Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken dragkrok. Saab 9-3 Combi 2009

  1. #1

    Vilken dragkrok. Saab 9-3 Combi 2009

    Hej.
    Vilken dragkrok?

    Jag kommer att flytta från lägenhet till ett hus som är i 1969 års skick. Troligt är att jag då och då kommer att behöva hyra en släpkärra och nu har jag ingen dragkrok på bilen.
    Min bil är en SAAB 9-3 Combin 1.8t BioPower med sensor på kofångaren bak när man skall backa. Vilken kabelsats bör jag ha är också en fråga.

    Om jag skall montera själv (är inte bilmekaniker, inte heller hobbymek men tummen sitter på rätt plats) vilken dragkrok bör jag köpa eller vad är för- och nackdelar med de olika?
    Jag har inte tänkt att välja en demonterbar och jag kommer bara att köra en mindre släpkärra med lätt last.

    Har ni några bra förslag och vad är bra/lätt/bekvämt/annat...?

    Det här hittade jag vid en snabb googling.
    skruvat.se
    Exempel på två olika jag såg är:
    Artnr: 21246 BOH 1.307 kronor
    Artnr: 151080 Witter 1.941 kronor

    dragkroksbutiken.se
    T43 1.780

    hova.com
    Artikelnummer: E5500BA 1.695

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Vilken dragkrok. Saab 9-3 Combi 2009

    Jag skulle valt BOH-draget hos skruvat. Vet genom erfarenhet att dessa drag är bra. Dessutom made in Hedemora, Sweden. Lägst pris också. :mrgreen:
    Monteringen är annars likvärdig då det ju är bilmodellen som bestämmer fästpunkterna.

    Men jag skulle nog föreslå att du köper elsatsen hos Saab. Då får du den direkt anpassad för bilens system. Kontakterna brukar också vara bättre avtätade än de universella. Dessutom får du med en tydlig monteringsanvisning för elen.

    Fr.o.m första september behöver du inte regbesiktiga draget.

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169

    Re: Vilken dragkrok. Saab 9-3 Combi 2009

    Är elsatsen från Saab bara att koppla in med färdiga kontakter?
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252

    Re: Vilken dragkrok. Saab 9-3 Combi 2009

    Kolla även vad Saab-återförsäljaren tar för sin krok. När jag monterade drag på min 9-3SC (för 5 år sedan, kan ju vara annorlunda idag) så var Saab klart billigast, för där ingick kabelsats, kulskydd mm.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  5. #5

    Re: Sv: Vilken dragkrok. Saab 9-3 Combi 2009

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Jag skulle valt BOH-draget hos skruvat. Vet genom erfarenhet att dessa drag är bra. Dessutom made in Hedemora, Sweden. Lägst pris också. :mrgreen:
    Monteringen är annars likvärdig då det ju är bilmodellen som bestämmer fästpunkterna.

    Men jag skulle nog föreslå att du köper elsatsen hos Saab. Då får du den direkt anpassad för bilens system. Kontakterna brukar också vara bättre avtätade än de universella. Dessutom får du med en tydlig monteringsanvisning för elen.

    Fr.o.m första september behöver du inte regbesiktiga draget.

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
    Hej. Det blev BOH-draget från skruvat.se och det var lätt att montera.
    Kabelsats jag använde var SAABs egen sats.
    Tyvärr så fungerar det inte. Vet inte varför.
    Jag har skrivit en annan tråd om det på forumet.
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=6&t=348280

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Re: Vilken dragkrok. Saab 9-3 Combi 2009

    När jag satte drag på min SS var jag tvungen att få elsatsen (som innehöll en liten databox bl a) aktiverad med Tech2 för att det skulle funka rätt och riktigt.
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  7. #7

    Re: Vilken dragkrok. Saab 9-3 Combi 2009

    Citat Ursprungligen postat av ullet
    När jag satte drag på min SS var jag tvungen att få elsatsen (som innehöll en liten databox bl a) aktiverad med Tech2 för att det skulle funka rätt och riktigt.
    Det fungerar nu.

    Jag åkte till ett annat uthyrningsställe och provade en annan kärra och nu fungerar ljuset.
    Vad jag har gjort innan det var att jag
    - Ryckte i alla säkringar
    Via en forummedlem fick jag tipsen att:
    - Tog bort minuspolen från batteriet en gång så att all elektronik så att säga startar om.
    - Man kan inte mäta på uttaget när det saknas belastning. Ingen spänning kommer då ut.

    Bilen är en 2009 års modell och där behöver man inte programmera om något.

  8. #8
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169

    Re: Vilken dragkrok. Saab 9-3 Combi 2009

    Jag hörde med Mekonomen om deras kabelsats till Saab 9-3. Dom sa att den var ``Pluggin`` men var tvungen att ``kodas`` av en verkstad med diagnosutrustning. Men det behövs alltså inte?
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej

    Har installerat samma grejjer på en 9-3 -10 1.8t Biop. BOH draget är lätt att montera med kanske inte det allra snyggaste mtp att bultarna är hyffsat synliga och i krom, Det har något längre utstick än ett Bosal. Men Bosal gör inte krokar till Saab längre.

    Monteringanvsningen är lite vag vad gäller att ta bort stötfångarhöljet och kollar man i Saabs egen anvisning är det lättare. Dock kan man tro att det bara är två clips mellan list och hölje men det är sju. De är lättast att snäppa ur underifrån.

    Elen funkade direkt, bara att plugga in. Passa på att handla orginal elsats för den var Bosal och kommer sannolikt att utgå. Kroken stör inte parkeringsensorerna och den slås av när släpet kopplas till. Inte mycket dyrare än en piratsats som inte har de funktionerna och dessutom kräver att man klipper kablar.

Liknande ämnen

  1. El problem till dragkrok. SAAB kabelsats 9-3 2009
    Av lasselars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 19:42
  2. Vilken Saab 9-3 combi ska jag välja?
    Av 4Klover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •