Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Koni eller Bilstein 9-3 SC?

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    Står i begrepp att byta ut mina originalstötdämpare som nu har 16 000 mil på nacken varav 10 000 av dom med sänkfjädrar. Bilen har börjat kännas ostabil när man åker fort och känns väl inte så distinkt i dämpningen längre när man kör över gupp osv.
    Misstänker det är dämparna, men är inte helt säker för jag förmår inte gunga bilen i någon utsträckning när jag försöker.
    Kan inte känna några glapp i styrningen och bussningarna i både fram och bakvagn känns normalt stumma.

    Väger mellan ställbara Koni, Bilstein Sprint och Koni FSD.
    Bilen rullar nästan enbart med familjen så en god komfort är viktigt, men en och annan gång får jag chansen att köra lite på autobahn och sen har vi ju våra banträffar varför originaldämpare känns lite trist när man ändå måste slanta för nya dämpare. Vill helst se att det blir en uppgradering då.

    Var är era erfarenheter? Är det mina dämpare som är skuld till bilens instabilitet? Vilka dämpare funkar bäst? Alla åsikter är av intresse.

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    Jag lägger en röst för gula koni.
    Enligt en Koni/Öhlin ÅF så är FSDn inte så häftig som det låter, han tyckte att man lika gärna kan köra gula på mjukaste och ändå åka lika fort när det svänger.
    Och med Gula så kan du ju justera om du vill, vilket du inte kan med Bilstein.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    Kom igen nu?! Det måste väl vara fler än EXD som har lite input i frågan? Tacksam för det svaret dock, men han kan väl inte vara den enda på STCS som har erfarenhet av kombinationen sportdämpare och 9-3 SS/SC?
    Eller åker alla här med Saab originaldämpare?

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    Tyvärr ingen erfarenhet av vare sig Koni eller 9-3 SC/SS (så undra varför jag svarar här då? )

    Men jag åker Bilstein Sprint på min og9-3. Helt klart bättre känsla i kurvor och dylikt, men också betydligt mer stötigt. Broskarvar t ex är ingen höjdare att åka över.

    Nu vet jag inte hur Koni är, men svårt att inte göra avkall på komforten med Bilsteinare iaf.

  5. #5
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    FSD gör sitt jobb.
    Dom är mycket vänligare än gula på mjukaste inställningen, och lika bra vid hård körning som Koni på medel.
    Sen är väl frågan om det är värt priset (för jag har för mig att dom var avsevärt dyrare än vanliga gula)

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    Jag flikar in med en fråga:
    Hur är hårdheten Koni gula ställda i hårdaste vs. Bilstein Sprint?

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    FSD gör sitt jobb.
    Dom är mycket vänligare än gula på mjukaste inställningen, och lika bra vid hård körning som Koni på medel.
    Sen är väl frågan om det är värt priset (för jag har för mig att dom var avsevärt dyrare än vanliga gula)
    Jag delar nog inte din åsikt där Kalle. Kommer ihåg när Robban körde FSD på sin svarta 9-3 SC och den var då allt annat än mjuk. Kommer inte ihåg vad han hade för hjul, men den var iaf klart småstötigare än min 9-3 SC då.
    Att den är stum när man pressar den har jag inget emot, men vill inte man ska känna varenda gruskorn på vägen.
    Har för mig Roffes 9-3 SS (-05 Aeron han körde då) var klart mer komfortabel när jag fick provköra den. Vad jag kan dra mig till minnes hade han gula Koni och sänkfjädrar monterade vid det tillfället. Inställningen på dämparna har jag ingen aning om dock.

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471

    Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    Har FSD på min 9-5 o nog är de rätt fasta allt. Förvisso inte mig emot. Men de fungerar bra tycker jag, bilen är stabil när det svänger. Nu gällde tråden om 9-3 men ville iaf ge lite FSD input.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Har FSD på min 9-5 o nog är de rätt fasta allt. Förvisso inte mig emot. Men de fungerar bra tycker jag, bilen är stabil när det svänger. Nu gällde tråden om 9-3 men ville iaf ge lite FSD input.


    //B
    TapaTalk
    Inputen värderas trots att det är en 9-5a. Har själv åkt sådan och vet hur mjuk den känns i förhållande till 9-3an så om du anser din 9-5a är fast med FSD så blir nog inte sambon och barnen nöjda om jag häktar på FSD på bilen.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959

    Re: Koni eller Bilstein 9-3 SC?

    Om man skall vara riktigt noggrann så skall man ju se till att dämparens arbetsområde (utdämpningsfrekvens) matchar med fjäderkonstaten vs lasten respektive hjulställ bär.
    Efter det tuna in kompression och rebound så att bilen får en vettig karaktär i alla körfall man kan tänkas hamna i.

    Hittills har jag inte provat ett enda eftermarknads chassi som uppför sig vettigt i alla körfall men min uppfattning är att Bilstein är dom som lagt mest energi på detta.
    Till Bmw och Porsche vet jag att dom lagt väldigt mycket energi på att prova fram bra sättningar och lyckats väldigt bra. Eftermarknaden på Saabar är väll ingen storkund men de bör ha lagt endel tid även där.
    Generellt med eftermarknadsdämpare är ofta att de funkar rättså bra på slät bana men ibland sämre än original på väg där man behöver grep samtidigt som det är guppigt.

    Försök ta reda på vilken typ av fjäder sättningen är gjord med!
    Prova att kontakta Bilstein direkt i Tyskland. Har själv gjort det ett par gånger i jobbet och dom brukar vara hjälpsamma.

    Jag kanske är lite yrkesskadad men jag stör mig enormt när det inte uppför sig enligt mitt tycke perfekt

Liknande ämnen

  1. 9-3 SC stötdämpare koni fsd eller Bilstein..??
    Av Erik Carlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 02:09
  2. Koni eller Bilstein??
    Av Boman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 20:15
  3. koni eller bilstein??
    Av sulo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 20:12
  4. Koni eller Bilstein?
    Av laxonen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •