Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tempmätaren ostabil och för låg OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    2

    Tempmätaren ostabil och för låg OG9-5 B2x5

    Hej,

    Äger en 9-5 2,3 från 2001 (nu uppe i 20000 mil). I ungefär ett halvår har jag haft följande symtom kring tempmätaren..

    - Den tar ofta tid på sig att klättra upp. Dessutom stannar den sällan på mitten utan ligger runt "1/4 tank"

    - Särkilt varma sommardagar och ofta i kombination med hård ac-användning dör tempmätaren helt, visar "tom tank". I samband med att mätaren dör så dör även ACn. Numera händer detta på morgnarna också. Utomhustemp på 8 grader och mycket dimma. Efter några mil dör tempmätaren, efter att ha försökt kämpa sig uppåt (den går upp och ner), kupeventilationen blir konstig och rutorna immar igen (från dimman ute). Detta i samband med måttligt hård körning. (Har 8 mil till jobbet, kör vid femtiden på morgonen, ingen trafik, håller 160 med farthållaren ungefär halva streckan).

    - Andra konstigheter som förmodligen inte har med saken att göra. Turbon börjar bli sliten. Blårök i några sekunder vid start. Dricker för övrigt ungefär 1 liter olja / 1000 mil.

    - Det som hjälper när tempmätaren dör helt är en omstart. Stänga av motorn och starta igen. Då funkar tempmätaren igen. Ligger fortfarande oftast kring "1/4 tank" men AC fungerar som vanligt igen. Tills tempmätaren ev. dör igen.

    Har försökt förklara händelseförloppet här. Utan att värdera. Har inga teorier själv och har ännu inte börjat felsöka. Skulle vilja ljuga om att jag har bytt termostat. För att slippa höra att "det är sääääkert den". Det har jag inte gjort dock. Men jag tvivlar starkt på att det skulle vara termostaten. Det verkar vara någonting mer komplext.

    Min stackars lilla saaab....


    /En svittig underbetald knegare från landet. Fast med tendenser för att vara lat

  2. #2

    Re: Tempmätaren ostabil och för låg

    Byt termostat!
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    2

    Re: Tempmätaren ostabil och för låg

    Bytte termostaten här om dagen. Och det hjälpte

Liknande ämnen

  1. Låg/ostabil visning av motortemperatur NG9-3
    Av Jimm78 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-02-24, 10:54
  2. Ostabil ljuslängdsreglering Xenon OG9-5
    Av mågis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-11-25, 01:39
  3. Ostabil tomgång på 9-3 SC 2.0t 2007
    Av HeRmAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-05-17, 16:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •