Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tändstift

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    286

    Tändstift

    Hej! Jag har en 9-5 2,3t (185) 05a. I instruktionsboken står det att det ska vara NGK BCPR 6ES-11. Men det sitter PFR 6H i bilen. Spelar det nån roll?
    9000 4ever

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Tändstift

    PFR-stiften är de sk "Long-Life" stiften och de är svindyra.
    Men i övrigt spelar det ingen roll.
    Hade för mig att det skulle sitta BCPR7 ES -11 i din bil

    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    286

    Re: Tändstift

    Tack för svaret. enl instruktionsboken står det att 2,0t o 2,3t ska ha 6or. Det är nog dom med stort T som ska ha 7or
    9000 4ever

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Tändstift

    Möjligt att det är så men jag kör BCPR7ES-11 på alla mina Saabar (de står i min signatur) och har inte upplevt att det skulle vara några problem.
    Så här står det på BCPR7ES-11 på Speedparts hemsida.

    "Saab 900 94-98 turbo
    Saab 9-3 98-02 turbo
    Saab 9000 88-98 turbo (alla med DI)
    Saab 9-5 98-10 2,0 2,3"

    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Tändstift

    Det byttes till 6;or pga "miljöskäl" då dessa stift ger en pytteliten förbättring av kallstartsegenskaperna vid minusgrader, som man ju alltid får med mjukare stift.

    Däremot så slits dom ju snabbare om man trimmar lite.

    Men de flesta seriösa verkstäder byter de facto till 7;or vid service om de ser att stiften är onormalt slitna. För då körs ju bilen som den ska, dvs accelerationer, ofta gärna .

    Sitter de PFR-stift i så kan man ju säga att de 6000 mil som man låter dessa gå de facto blir lite billigare än att byta 4-5 ggr std-stift på samma körsträcka.

    Läste en gång att BCPR7-ES11 beräknas hålla ca 3500 mil vid normal körning, o de kan nog stämma rätt bra för ja råkade köra nästan den sträckan förra året med min gröna harv innan ja fick tummen ur o bytte, o de va faktiskt fräscha fortfarande. Trots steg1-trimmad 2-liters.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6

    Re: Tändstift

    Man bytte till 6:or för att man hade problem med sotiga stift. Trimmade och biopower har 7:or. Bytesintervall är 6000 mil, 3000 mil för biopower, 2000 mil för trimmade. Men allt detta är ju beroende på hur man kör.

    Som kuriosa kan jag nämna att jag vid ett tillfälle bytte ut 6:or som gått 9000 mil. Dom såg förvånansvärt fräscha ut, och bilen gick perfekt med dom. Men elektrodavståndet var betydlig större än 1,1 m.m.
    Signaturlös

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Tändstift

    Jag är lite tveksam till att köra med PFRH stiften för det bär emot att ha samma stift i 6000mil plus att de är svindyra.
    De kostar ju 200-250kr stycket och med tanke på att man kan köpa 4st BCPR7ES-11 från England för ca 130kr med frakt så kan du ju byta stift 4 gånger på 6000mil och ändå knappt komma upp i halva summan som för PFRH stiften.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Tändstift

    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Jag skulle aldrig köra med PFRH stiften för det bär emot att ha samma stift i 6000mil plus att de är svindyra.
    De kostar ju 200-250kr stycket och med tanke på att man kan köpa 4st BCPR7ES-11 från England för ca 130kr med frakt så kan du ju byta stift 4 gånger på 6000mil och ändå knappt komma upp i halva summan som för PFRH stiften.
    Man kan ju även köpa PFRH-stift från England...
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... 0&_sacat=0

    Dessutom så har ju tydligen PFRH-stiften lite andra egenskaper än BCPR-stiften.
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    ...
    Ett tändstift som PFR jmf. med BCPR ger samma verkan som lite mer förtändning. Stoppar man i ett BCPR om det är meningen att man skall använda PFR så är det det samma som att backa tändningen. Gnistgapet på PFR stiften ger en viss minskad tändfördröjning, vilket funkar som tidigare tändvinkel.

    Tyvärr är detta lite av en snårlig djungel, eftersom några företrädare från trimleverantörer inte verkar ha nå'n nämnvärd insikt/förståelse/bry sig om detta?
    ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Tändstift

    Teoretiskt sett så stämmer ju det men jag skulle tro att skillnaden är försumbar och att det är därför som trimfirmorna ignorerar det.

    Bra pris på stiften dock
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Tändstift

    PFR stift och andra ädelmetallstift med smala elektroder skapar en öppnare gnista mera lättåtkomlig för bränsleblandningen. = Stabilare och säkrare antändning! Märks under svårare förhållanden som hög last(densitet) och kallstart etc.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Tändstift

    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Teoretiskt sett så stämmer ju det men jag skulle tro att skillnaden är försumbar och att det är därför som trimfirmorna ignorerar det.
    Intressant slutsats.

  12. #12
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Tändstift

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Jag skulle aldrig köra med PFRH stiften för det bär emot att ha samma stift i 6000mil plus att de är svindyra.
    De kostar ju 200-250kr stycket och med tanke på att man kan köpa 4st BCPR7ES-11 från England för ca 130kr med frakt så kan du ju byta stift 4 gånger på 6000mil och ändå knappt komma upp i halva summan som för PFRH stiften.
    Man kan ju även köpa PFRH-stift från England...
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... 0&_sacat=0

    Dessutom så har ju tydligen PFRH-stiften lite andra egenskaper än BCPR-stiften.
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    ...
    Ett tändstift som PFR jmf. med BCPR ger samma verkan som lite mer förtändning. Stoppar man i ett BCPR om det är meningen att man skall använda PFR så är det det samma som att backa tändningen. Gnistgapet på PFR stiften ger en viss minskad tändfördröjning, vilket funkar som tidigare tändvinkel.

    Tyvärr är detta lite av en snårlig djungel, eftersom några företrädare från trimleverantörer inte verkar ha nå'n nämnvärd insikt/förståelse/bry sig om detta?
    ...

    Det är ju som vanligt: Dr Boost sa det...

    Det har visat sig att 33% av trimleverantörer har en omärkvärdig bild av den sanna verkligheten, och kan således igentligen ingenting om tuning.
    Detta är en skrämmande hög siffra vad gäller mängden okunnighet inom branschen.
    Ser man sig själv som professionell och även slår sig för bröstet om detta, då får man se till att faktist veta vad man pratar om.


    Kolla, jag kunde också låta uppblåst och överdrivet påläst. Men det förändrar inte ett dugg. Jag skulle vilja höra vad den allvetande saabkungen har att säga om att dessa gudomliga PFR-stift återfinns i fler och fler modeller TROTS att det ska vara bcpr7es-11 i dessa. Extra roligt blir det när nämna bilar är servade på allsmäktiga Saab...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Tändstift

    Man kan ju tycka att det är himla synd att SAAB inte hade den kunskap som tydligen är allmänt känt i 66% av landets vedbodar.

  14. #14

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Tändstift

    Telemarketing.




  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Re: Tändstift

    Nu förstår jag plötsligt ingenting men det var kanske inte meningen -
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •