Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol OG9-5

    Kikar lite på inredning till min nya 9-5. Passar elstolar från en 2003 rakt av i en 2000 med elstolar? Det bör vara samma rakt av eller? jag satte själv in en 2003 inredning i en bil utan el och det var lite pyssel, men om det redan är elstolar så borde det vara plug and play? Eller gjordes kontakter/elsystem om nån gång så det blir massa anpassning mellan årsmodellerna?
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Det som 03ans stolar förmodligen har är ju en lägesgivare till airbagen men den fanns tydligen bara 2002-2003. Vet inte vad funktionen var men den kan knappast varit viktig eftersom att den togs bort redan efter 2 år. Men den borde ju inte kunna strula till någonting så det bör ju vara plug & play!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Styrsignalen som får förarstolen att gå har flyttat runt lite i kontakthuset genom åren men det är ju relativt enkelt att köpa ett kontaktstift hos saabhandlaren och sätta på rätt ställe.
    Fredrik J

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Okey, tackar. Följdfråga - är elen för fläktar fördragna? Dvs om jag har en 1999 utan fläktar och sätter in en stol med fläkt, kan jag då bara hitta strömställaren och plugga in och klart? Att flytta runt lite kontakter är lugna puckar, jag får väl testa mig fram som jag gjorde med mina elstolar för några år sen då och fick det att funka.

    Anledningen till min följdfråga är att dom stolarna från 2003 inte vart nåt. Bildelsbasen lovar gott men håller kort ibland. Jag ringde på dom stolarna och även dörrsidor från samma ställe. DOm skulle kolla och återkomma - det gjorde dom, efter ett dygn. Stolarna var vattenskadade, dörrsidorna repiga och skadade. ALlt låg med foton för ganska mkt pengar på bildelsbasen. WTF.... Men nu kikar jag på en uppsättning 2000 stolar, dvs "platta" modellen som dock är original för min bil, och dom verkar ha elfläktar också.
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Nej det är inte fördraget för fläktar.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Örf.... Okey tack för infon! Ingen prio på det då alltså, lär inte gå helt smärtfritt att hitta en sån kabelmatta.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Hittar du tycker jag du skall satsa på premiumskinnet istället det är det värt

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Fläktfunktionen är ganska enkel faktiskt. Det sitter effektmotstånd under sitsen som fixar de olika hastigheterna. Bara att lägga på 12V från valfri 4 stegsbrytare.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Sitter just nu och kollar elschemat för stolsventilation och till en början så hade jag väl en min i stil med detta:

    Men nu när jag tittat ordentligt så ser det faktiskt inte jättesvårt ut. Det är en plusmatning och en jord. Sen får man fixa kontaktstycken till knapparna. Kabeldragningen bör inte vara särskilt svår när man väl har stolarna ute ur bilen. Går säkert att dra kablarna utanpå original kabelmatta till värmarknapparna. Kanske t.om kan vara lämpligt att ta ström ifrån stolsvärmarna och jorda på valfritt ställe?

    Blev ju nästan lite sugen på att ge mig på det här själv om jag kan hitta stolar till ett vettigt pris. Min sportstol på förarsidan har nog gjort sitt med att konka runt arslen i snart 29 000 mil. Den är allt annat än bekväm att sitta i nu mera tyvärr. :/
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Jag ska nog ge mig på detta, men kanske senare. Två st 2000 års modell läderstolar med elstyrning och fläktar är på väg hem. Fläkt-styrnings reglagen går att få tag på, sen är det ju bara el då. Om motstånden sitter i stolen är det ju lugna puckar. Att ta strömmen borde gå att ordna, kanske ta en kabel från säkringsdosan? Jag vet att jag gjorde det när jag satte in elstolar i en bil utan, använde originalsäkringen för elstolar.

    3500 spänn för 2 beige sportstolar samt baksäte, inklusive frakt. Från en provbil som gått 3500 mil. Det är väl rätt nice? Har tydligen legat länge hos signalen, men lite tvätt och smörj så borde det blir hyfsat? Vi får väl se.

    Kanske återkommer i denna tråden eller i min projtråd, får se.
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Elstol 2003 i bil från 2000 med elstol

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag ska nog ge mig på detta, men kanske senare. Två st 2000 års modell läderstolar med elstyrning och fläktar är på väg hem. Fläkt-styrnings reglagen går att få tag på, sen är det ju bara el då. Om motstånden sitter i stolen är det ju lugna puckar. Att ta strömmen borde gå att ordna, kanske ta en kabel från säkringsdosan? Jag vet att jag gjorde det när jag satte in elstolar i en bil utan, använde originalsäkringen för elstolar.

    3500 spänn för 2 beige sportstolar samt baksäte, inklusive frakt. Från en provbil som gått 3500 mil. Det är väl rätt nice? Har tydligen legat länge hos signalen, men lite tvätt och smörj så borde det blir hyfsat? Vi får väl se.

    Kanske återkommer i denna tråden eller i min projtråd, får se.
    "rätt nice" !!!! Det är ju svinbra pris!!! :o De jag hittat har legat upp emot 10 000. Men jag är ute efter läder/textil i grått eller svart. Läder kan tänkas om jag orkar ge mig in på fläktbiten. Skall jag ha läderstolar måste dom ha fläktar annars blir det väldigt svettigt på ett ställe där man inte vill att det skall rinna svett.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero från 2003 till 2000
    Av Saab.fred i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-04-04, 01:04
  2. [LÖST] 9-3 Cab 2008 byta från elstol + manuell till El minne+elstol
    Av gucpm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 16:34
  3. Byta från manuellstol till elstol? 9-3ss *"löst"*
    Av Jonas_9-3ss i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •