda och därför blir ersättningen lägre. Huruvida mätaren är skruvad på din bil vet inte jag, men försäkringsbolaget kan ju ha gjort efterforskningar.
    Signaturlös

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Vad är det för försäkringsbolag?
    Nu har ja inte hängt med i hela tråden, men generellt brukade jag när jag satt med liknande problem fast åt kunder och på andra hållet föreslå att kunden själv kollade blocket, tog 5 "liknanade" bilar och slog ihop & delade på antalet = bra medelpris.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #24
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Upprepar vad jag skrev eftersom det inte är speciellt många som känner till detta.
    Och jag har ännu inte hört någon förlora på detta...

    Låt en oberoende värderingsman värdera bilen.
    Det är din fulla rätt, och kostnaden för detta ingår i många fall i bilförsäkringen.

    Läs dina villkor, eller skriv vilket bolag du har här, så kan vi leta rätt på texten åt dig.

    28.000 för en bil värd 45-50 är ju bara dumt att gå med på "utan strid".
    Och som sagt, kostnaden för en värdering som blir högre än försäkringsbolaget brukar omfattas av din försäkring.

    Så här står det i mina villkor (IF):

    5.6 tvist om värde
    Om vi inte kan komma överens om värdet av skada på egendom ska – om vi inte enas om annat – ett utlåtande begäras av en värderingsman som utses av svensk handels* kammare. Värderingsmannen ska tillämpa de regler som finns i dessa villkor. I samband med att utlåtande av värderingsman begärs återtar vi vårt erbjudande. Värderingsmannens kostnader betalas av If.


    Folksam skriver så här i sina villkor för bilförsäkring (sid 34):
    Värdering av lös egendom
    Du kan begära att en värderingsman, förord- nad av handelskammaren, ger ett utlåtande om värdet på din lösa egendom. Om värde- ringsmannen kommer fram till ett högre vär- de än vi, betalar vi hela värdeingskostnaden. I annat fall betalar du och vi hälften var. Vi ersätter endast en värdering.


    Trygg-Hansa skriver så här i sina villkor (sid 72):
    om det blir tvist om värdet på försäkrad egendom
    Vid tvist om värdet på skadad egendom ska på begäran av någon av parterna en värderings- man uttala sig om värdet. Värderingsmannen ska vara auktoriserad av svensk handelskam- mare om inte parterna enats om annat.
    Värderingsmannen ska tillämpa villkorens värderingsregler. Parterna får lägga fram egen utredning och lämna egna synpunkter. I sitt utlåtande ska värderingsmannen ange hur han beräknat skadans värde. Han ska lämna sitt utlåtande inom tre månader sedan han blivit utsedd.
    Av ersättningen till värderingsmannen ska du betala 750 kronor. Om skadan genom vär- deringsmannens utlåtande värderas till högre belopp än det som vi erbjudit, betalar dock bolaget hela kostnaden.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Låt en oberoende värderingsman värdera bilen.

    Det har du rätt till enligt ditt försäkringsbolag.
    Läs dina villkor, bolaget står för en del eller hela värderingskostnaden.

    Värderingsmän hittar du hos din närmaste handelskammare.
    Ingen jag vet har låtit dem värdera bilen har förlorat på det.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Så här står det i mina villkor (IF):

    5.6 tvist om värde
    Om vi inte kan komma överens om värdet av skada på egendom ska – om vi inte enas om annat – ett utlåtande begäras av en värderingsman som utses av svensk handels* kammare. Värderingsmannen ska tillämpa de regler som finns i dessa villkor. I samband med att utlåtande av värderingsman begärs återtar vi vårt erbjudande. Värderingsmannens kostnader betalas av If.
    Som sagt, detta gäller vid helförsäkring om man är vållande. Vid skada där en annan, trafikförsäkrad, part är fullt vållande gäller lagstiftning, och man är inte bunden av några försäkringsvillkor. I helförsäkringsfallet får man t.ex. inte ersättning för kringkostnader, medan lagen för det fall det är annan som orsakat trafikolyckan säger alla kostnader som beror på olyckan - detta kan t.ex. inkludera taxiresor och liknande.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Jag har satt en oberoende värderingsman på detta. Jag återkommer med hans besked och även med försäkringsbolagets svar på hans värdering.

  7. #27
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12
    Jag har satt en oberoende värderingsman på detta. Jag återkommer med hans besked och även med försäkringsbolagets svar på hans värdering.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Då har denna historia fått sin upplösning.

    Den oberoende värderingsmannen gjorde en grundlig utvärdering av bilen och kom fram till följande:

    Bilen är (var) importerad från USA via Litauen där den varit med om ett tidigare försäkringsärende. Vad detta ärende exakt gällde går inte att få fram (den kan ha varit med om en eldsvåda eller motorbrand) men redan där sjunker värdet på bilen som en sten.

    Han konstaterade att den dock var helt korrekt lagad, dvs det fanns inga konstiga svetsskarver, alla airbags fungerade som de skulle, rattstången vek sig som den skulle och inga andra konstigheter fanns på bilen samt att den måste ha varit i mycket fint skick innan smällen.

    Värderingsmannen konstaterar då att värdet av en bil närmast är av filosofisk art. Man måste till att börja med utgå från vad man visste om bilen innan den krockades (efter krocken har ju värdet automatiskt sjunkit av uppenbara skäl) och det är där haken ligger. Det finns för många bilar som studsat via de baltiska länderna och in till Sverige med undermåliga och direkt livsfarliga fusklagningar. Att min bil inte verkar ha varit fusklagad eller ens lagad spelar i detta fall ingen roll då man inte visste om det innan krocken.

    Vad är då en bil värd? Enligt värderingsmannen är den inte värd det pris jag måste köpa en bil av motsvarande skick, årsmodell etc hos en bilfirma. Bilfirman måste tjäna pengar på sin bil och därmed är inte bilarna eg. värda det pris bilfirman tar ut. En bil är (oftast) heller inte värd lägsta pris på Blocket utan sanningen brukar ligga någostans däremellan.

    Värdet påverkas heller inte av hur välservad en bil varit eller vilken utrustning jag eftermonterat på bilen då detta anses som normalt förfarande. Man räknar också alltid med att bilen var fulltankad vid skadetillfället.

    Alltså, försäkringsbolaget värderade bilen till 28 000 kr och värderingsmannen värderade bilen till 30 000 kr och betalade ut utan protester.

    Värderingsmannens sista råd var att ALDRIG köpa en importerad bruksbil då dessa alltid vållar problem vid värderingar och olyckor. Enda gången det skulle vara berättigat att köpa en importerad bil är om man är intresserad av en ren lyxbil. Då blir det sällan eller aldrig problem med försäkringsbolagen vid en ev. olycka.

    Så fick den historien alltså sitt slut.

    På min gård står nu en SAAB 9-5 2,2 TiD -05 istället för den bil som hamnade på skroten Svensksåld

  9. #29
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12
    Värderingsmannen konstaterar då att värdet av en bil närmast är av filosofisk art.
    Hade han rökt på??

    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12
    Vad är då en bil värd? Enligt värderingsmannen är den inte värd det pris jag måste köpa en bil av motsvarande skick, årsmodell etc hos en bilfirma.
    Öhh, nähä...
    Så om mitt hus brinner ner fär jag ersättning för värdet minus mäklararvodet då??
    Sjukt galet resonerat.



    Hursomhelst, grattis till din nya bil.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Ersättning för importerade bilar

    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12
    Bilen är (var) importerad från USA via Litauen där den varit med om ett tidigare försäkringsärende. Vad detta ärende exakt gällde går inte att få fram (den kan ha varit med om en eldsvåda eller motorbrand) men redan där sjunker värdet på bilen som en sten.

    Han konstaterade att den dock var helt korrekt lagad, dvs det fanns inga konstiga svetsskarver, alla airbags fungerade som de skulle, rattstången vek sig som den skulle och inga andra konstigheter fanns på bilen samt att den måste ha varit i mycket fint skick innan smällen.
    Kanske är jag något fördomsfull här men jag misstänker att en bil likt din inte har ett ärligt förflutet. Det behöver ju inte ens vara den ursprungliga amerikanska bilen utan en annan bil som fått ny identitet där i Litauen innan export till sverige.
    Skulle också säga att bilar från USA via öststat är ganska iskalla på begmarknaden om det inte handlar om väldigt unika bilar.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Mindre hk i motorn på importerade Saabar?
    Av danielsson87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 12:20
  2. Krockade med en cyklist, kan man få ersättning för det?
    Av sOFFe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 21:18
  3. Många importerade Saab Cab'ar till salu i Örebro
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 13:13
  4. Påkörd - ersättning
    Av Schnabeln i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 16:29
  5. Blåst på ersättning av TryggHansa
    Av roverv8 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •