Tjena!
Funderar på att köpa ett optiflow filter till min 9-3 2.0t -05.
Undrar då om det finns några fördelar eller nackdelar?
Man kanske inte alls ska köpa det?!
All info uppskattas.
/MMORGAN
Tjena!
Funderar på att köpa ett optiflow filter till min 9-3 2.0t -05.
Undrar då om det finns några fördelar eller nackdelar?
Man kanske inte alls ska köpa det?!
All info uppskattas.
/MMORGAN
viewtopic.php?f=18&t=299372
viewtopic.php?f=3&t=275395
viewtopic.php?f=3&t=302338
viewtopic.php?f=3&t=115783
Bara söka så hittar du Massor utav trådar som behandlar detta
Du har sök knappen på forumet och även google.se
Tack, dock verkar det lite luddigt.
Varför vill du byta från original till eftermarknads modifiering?
//B
TapaTalk
Nej, det är inte så luddigt. Ett originalfilter renar bäst och du vinner ingen effekt med optiflow. Lägg pengarna på nåt annat!
MEDLEM 7032.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Fördelar: ingaUrsprungligen postat av MMORGAN
Nackdelar: sämre rening, ökar risken för slitage på turbo mm, kostar pengar, kräver ombyggnation, låter mer, "bonnmecks" varning...
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Hade ett sånt installerat på min 9-3 SS Aero när jag köpte den. "Häftigt" i en kvart, sen blir man less på ljuden som hörs så otroligt mkt.
Orginalburk med standardfilter på nu och med ett Steg 2 från BSR kan jag inte påstå att jag märker någon försämring. Nästan åt andra hållet vid vissa tillfällen!
9-5 2.3T SC Aero -04
9-3 SS Aero 2.0T -04 steg 2 *såld
9-5 2.0t -99 steg 2 *såld*
Själv är jag riktigt komfortabel med ljud från öppna filter.
Även på brukisbil.. Men smaken är som baken.
Har öppet på min 9000, men där sitter filtret "bättre" till om man tänker på värmen, dock inte så bra med all vägdamm.
Fick en ökad respons , helt klart, även bränsleförbrukning verkar det skilja till det bättre pga minskat motstånd.
Men det är på min projektbil , min nuvarande brukis ng9-3 sc steg2 Sandqvist motorsport så vill jag inte ha öppet filter.
Inte för ljudet, men för att skona motorn så gott jag kan.
Ser ingen effektvinst i den bilen , mindre motstånd men mer varmluft och smuts - det blir ju inte bättre direkt av att öka insugstempen.
Mitt råd..
Tycker du ljudet e ball, självklart ska du ha öppet filter, om du inte är mr.petnoga och tycker att det extra dammet som kommer in är helfel !
Ska du ha bilen i tills den rostar upp? Eller bara några år?!
Då kan man kanske ställa sig frågan.
Hinner den slitas ut så pass mycket mer under din tid som ägare pga öppet filter?
För det är väl den viktigaste frågan, är det värt ljudet?
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Det finns bara en fördel, det är att läsa om alla nackdelar här.
Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
Hehe
Jo.. Men gillar man ljudet så gör man....
Då får det väl kosta "några" mils livstid på motorn ..
Om man tycker det.. Men håller med dig , är inga fördelar .
Mer än det jag själv märkt eller inbillat mig!
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
För egen del blir detta bara ett större mysterium för varje gång denna fråga kommer upp. Hur kan man vara villig att sabba en motor bara för ett "häftigt" ljud? Rika föräldrar som bara handlade nytt när man bankat sönder senaste bilbanan och Märklin tåget när de var 6 år?
Eller "brats" som tycker man kan vaska bilar med?
Nej det är både oförklarigt och tragiskt. Man tappar tron....