Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fördrget för elspeglar? 9000-93

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    6

    Fördrget för elspeglar? 9000-93

    Har precis fått hem en 9000-93 (tror det är en cc-kaross men jag är inte säker. inte den nya karossen iaf.) och funderar på att efterutrusta den med elspeglar just för värmens skull. Eventuellt skulle jag även passa på å byta till elhissar.
    Jag har förstått att mycket i dessa bilar KAN vara fördraget. Finns det något snabbt sätt att kolla om så är fallet? Eller några grundregler för vad som är fördraget?
    Utrustningen idag är Airbag förare, Ecc, Farthållare, C-lås. 2,3 liters sugmotor.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Fördrget för elspeglar? 9000-93

    Mjaha,det var lite snikig utrustning ursprungliga ägaren beställt. Men 9000 CC årsmodell 1993 var en riktig "Coop-bil". Kanske inte gick att välja hur som helst i utrusningslistorna på sista årsmodellen av CC? Jag är förvånad att den kunde levereras med ACC,(som klimatanläggningen kallas på "Saabiska". ECC är något som det där konstiga bil?märket från Göteborg har, tror det är vedeldat på dom skrindorna. ) Men som sagt, när CC:n levererades 1993 var det var inte som på fryspizzorna idag där "allt är extra". Saab bjöd inte på något extra alls på sista modellen av CC. - Snudd på att en Sovjetisk Volga från 1965 var bättre utrustad. - Förmodligen har du en analog klocka i bilen också. Å andra sidan var det "Extra allt" plus lite till på CS-modellerna

    Kollade precis i EPC, (Saab´s digitala reservdelskatalog), det finns/fanns 2 kabelhärvor att köpa till dörrarna fram till din årsmodell. - Ingen säljs längre.

    Men. Om vi tänker lite logiskt nu. Alla 9000 hade inte elhissar eller elspeglar. Samtliga hade instegsbelysning i dörrarna och centrallås.

    Eftersom du inte beskriver elhissar i din utrustning, misstänker jag att det inte är fördraget för vare sig elektriska fönsterhissar eller elspeglar.

    Så mitt råd är att du söker upp en bildemontering där dom har någon 9000 CC med elhissar som du kan ta dörrhärvorna från. Passa då på att kolla om dom säljer elhissar och elspeglar också. Speedparts, har nya elspeglar kompletta med elvärmda glas för 765:- st. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... -baklucka/ -Så betala inte för mycket för begagnade elspeglar på bildemonteringen.
    Du behöver också plocka manöverknappen i vänstra dörren, (samma från 85-9, och täcklocken, "trekanterna" där manöverspakarna för dina snikspeglar.

    Elhissar då. Nya elhissar till bakdörrar finns på Speedparts till bakdörrar för 690:- st. Till framdörrar får du nog leta på bildemonteringarna. http://bildelsbasen.se
    På bildemonteringen skaffar du även kabelnäten och strömställarna till elhissarna bakdörrarna från "elhissbilen", likaså strömställarpanelen för elhissar som ska sitta i mittkonsollen vid P-bromsspaken. - Kontaktstycken ska finnas under konsollen så du får kontakt till A resp B-stolpar.

    Lycka till.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    6

    Re: Fördrget för elspeglar? 9000-93

    Jag älskar när första svaret på en tråd innehåller i princip alla tänkbara svar man behöver!

    Kan det tänkas att fönsterhissar och speglar går att ta ifrån någon av de andra senare karosserna också?
    Visst, priserna du radade upp var ju inte direkt dyra, men nu råkar det vara så att jag jobbar på just en skrot med för tillfället lite väl många 9000bilar med årsmodeller efter 94...

    Analoga klockan skall jag försöka byta ut (läste i en annan tråd att det var fördraget för den digitala) då den "tickar för högt för min smak"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    6

    Re: Fördrget för elspeglar? 9000-93

    Förresten. Jag har suttit uppe hela natten och läst på i brist på annat att göra.
    Det var någon ändring på centrallåset kring modellår 93.
    Tidigare hade ingen c-låsmotor på förardörren och hade då inte heller någon knapp i mittkonsollen för att låsa bilen innifrån. Senare modeller har en knapp för detta och även en c-låsmotor i förardörren.

    Så om jag minns rätt så torde vi vara tillbaka på ruta 1 igen....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    6

    Re: Fördrget för elspeglar? 9000-93

    Det var enklare än jag trodde att lista ut. Gå ut till bilen, lossa kontaktstycket till dörrhärvan, konstatera att belysningen och c-låset inte behöver runt 17 stift för att ungera. Göra samma sak med enheten emellan stolarna där jag idag enbart har en knapp för c-låset. Det behövs INTE 20 stift där. och för övirgt, det må bara vara en knapp som sticker upp igenom panelen, men därunder finns även all elektronik för de andra knapparna. Det som saknas verkar vara själva "vippan" och ett hål i den översta kåpan..........

Liknande ämnen

  1. Elspeglar med minne!
    Av Matte_E i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 21:47
  2. Elspeglar på 9000cs-92 ?
    Av csan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 11:51
  3. koppla elspeglar
    Av Johannes80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •