Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Har fått min drivrem bytt på service, innan service inget gnissel från rem. Verkstaden bytte rem och det lät lite bättre men inte helt bra då den första remmen vid bytet inte såg så bra ut. Nu senast bytte man remspännaren + rulle men likförbannat låter bilen vid kallstart.

    Är det så att den kortare remmen och automatlåda ej går ihop. Eller i och med att remspännaren är bytt med rulle så lär väl remmen låta i början men bli bättre sen?

    De har ju felsökt ljudet och kom fram till att det var remspännare som gjorde att remmen gick lite snett.

    Förstår inte när remmen innan 12000 mila service lät bra, det låter helt klart som remljud och kommer från den sidan också.

    Men som sagt ljudet tystnar så fort motorn är varm, så jag antar man får leva ett tag med ljudet vid kallstart.

    Är det mer missljud från den kortare remmen än den långa?
    /Magnus

  2. #2

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Hej.

    Korta remmen och automat. Inte bra.
    Körde så en stund, men bytte tillbaka till lång. Mycke bättre.

    mvh
    loca

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Ok tackar så mycket Ove, ingen fara att köra med korta förutom just missljud?
    /Magnus

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Högre belastning på aggregaten när du tar bort ett brythjul. Vet inte om det har någon påverkan på livslängden men positivt är det ju inte.
    Kortare remmen har inga som helst fördelar på redan tillverkade bilar.
    En ren kostnadsfråga vid nyproduktion.
    Fick också den kortare remmen vid 11000 servicen för en massa år sedan. Upplevde direkt problem vid parkeringsmanövrar då sträckaren slamrade. Bytte till den långa och problemet försvann.
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Laddar upp ett videoklipp här på ljudet jag menar. Är det rem som låter eller något annat?

    Verkstaden här säger att det inte är rem. Ljudet försvinner när motorn har fått upp temp.

    Men nu låter den när jag har kört ett litet tag också från kallstart så motorn är väl inte riktigt varm trots. Jag tycker det låter som ett solklart remljud från den kortare multiremmen.

    Som sagt så bytte de spännare då den förra gjorde så remmen gick snett. De har dock inte sagt att den här nya remmen är dålig på grund av det. Kan säga att jag har inte kört länge med remmen som gick snett dock.

    Lyssna gärna på videklippet nedan.

    http://youtu.be/u9BEDUDu31g
    /Magnus

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Typiskt remljud hade liknande på min gamla när ja fick den korta monterad, köpte den långa och slängde dit och alla oljud försvann.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Tackar då ska jag köpa långa remmen igen och spännrullen till den och få den monterad. Förstod att det var korta remmen, men verkstaden säger att de inte hört talas om att korta remmen skulle ge missljud. Som sagt det var nog långa remmen monterad innan service och det lät ingenting. Men efter de bytt rem så låter det.
    /Magnus

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    För en massa år den, men första 9-5;a. Aero automat så byttes remmen till den kortare på 11000-milan.
    Fick förklaringen att just på automaten fanns ett servicemeddelande att löphjulet mitt på bröstkåpan skulle bort o kortare rem pga de vibrationer som uppstår o förkortar livslängden på rem o övriga komponenter i remdrivningen.
    Och att det de facto uppstår ett ljud vid ex.vis parkeringsmanövrer pga detta.

    Alltså en åtgärd från saab då man hade ett antal förtida remhaverier som gjorde att man slopade mittrullen.

    Vad jag förstår så får man leva med det ljudet. Hellre normal livslängd på remmen än onödigt remhaveri.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Fick förklaringen att just på automaten fanns ett servicemeddelande att löphjulet mitt på bröstkåpan skulle bort o kortare rem pga de vibrationer som uppstår o förkortar livslängden på rem o övriga komponenter i remdrivningen.
    Hade varit intressant att läsa detta servicemeddelande ordagrant. Någon som kan få fram det?

  10. #10

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    TSB 210-2486, September 2004.

    Står inget mer än att den långa remmen har utgått och vid byte ska kort monteras.
    Från chassinummer 43505872 sitter kort rem.
    Signaturlös

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Okej, så mest troligt en ren besparingsåtgärd, vilket det tidigare hävdats.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Ok bäst att behålla den korta remmen, det kan inte vara en spännrulle som låter på filmen min då? Förvisso så sa verkstaden inget om några dåliga spännrullar så jag funderar på att byta remmen igen och se ifall ljudet försvinner.
    /Magnus

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Citat Ursprungligen postat av Magnus72
    Ok bäst att behålla den korta remmen,
    Nä. Långa remmen fungerar bättre. Ren kostnadsbesparing. Hade en gammal kollega som arbetade med kostnadsbesparingar på motorsidan. Träffade honom i matsalen när det begav sig och han skakade bara på huvudet åt kostnadsjakten. Tydligen ska det fungera bättre med kort rem på senare bilar som har en annan typ av generator.
    Fredrik J

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Norrbottning!
    Inlägg
    87

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Vi har en 9-5 2004 2.0t aut.
    Bytte drivrem och spännare/rullar för ett tag sen. Det gick jättelätt att trä på remmen, men efter nån vecka small den. Beställde en ny och reflekterade över hur svår den var att få på, den var alltså kortare. Bilen gnisslar nu och upptäckte att remmen gick snett över spännaren.

    Såå vad göra? Ska man jaga fram en längre rem?

    Saab 9-5 2.0t 2004

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Ligger den snett är nånting fel. Oavsett kort eller lång remdragning så ska det linjera.

    Jag föredrar också lång remdragning på 9-5. Känns helt enkelt bäst.

    OT: OG9-3 har ju alltid haft den korta remdragningen. Det som skiljer mot 9-5 är servopump och AC-kompressor. Själv så tror jag att det är just servopumpen som straffas hårdast av kort rem. Kan säkert hänga ihop med bilens vikt också.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Norrbottning!
    Inlägg
    87

    Re: Drivrem och Saab 9-5 aero automat

    Tog lös spännaren...hjulet glappar lite, ska det vara så?
    Saab 9-5 2.0t 2004

Liknande ämnen

  1. Bogsera automat / Köra utan drivrem
    Av ChristianL i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 04:23
  2. Brusten drivrem Saab 9-3 Aero -00
    Av amethystium i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 14:15
  3. Saab 9-5 aero automat
    Av rcn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •