Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Köpa bil med kredit en lördag

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157

    Köpa bil med kredit en lördag

    Har hittat en 9-5 aero jag är sugen på. Grejen är den att bilen står 45 mil bort och har en kredit med skuld/ränta/avgifter motsvarande vad jag ska betala för bilen...

    Normalt gör man ju upp en sådan affär på en bank.
    Har talat med kreditgivaren och fått bekräftat summan. Ska också få en offert för inlösen sänd per post hem till mig.
    Enligt bolaget kan jag bara göra överföringen/inbetalningen via internetbanken till dom när vi skriver papper... Alltså får ju inte säljaren "hålla" i pengarna, dessa går direkt till kreditgivaren.

    Har jag någonting att bekymra mig över? Kan jag bli blåst? Vad hade ni gjort? Kan omöjligt komma loss en vardag med nuvarande arbetssituation...

    I övrigt att köpa en bil "på distans", vad bör man tänka på? Bilen är nybesiktigad och har full servicehistorik på märkesverkstad. Jag ska få varje kvadratcentimeter av bilen fotograferad och skickat till mig. Någon som gått på en riktig nit?
    9-5 Aero SC 2004

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    Kan du betala till kreditgivaren direkt via internetbank så bör det inte vara några problem. Krediten blir ju löst vid köpet och det är du själv som betalar den.
    Kan inte se att du skulle kunna bli blåst på något sätt så länge du får bank/postgrio från kreditgivaren direkt och inte från säljaren.

    Finns bilen på blocket så är det inte dumt och be säljaren köpa blocketförsäkringen som du själv sen betalar brukar kosta 8-900:-
    Då har du lite mer säkerhet ifall något oförutsätt skulle hända under de första 6mån

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Nej spontant tänker jag att det är säljaren som borde vara orolig. Man kan väl stoppa en betalning eftersom den går iväg först nästa bankdag. Dock följer ju som känt krediten bilen så för min del skulle ju en sån grej vara ganska lönlös :P

    Känns ju lugnt, men vet ju aldrig. Kanske är något man inte tänkt på.

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4
    9-5 Aero SC 2004

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    Ja stoppar du betalningen så är det ju ändå du som blir betalningsskyldig då krediten följer med bilen

    Som sagt fixa blocketförsäkringen.
    Ja hade den försäkringen på min när ja köpte förra året, 1-2 mån senare upptäckte ja att en plugg i toppen som läckte kylarvatten fick det fixat via försäkringen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    Är det denna du ska kolla på?
    http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_5_ ... m?ca=6&w=1

    Den fanns ute till försäljning när ja leta ny bil förra året dock vet ja inte om det är samma säljare men det är samma bilder iaf.
    Priset tycker ja själv är lite i överkant.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    Här är annars en annan http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_5_a ... m?ca=6&w=1
    Dock utan bilder så svårt att se skicket.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    Ägarbyte går väl inte igenom hos transportstyrelsen om det finns kreditspärr på fordonet.

    Så eftersom du betalar restskulden direkt till kreditbolaget är ju du säker.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Det är den första du skickade jag är intresserad av. Lite lurigt att inte lägga ut färska bilder... Priset vi diskuterat fram är lite lägre. Är det lönt att ta en begagnatförsäkring på en bil med dom milen? Täcker ju inte så många punkter :/

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4
    9-5 Aero SC 2004

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Ägarbyte går väl inte igenom hos transportstyrelsen om det finns kreditspärr på fordonet.

    Så eftersom du betalar restskulden direkt till kreditbolaget är ju du säker.
    nej så fungerar det inte, det finns ingen "spärr" på något vis. Ägarbytet går igenom precis som vanligt men kreditbolaget får info om detta och är då skulden inte löst så skickar de ut otrevliga brev.

    Vad säger ägaren? Är han införstådd med att denne inte får nå pengar och att du löser skulden så är det väl okej antar jag? Antar att denne också vill ha nå bevis på att du löser skulden.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    Känns som det är säljaren som tar risken.
    Jag skulle ju inte släppa iväg någon med bilen med löfte om att lånet ska lösas.
    Visst är bilen säkerhet för krediten men det är ju ägaren som är gäldenär. På vägen till att finansbolaget beslagtar bilen finns det sannolikt en vända hos inkasso och troligtvis skulle säljaren få en betalningsanmärkning på köpet.
    Säg att köparen drar österut med bilen och det inte finns något att mäta ut...
    Fredrik J

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Jo vi är överens om det. Det är mitt villkor för ev. affär.

    Vad bör man se upp med på en sådan bil som inte besiktningen borde anmärkt på tror ni? Vore ju verkligen trist att köra så långt och mötas av något man inte vill ta med sig hem.

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4
    9-5 Aero SC 2004

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    När jag köpte bil för någon månad sedan blev jag glatt överraskad över att Länsförsäkringar Bank på sveavägen i stockolm har öppet alla dagar i veckan.
    10-17 även lördag/söndag tycker jag är riktigt bra service och plötsligt kan man tryggt handla vad som helst. Dessutom låser man dörren 22 på vardagar vilket ju även det är ganska olikt en traditionell bank.
    Fredrik J

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    Har fått lite mer foton. Ser bra ut förutom en sak.
    Bilen har varit i en lyktstolpe lite grann för ett år sedan. Ska ha bytt stötfångare och luftburk.

    Vad jag då reagerar på är att springan mellan huv och höger framskärm inte är jämn utan minskar när den närmar sig dörren. Skärmen ser ut att sitta lite för högt i bakkant liksom.

    Går det att justera, eller är det en permanent skada? Ska man hålla sig borta från denna bil?
    9-5 Aero SC 2004

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Köpa bil med kredit en lördag

    Det går att justera in så det sitter bra.
    Har själv justerat huven på min lite i bakkant, inte lätt om man är själv men det går

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Sälja bil med kredit. I vilken ordning gör man det?
    Av Mafnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-11-22, 17:39
  2. Köpa bil som är köpt på kredit + köpråd 9-3 XWD
    Av aik i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 01:21
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 09:49
  4. Vart köpa klips till lister en lördag?
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 08:24
  5. Köpa bil som är på kredit!
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •