Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Jag har för mig att det står i min bok till en 9-5 -04 att man ska använda 0-30 eller 0-40 men det funkar med 5-30 också.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Jag har för mig att det står i min bok till en 9-5 -04 att man ska använda 0-30 eller 0-40 men det funkar med 5-30 också.

    Enligt verkstan så e 0-30 eller 0-40 (även kallad edge) bäst och mer lättflytande (som passar sig bättre i kalla klimat) och 5-30 eller 5-40 (även kallad magnatech) är mera trögflytande.

    .........but i know nooooooothin'
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av blinksan
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Jag har för mig att det står i min bok till en 9-5 -04 att man ska använda 0-30 eller 0-40 men det funkar med 5-30 också.

    Enligt verkstan så e 0-30 eller 0-40 (även kallad edge) bäst och mer lättflytande (som passar sig bättre i kalla klimat) och 5-30 eller 5-40 (även kallad magnatech) är mera trögflytande.

    .........but i know nooooooothin'
    Magnatec är ju Castrols märke. Finns ju mängder med 0w40 och 0w30 oljor. Det är ju inte så många som är GM klassade men som uppfyller kraven för bilen. Nu har ju GM en billig Dexos 2 olja men jag körde min gamla 9-5 2.3t med maptun st3 på Shell helix ultra 5w40 och den rullade 12000 problemfria mil i min ägo med byte av olja med max 1000 mils intervall.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Magnatec är ju Castrols märke. Finns ju mängder med 0w40 och 0w30 oljor. Det är ju inte så många som är GM klassade men som uppfyller kraven för bilen. Nu har ju GM en billig Dexos 2 olja men jag körde min gamla 9-5 2.3t med maptun st3 på Shell helix ultra 5w40 och den rullade 12000 problemfria mil i min ägo med byte av olja med max 1000 mils intervall.

    Glömde faktiskt skriva att det var Castrols ja menade
    Men oljan som jag använder för min, duger den?
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    nog för att man ska följa rekommendationer men jag tror inte man behöver följa dem så slaviskt som en del saabägare verkar göra iallafall........En bra olja som är 0W40 gör knappast att man skapar sig problem direkt..........Saabs berömda oljeproblem med oilsludge och koks och gud vet allt vad det är har nog i praktiken ingenting att göra med val av olja utan longlifeservice i allmänhet. Det är ett ofog och kommer alltid att vara.

    Jag är 100% säker på att den som köpte sig en ny saab och servade den var 800-1000 mil med billig Biltema olja har en friskare och renare motor än den som körde till saab och lät de byta olja enligt serviceplan...........

    Man pratar om lagerspel och att saab motorn ska vara så speciell och allt vad det nu är men alltså, de flesta moderna motorer designas med hänsyn till emissioner och bränslebesparande åtgärder. Inget unikt för saab alltså och de flesta märken kör idag lågviskösa oljor typ 5W30 eller liknande och det är dessutom en bulkvara utan dess like I USA så det förvånar mig inte alls att GM valde att köra med denna olja och dessutom sen skapa sig en egen kvalisort.

    Men att just Saab enbart skulle fungera bra med just den oljan köper jag inte alls. En bra olja av bra fabrikat med viskositet inom rimligheten gör nog sitt jobb alldeles utmärkt.

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nog för att man ska följa rekommendationer men jag tror inte man behöver följa dem så slaviskt som en del saabägare verkar göra iallafall........En bra olja som är 0W40 gör knappast att man skapar sig problem direkt..........Saabs berömda oljeproblem med oilsludge och koks och gud vet allt vad det är har nog i praktiken ingenting att göra med val av olja utan longlifeservice i allmänhet. Det är ett ofog och kommer alltid att vara.

    Jag är 100% säker på att den som köpte sig en ny saab och servade den var 800-1000 mil med billig Biltema olja har en friskare och renare motor än den som körde till saab och lät de byta olja enligt serviceplan............
    Håller med ang. longlife. Det är ju inte bara SAAB som haft problem med oilsludge, Audi, Toyota, m.fl....

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Man pratar om lagerspel och att saab motorn ska vara så speciell och allt vad det nu är men alltså, de flesta moderna motorer designas med hänsyn till emissioner och bränslebesparande åtgärder. Inget unikt för saab alltså och de flesta märken kör idag lågviskösa oljor typ 5W30 eller liknande och det är dessutom en bulkvara utan dess like I USA så det förvånar mig inte alls att GM valde att köra med denna olja och dessutom sen skapa sig en egen kvalisort.

    Men att just Saab enbart skulle fungera bra med just den oljan köper jag inte alls. En bra olja av bra fabrikat med viskositet inom rimligheten gör nog sitt jobb alldeles utmärkt.
    Det med lagerspel & 0w-40 samt specifik kvalitetsspecifikation är något som SAAB sagt angående TTiD motorn Z19DTR/A19DTR, vilken är en GM-Fiat produkt (JTD), vilket egentligen inte disskuterades i denna tråd då den från början handlar om B235R.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493

    Sv: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Jag köper gm oljan och byter med 1000 mils intervall. Bilen är longlifeservad när jag köpte den men ska köpa olja på saab

    Skickat från min GT-N8020 via Tapatalk 2
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  8. #28
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Vet du att du kommer ha kvar bilen länge så blir det billigare att köpa på sig ett lager från t.ex www.oeldepot24.de
    Sist köpte ja 25L GM dexos2 5-30 för under 1000lappen med frakt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Jo funderat på det. Svängde in på Smålands motor i Kalmar. De skulle ha 650 spänn för GM oljan 5l På Holmgrens i Vetlanda 380kr. Jag frågade killen om han slagit på rätt olja. Kan ju f.. inte skilja 300 spänn tycker man.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Jag tror att listpriset på Dexos oljan är ganska hög i sverige, resten är upp till varje enskild återförsäljare. Tror nog att de flesta insett att de inte kan ta listpris för den oljan då de oftast har ett annat oljefabrikat de kör med både i butik och verkstad och det blir nog magstarkt att ha normalt pris på tex castrol eller mobil och sen köra GM oljan till listpris.......
    Det blir nog gärna så att de flesta har GM oljan som budgetalternativ och då lär den ju prisättas därefter.

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Fast båda är ju gamla saabhandlare så det borde ju inte skilja 300.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  12. #32
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    tja det är väl inte samma bolag vad jag förstår? Bara för att de är återförsäljare för saab så måste de ju inte ha lika priser.

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493

    Re: Dexos 2 oljan till 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    tja det är väl inte samma bolag vad jag förstår? Bara för att de är återförsäljare för saab så måste de ju inte ha lika priser.
    Näe det förstår jag men att det skiljer 300 spänn är ju konstigt men men de fick behålla sin olja och frugan köpte på Holmgrens i Vetlanda
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    nog för att man ska följa rekommendationer men jag tror inte man behöver följa dem så slaviskt som en del saabägare verkar göra iallafall........En bra olja som är 0W40 gör knappast att man skapar sig problem direkt..........Saabs berömda oljeproblem med oilsludge och koks och gud vet allt vad det är har nog i praktiken ingenting att göra med val av olja utan longlifeservice i allmänhet. Det är ett ofog och kommer alltid att vara.

    Jag är 100% säker på att den som köpte sig en ny saab och servade den var 800-1000 mil med billig Biltema olja har en friskare och renare motor än den som körde till saab och lät de byta olja enligt serviceplan...........
    Som jag upplever det har oljeproblemen i B235 väldigt lite med viskositet, och begränsat med hur avancerad oljan är, att göra. När det gäller själva smörjningen av lager i B235-motorn skulle jag säga att det närmast är svårt att hitta en olja som inte duger på macken (oljans livslängd kan dock variera), det är turbon som ställer krav på oljan (och jag håller mig till syntet av den anledningen).

    Det som verkar vara bekymren är framför allt att kolvringar koksar och/eller vevhusventilation blir igensatt eller går sönder. Så de två parametrar som jag misstänker är viktigast är att oljan klarar övertemperaturer bra utan att koksa, samt att den är snäll mot gummidetaljer (= ingen PAO-baserad grupp 4-olja). Den senare punkten betyder att jag rekommenderar det som ibland kallas fusksyntet, dvs. syntet-förädlad mineralolja (vilka ofta är 5W-x och inte 0W-x). De kan identifieras genom att man tittar i säkerhetsdatabladet genom brist på PAO-innehåll. Den första punkten, att klara övertemperaturer med minimal koksning, är det svårare att hitta något om, men det har gjorts en del expriment som pekar på att skillnaden är himmelsvid i vissa fall, där åtminstone en Mobil-olja var klart dålig.

    Dock, förmågan att ta hand om sot och koks är olika bra, men sällan himmelsvid.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Som jag upplever det har oljeproblemen i B235 väldigt lite med viskositet, och begränsat med hur avancerad oljan är, att göra. När det gäller själva smörjningen av lager i B235-motorn skulle jag säga att det närmast är svårt att hitta en olja som inte duger på macken (oljans livslängd kan dock variera), det är turbon som ställer krav på oljan (och jag håller mig till syntet av den anledningen).

    Det som verkar vara bekymren är framför allt att kolvringar koksar och/eller vevhusventilation blir igensatt eller går sönder. Så de två parametrar som jag misstänker är viktigast är att oljan klarar övertemperaturer bra utan att koksa, samt att den är snäll mot gummidetaljer (= ingen PAO-baserad grupp 4-olja). Den senare punkten betyder att jag rekommenderar det som ibland kallas fusksyntet, dvs. syntet-förädlad mineralolja (vilka ofta är 5W-x och inte 0W-x). De kan identifieras genom att man tittar i säkerhetsdatabladet genom brist på PAO-innehåll. Den första punkten, att klara övertemperaturer med minimal koksning, är det svårare att hitta något om, men det har gjorts en del expriment som pekar på att skillnaden är himmelsvid i vissa fall, där åtminstone en Mobil-olja var klart dålig.

    Dock, förmågan att ta hand om sot och koks är olika bra, men sällan himmelsvid.
    Poly-alfa-olefin oljorna är jättesnälla mot gummidetaljer. När PAO basoljan lanserades på marknaden hade den problem med att få gummi att svälla som en kontroversiell mineralolja gör. Idag späs dock alla grupp IV (pao) med en viss andel estrar för att få packningssvällande effekt.

    En grupp IV olja kommer alltid vara bättre än en grupp III, set ur smörjsynpunkt.

    Om man läser t.ex. 9-5 manualen rekommenderas 0w-xx olja just för att det generellt är en bättre olja, och för att folk ska undvika dom här riktigt billiga 5w-40 oljorna etc.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Vit Visa inlägg
    Poly-alfa-olefin oljorna är jättesnälla mot gummidetaljer. När PAO basoljan lanserades på marknaden hade den problem med att få gummi att svälla som en kontroversiell mineralolja gör. Idag späs dock alla grupp IV (pao) med en viss andel estrar för att få packningssvällande effekt.
    PAO-oljan torkar ut gummit, vilket estrarna kompenserar med svällning. Rent praktiskt får det effekten att vevhusventilationens gummislangar murknar.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Vit Visa inlägg
    En grupp IV olja kommer alltid vara bättre än en grupp III, set ur smörjsynpunkt.
    Min poäng är att detta inte är särskilt väsentligt för (åtminstone otrimmade) B235-motorer. Andra egenskaper hos oljan är mycket viktigare när det gäller B235.

    Dessutom är skillnaden i smörjförmåga lite mer komplex än så, vad som är bäst beror på vad man vill uppnå. Det finns äldre motorer, som t.ex. Saabs/Ford V4 där krypförmåga är central, och en helsyntetisk olja 0W-30-olja kan leda till haveri (i V4-fallet kan tändfördelaren skära).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #37
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Istället att krångla till det varför inte använda det som SAAB skriver att man skall göra ?
    9-5 Aero skall använda Mobil 1 0-40 w,tror även att det står när man öppnar motorhuven också..

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Istället att krångla till det varför inte använda det som SAAB skriver att man skall göra ?
    9-5 Aero skall använda Mobil 1 0-40 w,tror även att det står när man öppnar motorhuven också..

    mvh
    Det står så om någon klistrat dit Mobils reklamdekal...

    Men när jag sedan gått runt på skroten och tittat på 9000 så har undantagslöst de bilar som haft den dekalen haft murkna vakuumslangar.

    Själv har jag huvudsakligen använt Shell Helix Uldtra 5W-40 (ej longlife, detta stämmer med min instruktionsbok, 2000) med 2000 mils intervaller på 9-5:an i signaturen, och har inga murkna slangar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Istället att krångla till det varför inte använda det som SAAB skriver att man skall göra ?
    9-5 Aero skall använda Mobil 1 0-40 w,tror även att det står när man öppnar motorhuven också..

    mvh
    Var skriver SAAB att man ska använda "Mobil 1 0-40 w"?
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Bästa växellåds oljan till trimmad 9-3 aero-01.
    Av cjnilsson1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 00:18
  2. GM Dexos 2 olja -20c i 24h
    Av maaaakn i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 19:33
  3. Ok att blanda gamla GM-oljan med Dexos 2 olja?
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 21:44
  4. Motoroljespec., GM Dexos
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •