Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 95 av 95

Ämne: köpråd Saab 9-3 1.9TTID 08-10?

  1. #81
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Pershav Visa inlägg
    Snygg! Vector med TX eller Aero med TX?
    Är de gråa grejerna TX? Visste jag inte ...
    En Aero är det hoppas jag. Hur kollar man om det är en äkta aero?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #82
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Jadu, du bör ju ha bakre diffusorn och dubbla synliga ändrör. Det finns inte på Vectorn. Jag har en "vanlig" Aero TTiD -09. Dvs där den gråaktiga lacken istället är krom, ska även skilja på ratten som i min vanliga aero är den med silvriga partier medans tx ratten enbart är i skinn och något tjockare.

  3. #83
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Främre insteglister med texten Aero brukar det också vara. Kan såklart bytas ut. Men det står väl även på etiketten som sitter i nederkant på förarsidans B-stolpe.

  4. #84
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Tittar man på fronten ser det ju mer ut som en Vector som någon piffat till lite. Den har ju inte den vanliga "Aero-läppen" i alla fall, men fronten kan såklart någon ha bytt ut om den gamla mött en trottoarkant.

    En annan sak som är svårare att byta ut är att Aero hade förarstol med minne som standard, Vector bara el. Aeroratten såldes för en bra bit under tusenlappen nyligen och diffusor/ändrör är ju också ganska billigt att byta. Få tror jag dock byter ut stolen bara för att få minne i den.

    Grattis till nyförvärvet hur som helst, den motorn är en av få som fått mig att överväga diesel själv

  5. #85
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Man får inte ens dit dimljussargerna på vector-fronten, så det är definitivt en Aero/TX-front!
    Hade bilarna med Tx-paket, Tx-läppen på fronten?

    Sen är inte förarstol med minne standard...det ingick i pilotpaketet (10900:-) eller kostade 6900:- som tillval
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  6. #86
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Det står iaf Aero på klistermärket på B-stolpen, så jag antar att allt är som det ska.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #87
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Om jag kommer ihåg annonsens bilder så är det en Aero TX TTiD. M.a.o. en äkta Aero med TX-paket. Fronten är en riktig TX-front, vilket innebär att det är en Aero-front med titangrå grillramar & dimljusramar, samt Turbo-X nedre luftintags-grill.

    TX-Paketet hade ju även titangrå bakluckelist samt kolfiber-dekorlister på innerdörrar & handskfack, samt TX-ratt.

    TX-paket kittade bilar hade inte den nedre TX-läppen.

  8. #88
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Om jag kommer ihåg annonsens bilder så är det en Aero TX TTiD. M.a.o. en äkta Aero med TX-paket. Fronten är en riktig TX-front, vilket innebär att det är en Aero-front med titangrå grillramar & dimljusramar, samt Turbo-X nedre luftintags-grill.

    TX-Paketet hade ju även titangrå bakluckelist samt kolfiber-dekorlister på innerdörrar & handskfack, samt TX-ratt.

    TX-paket kittade bilar hade inte den nedre TX-läppen.
    Verkar ju stämma rätt så precis.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Hej.
    Eftersom annonsen är borttagen kan jag inte se vad det är för bil du har köpt. Hur många mil hade den gått?

  10. #90
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Om du kollar på sidan 4 så finns den på bild.
    Den hade gått knapp 17 000 mil då och drygt 21 000 nu.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #91
    Hej!
    Jag går i liknande köpartankar, har fått ett erbjudande av en bekant på en som gått 18000 mil, 2010:a, ttid aut.

    Är du nöjd såhär ett år senare?

  12. #92
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Jodå, på det stora hela är jag nöjd. Har snart avverkat 5000 mil och det enda som pajat var ett rör till EGR-kylaren.(+ några vindrutor...). Förbrukningen brukar landa runt 0,55 l/mil men det går att komma en bit under 0,5 om man kör mycket 80-90 väg. Det är inga problem att komma över 0,6 heller för den delen. Nånstans vid 120-130 upplever jag att förbrukningen drar iväg.
    Det jag stör mig mest på är bullret/vägljudet.
    Sen satt jag bättre i 9-5:an jag hade men det är väl individuellt.
    Och sist men inte minst så saknas det 100 hk...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  13. #93
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hejsan!
    Ny på sidan och "ny" på Saab.. äger en v70n 2.4t nu men intresset för 9-3SC Ttid har blivit stort.
    Hittat en långmilare (2009) som gått ~27.250mil som kamrem/v.pump blivit bytt på för 5mil sedan, varit och provkört den och kunna inte hitta nå större fel förutom PDC bak ur funktion och några mindre fina lösningar på grill/skärmkanter..
    Något specifikt man lär tänka på mer, typ som turbobyte och andra dyra delar/komponenter?
    bra stämplad service bok, dock på autoexperten och maptun verkstäder. Som sagt ny på saab så kanske kan få lite info härifrån Mvh

    Länk till Saaben
    https://www.blocket.se/dalarna/Saab_...74775.htm?sa=1
    Senast redigerat av hinders den 2016-07-26 klockan 15:53.

  14. #94
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Vid dom milen är det väl bra att kolla skick på fjädrar, dämpare och bromsar.

    Jag har haft min TTid 1,5 år nu och den rullar på utan bekymmer, se ovan.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #95
    Dubbelkolla att kamrem + vattenpump verkligen är bytt (kvitton + ring verkstaden som utförde jobbet). Funkar AC?

    HZC405 har 9-5 fälgar (fel inpressningsdjup, skiljer 8 mm).

    Rådet är att välja en annan bil med färre mil.

Liknande ämnen

  1. Sportavgassystem NG9-3 SC 1,9TTiD?
    Av slipztream i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •