Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ert roligaste Saabminne

  1. #1

    Ert roligaste Saabminne

    I denna tråden beskriver ni ert roligaste Saabminne utanför baksätet.

    Jag börjar med ett Saabminne från tidigt 80-tal. En god vän hade köpt en 900 GLS -79. Kostnaderna blev allt för stora, så det blev försäljning. Allt var putsat och polerat, utom stötfångarna, som var tråkigt blåaktiga. Inget medel hjälpte och jag kläckte idén med skokräm. Nog fan blev stötfångarna svarta alltid. När den lokala bilhandlaren i sin vita kostym gick runt bilen och berömde skicket med svarta streck på byxorna höll jag faktiskt på att kissa på mig av skratt.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    88
    Medlem#
    10575

    Re: Ert roligaste Saabminne

    Citat Ursprungligen postat av Piaggio
    I denna tråden beskriver ni ert roligaste Saabminne utanför baksätet.

    Jag börjar med ett Saabminne från tidigt 80-tal. En god vän hade köpt en 900 GLS -79. Kostnaderna blev allt för stora, så det blev försäljning. Allt var putsat och polerat, utom stötfångarna, som var tråkigt blåaktiga. Inget medel hjälpte och jag kläckte idén med skokräm. Nog fan blev stötfångarna svarta alltid. När den lokala bilhandlaren i sin vita kostym gick runt bilen och berömde skicket med svarta streck på byxorna höll jag faktiskt på att kissa på mig av skratt.

    Mitt starkaste minne är en saab tror det vart en med fords v4 1.7 liters som min chef körde rally i kommer i håg alla dom special sträckorna där man stod och hoppades att nån skulle åka av vägen det blev den jag minst anade min chef givetvis när han kom i kurvan tappade han fästet var uppe i en gran och vände landade på taket han klarade sej helt utan skråmor men bilen vart det inte mycket kvar av men det stoppade inte han i väg på skroten och köpte en annan kaross så vart övertids arbetet ett faktum igen men denna chef var underbar mån om sina anställda.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Ert roligaste Saabminne

    Mitt är nog från min första bil. Jag hade halvsunkig og900 2.0i -88 med sänkfjädrar.

    Jobbade på ett bygge inte långt hemifrån och det fanns en kurvig, nästan otrafikerad grusväg dit. Gick nog egentligen förhållandevis lungt men en hel del ställ blev det.

    Och så krokig som den vägen var så räckte orginal 118hk alldeles utmärk!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Ert roligaste Saabminne

    När jag fick äran att köra hem farsans nya Saab 9000 2,3T -91... Det ögonblicket när jag drog på första gången fick mig att några år senare själv köpa Saab & har kört Saab ända fram tills för en vecka sedan då jag bytte märke.

    Minns än idag reaktionen på både farsan & mig då det sköt iväg som satan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    64

    Re: Ert roligaste Saabminne

    Tyckte att det var rätt kul när min chef fick köra min 300 hk 9-3:a hem till mej. Han har alltid klagat på min saab entusiasm och kallat mej för sjukligt fixerad och att saab bara är för gamla pensionärer. Han har även försökt att få mej att köpa en merca.
    Men så kom den dagen då han skulle köra min bil från eslöv till svalöv, jag gick ut och ställde mej vid vägen och väntade och när chefen rullade in så kunde jag absolut inte låta bli att flina. Utan att säga ett ord så stänger han av bilen och ställer sej brevid mej, och efter ett par sekunder så skakar han på huvudet och säger - Ja man kan säga vad man vill om saab men dom kan fan bygga roliga motorer!

    Med tanke på hur mycket han har dissat saab och kämpat för att få mej att byta bilmärke så var det riktigt roligt att höra honom stå och berätta lyriskt om hur bilen bara sköt iväg när han skulle köra om en lastbil och hur oförberedd han var på det.
    9-3 AERO-01
    900 SE Coupé-96
    http://www.garaget.org/CJnilsson

  6. #6
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277

    Re: Ert roligaste Saabminne

    Det fanns en trevlig tråd med många roliga SAAB turbominnen för några år sedan.

    viewtopic.php?f=18&t=271200&hilit=turbominnen
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481
    När jag, som privatist skulle köra upp för körkortet på glada 70-talet. Hade inte en timme teori eller körlektion på skola. Skrev först teoriprovet, lite nervig väntan om jag hade godkänt. Efter en stund kom ett ok och jag blev anvisad en inspektör jag skulle köra för. Gick ut till honom och visade godkänt teoriprov. Så vände han sig mot alla körskolebilar, Passat 1or, Asconor och frågade vilken körskola jag hade. Ingen, svarade jag, jag är privatist och har egen bil. (Det var tillåtet då). Ok då går vi till bilen då sa den äldre gentlemannen. Så travade vi fram till parkeringen och min grupp 2 trimmade Saab 96V4 med 120 bänkade motorhästar. Jag tyckte mig se att han fick ett lite snopet yttryck i ansiktet, men han höll masken ganska bra. Efter utförd säkerhetskontroll så skulle vi äntra fordonet. Jag vid ratten och han, en stor stadig man, skulle trycka sig ner i en kartläsarstol från Saab Sport och Rally komplett med 4-punkts bälte! Tur att jag inte hade bur, för då hade inte gubben kommit in i bilen. Lätt obekväm frågar han hur man får på sig 4-punktsselen. Inte tillåtet på allmän väg, originalbältena finns kvar, svarar jag. Va bra ler han. Startar så upp monstret och det gemytliga brummandet från en trimmad V4 ljuder ur den enda ljuddämparen på Grp 2 avgassystemet, även det från Saab Sport & Rally. Med aningen blekare ansikte ropar han genom bullret en vägbeskrivning. Lägger i 1 an och drar iväg. Efter att ha kört efter hans första anvisning kommer vi till en brant backe. Då ropar han att jag ska göra "start i backe". Jäklar, tänker jag. Handbromsen inte den bästa, bakre motor/växellådsfästet heller inte helt friskt, tung och tvär koppling och en motor som inte drar bra under 3000 rpm. Skulle nog lånat farsans Rekord Caravan istället. Ser hur gubben famlar efter kurvhandtag när jag ligger på dragläge släpper på handbromsen och trampar på gasen. På grund av det dåliga växellådsfästet smattrar växellådan mot durken i motorrummet. Avgassystemet lika så, dunkar mot golvet med ännu större energi. Men iväg kommer vi. Blir anvisad att köra ett par-tre kvarter och sedan tillbaka till startpunkten. Gubben säger inte ett knyst på tillbakavägen. Jaha då blev jag kuggad, tänker jag. Väl framme tar han upp en rosaaktig inplastad pappersbit och räcker fram till mig. KÖRKORTET! Jag får tacka för äventyret och gratulera till ditt körkort. Att du kan hantera bil det förtstår jag när du klarar av ett sådant här monster. Sade han och släntrade bort mot en väntande bilskole Ascona med dubbelkommando. Jag kan le åt detta än idag.
    Om det blev någon rallykarriär? Nej tyvärr, allt för mycket reparationer och rostlagning gjorde att jag varken hade tid, ork eller pengar att börja. Det blev en "gatracer" istället. Gjorde livet lite mer besynnerligt för en hel del jänkarjärn, BMW, Commodorer och annat snabbt vid den tiden. Hade den kvar när 99 Turbo kom och det var lika roligt att visa baklysena för dom. 79 gick den i pressen på grund av totalras i motor och för dålig kaross. Kollade regnumret precis och det hamnade 94 på en Audi 100 Avant 2,3 Quattro som idag också är skrotad. (Alingsås bildelar).

    Ja det var mitt bidrag.

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Gårdagens roligaste missöde....
    Av DaddyCool i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •