Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Koppla ur larmsirén OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Koppla ur larmsirén OG9-5

    Hej, undrar om någon här vet vart själva kontakten till sirenen är på saab 9-5 -00? På 9000 kan man enkelt koppla ur den skärmen vid batteriet.

    Så om han larmar så blinkar bilen bara och inte tjuter.

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Koppla ur larm siren saab 9-5

    Kopplar du ur siréen kommer larmet inte funka alls.
    Har gjort så på min nu då backup batteriet antagligen är slut så den började spontan larma.
    Och har en felkod att larmet är ur funktion.

  3. #3

    Re: Koppla ur larm siren saab 9-5

    Kontakten sitter ju på sirenen, som sitter framför vänster framhjul.
    Signaturlös

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Koppla ur larm siren saab 9-5

    Vill man slippa allt vad problem heter med dåliga batterier i sirenen finns 3 alternativ;

    1. Byt komplett siren (relativt dyrt)

    2. Byt/löd om nya batterier (relativt billigt, om man får tag i batterierna)

    3. Programmera bort larm och siren ur bilen konfiguration (C-låset går fortfarande)
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Re: Koppla ur larm siren saab 9-5

    Om jag väljer att programmera bort larmet ur bilen så är det tech2 som gäller? även om batteriet skulle få låg nivå så kommer den alltså inte att larma då det är bortplockat ut systemet? Jag har inte råkat ut för detta än men vill inte att det skall ske heller då jag hatar när larmen drar igång på bilarna..
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-09 klockan 14:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Sv: Koppla ur larm siren saab 9-5

    Har för mig att jag sett i andra trådar att det skall gå att programmera bort sirenen men behålla larmet (tutan används som siren)?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Koppla ur larm siren saab 9-5

    Larmsirénen sitter på 9-5 mycket riktigt bakom vänster innerskärm fram, där kan du koppla loss den och plocka ur den. Dock kommer du att få felmeddelande i SID varje gång du startar bilen med bortkopplad sirén om du inte avprogrammerar larmfunktionen med tech2.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Kvällens återuppståndelse: jag står inför dilemmat ovan.
    Kan man följa installera en av och på knapp till sirenen? För visst borde centrallåset fungera även om kretsen till sirenen är bruten?

    - - - Uppdaterad - - -

    Det gäller bruksbilen i signaturen.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja, centrallåset funkar oavsett sirenens vara eller icke vara.

    Däremot förstår jag inte varför du vill kunna koppla in eller ur sirenen? Det finns ju bara tre scenarier med lite olika lösningar, inget löses med en strömbrytare som jag ser det:
    1. Sirenen funkar
    => låt det vara som det är!
    2. Sirenen är kass, men spontanlarmar inte.
    => laga eller byt
    => låt den vara och stå ut med felmeddelande i SID
    => låt den vara och programmera bort den med tech2 (då används tutan som siren istället)
    3. Sirenen är kass och spontanlarmar
    => laga eller byt
    => Ta bort den och stå ut med felmeddelande i SID
    => Ta bort den och programmera bort den med tech2 (då används tutan som siren istället)


    Notera att sirenen har egna batterier så den kan spontanlarma även om den är elektriskt ifrånkopplad från bilen.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-09 klockan 14:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Batterierna i sirenen åldras snabbare om den inte är inkopplad i bilen. Finns 12 V så är det bara ålderskrämpor i själva battericellerna som bestämmer livslängden, normalt ca 10 år men min höll i 12 år. Utan 12 V drar kretsarna i sirenen ytterlige några mikroampere som kan halvera livslängden ungefär.

    Besiktning med "Stöldskydd ur funktion!" kan ge ombesiktning.

    edit - tsavfel
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Notera att sirenen har egna batterier så den kan spontanlarma även om den är elektriskt ifrånkopplad från bilen.
    Ja, t.o.m. helt lös siren kan yla som en stucken gris jag hade en i fickan som drog igång så den nästan blev kalsongbyte fast det bara var tisdag

    Citat Ursprungligen postat av Bagpipe Visa inlägg
    Besiktning med "Stöldskydd ur funktion!" kan ge ombesiktning.
    Ja, om du t.ex. kan lägga ur backen utan nyckel som är en del av Saabs stöldskydd.
    Är bilen larmad så är stöldskyddet fungerande även om siren saknas då bilen inte går att starta.
    Man får skilja på Immobilizer som förhindrar/försvårar att bilen startas (stöldskydd) och stjäls och larmet som varnar och berättar för omgivningen att någon pillar obehörigt på bilen.
    Defekt siren ger meddelandet "SERVICE STÖLDLARM" i SID och borde inte ge anmärkning.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Jo jag vet. Ska få tummen ur och betala någon att avinstallera larmboxen, men känner jag mig själv ligger inte prio där. Men en knapp hade man ju kunnat slå på larmboxen i tid till besiktningen. Det är ju inte som att jag smyger igenom med paj bromsar direkt.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Men varför skulle du inte vilja ha sirenen inkopplad hela tiden? För att den spontanlarmar? Det löses ju inte av att du bryter strömmen till den med en knapp...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-09 klockan 14:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Är det en bruksbil så vet jag vad jag hade gjort... Koda bort det med Tech2, då slipper störande felmeddelande och även spontanlarm. Om du själv saknar Tech2 så finns det säkert någon i närheten, både verkstad och privatperson, som löser det snabbt för några hundringar.

    Stöldbegärligheten på en äldre "svensson" 9-5 lär vara lika med nolla så att bilen saknar larm känns mindre viktigt. Om det rör sig om en entusiastbil där allt "ska" funka är det såklart skillnad, då är det laga/byta siren som gäller.

    Ibland räcker det inte heller och byta bara batterier, kan vara dåliga kondensatorer också...

    Personlig åsikt, alla får göra hur de vill

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Fast det är ju kanske inte bilstöld man är rädd för, utan bilinbrott, och då kan ju larmet vara avskräckande. Bilinbrott är nog minst lika vanliga på 9-5 som nån annan bil.

    En annan anledning att man vill ha larm är ju att man då kan ha självriskreducering eller självriskeliminering på sin försäkring.


    Dock borde det väl vara ok att programmera om så tutan används istället för sirenen, eller är inte det godkänt av SSF ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Hur programmeras larmet om så att tutan används?

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ibland räcker det inte heller och byta bara batterier, kan vara dåliga kondensatorer också...
    När man ändå öppnar som är det stora jobbet på de nyare modellerna som är limmade så byter man batterier och kondingar samt ser över kritiska lödningar.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast det är ju kanske inte bilstöld man är rädd för, utan bilinbrott, och då kan ju larmet vara avskräckande. Bilinbrott är nog minst lika vanliga på 9-5 som nån annan bil.
    En annan anledning att man vill ha larm är ju att man då kan ha självriskreducering eller självriskeliminering på sin försäkring.
    Dock borde det väl vara ok att programmera om så tutan används istället för sirenen, eller är inte det godkänt av SSF ?
    Vad är det för fel på folks uppfostran idag? Mitt är mitt!!
    Ang. försäkringen så är det väl bara att lyfta luren och ringa sitt bolag och fråga eftersom det säkert kan skilja.
    Tittar man på hur Saabar är utrustade från fabrik så har inte alla siren eller tiltsensor samt att alternativet att välja signalhorn istället för sirenen så 'borde' det vara OK men även det får ju den som önskar kolla upp.


    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Hur programmeras larmet om så att tutan används?
    Är det inte en resevdelsprogrammering av TWICE?
    Hyvens kan säkert berätta mer i detalj om vad och hur ..?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Är det nån som klurat ut detta tro ?

    Det är förvisso gjort (innan jag köpte den) på min 05'a så jag kan ju leta där, men det är jobbigt när man inte vet vad man letar efter
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Reservdelsprogrammera TWICE.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Demontera larmsirénen OG9-5
    Av Binne i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-01-23, 03:43
  2. Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder
    Av oso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •