Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Startproblem NG9-5

  1. #1

    Startproblem NG9-5

    Hej,

    Efter mycket övervägande beslutade jag mig för att köpa en NG 9-5. Vit 2010 bensinare 220 HK. Tycker den är grymt snygg och vill verkligen ha kvar den. MEN...

    på morgonen för två veckor sedan så startade inte bilen. batterispänningen visade 9,4 och bilen blinkade som en julgran. rattlås behöver service, parkeringshjälp ur funktion, varningsblinkern gick igång mm. efter ca 3 timmar testade jag igen, vips, bilen startade..
    Åkte till verkstaden (auktoriserad SAAB och Opel verkstad) och dom konstaterade att det var ett vanligt fel och att mjukvaran behövde uppdateras, inget fel på batteriet alltså. gött tänkte jag. Gick bra en vecka sen samma fel igen. Idagsläget är den inne på verkstaden igen och nu konstaterar man att rattlåset tjuvdrar ström när bilen är avstängd. så dom ska byta rattlås.

    det ska sägas att jag inte är nån bilmekare av rang (typ 0 intresse, sorry) men det låter lite som att den välrenommerade verkstan chansar lite. Finns det möjligen några fler med liknande problem på NG 9-5 här inne eller vänliga själar som har lust att ge lite råd? Vill gärna ha kvar bilen men det känns jobbigt att det är 50/50 att den startar... hann SAAB komma tillrätta med elproblemen innan dom gick i graven? tack på förhand /mathias

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Norr
    Inlägg
    61

    Re: NG 9-5 startproblem

    Ta å kolla på vi bilägares hemsida om du hittar nåt där. Vill minas att jag läst att dom haft nåt liknande problem på deras långtestbil, den varnade för fel på rattlås å gick inte starta. Tro de löstes med mjukvaruuppdatering. Så mitt tips är att leta på www.vibilagare.se
    Saab 9-3ss Linear Active Biopower -08 SÅLD
    Saab 900 S 2.0i Talladega -97
    Volkswagen Passat 2.0 Tdi 4motion -12

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: NG 9-5 startproblem

    Jag var med om samma fenomen i en testbil en gång. Det är mjukvarurelaterat och bilen behöver göra en "omstart". Problemet som uppstår med nyckellöst system är att bilen aldrig går ner så länge nyckeln finns i närheten. Tricket är att flytta nyckeln ett tjugotal meter från bilen ett par minuter så den stänger ner helt.
    Sen brukar dom starta.
    I testbilen loggade man systemets uppförande. Antar att man planerade en mjukvaruuppdatering. Kanske hann man...
    Fredrik J

  4. #4

    Re: NG 9-5 startproblem

    Känner också till detta problem. Ny SW löste problemet.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Re: NG 9-5 startproblem

    http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... e-95-30370
    http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... b-95-30127

    Räcker som sagt med att uppgradera mjukvaran..behöver inte byta rattlåset..
    (lär vara lite skillnad på fakturabelopp ...)
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  6. #6

    Re: NG 9-5 startproblem

    Tack för svaren.

    Har sett den där artikeln på vi bilägare. problemet är ju liknande.
    Dock så tycker jag det är konstigt då verkstaden har uppgraderat mjukvaran och att problemet återkommer efter en vecka...

    Som lekman tycker jag det känns konstigt att byta rattlås men verkstaden bör ju ha koll tycker man... Dom sa även att dom hade haft inne Saabar med samma problem och att kunderna inte återkommit efter att dom bytt rattlås...

    Det där med nyckeln 20 meter från bilen, hmm kan det stämma? bilen står ju ca 5 meter från där nyckeln ligger i hemmet så det kan ju vara nåt sånt. har haft bilen ett halvår utan strul iofs så det låter ju ganska otroligt men men. det finns för mycket el i bilarna nuförtiden...

    Tack för era svar.
    /Mathias

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336

    Re: NG 9-5 startproblem

    Angående 20 meter; jag gick in på en lunchrestaurang två trappor upp med bilen igång och nyckeln i fickan. Skulle egentligen bara läsa igenom menyn och en kollega satt kvar i passagerarsätet. Blev lite förvånad när bilen fortfarande var igång när jag kom tillbaka.

    edit: kan tänka mig att bilen kanske är igång tills den stängs av pga av säkerhetsskäl. Annars skulle det vara lurigt om bilen dog under färd om man glömt nyckeln hemma.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: NG 9-5 startproblem

    Nyckelfria systemet känner av nyckeln lite olika långt beroende på omständigheter. Även om bilen låser sig när man lämnar bilen någon meter så känner den fortfarande av nyckeln en bit till och är då fortfarande beredd en tid innan den parkerar all elektronik. Vill man skynda på processen så gäller det att inte ha nyckeln för nära bilen.
    20m var säkert med marginal...

    Hur som helst är det "nödproceduren" när händelser likt ViBilägare händer. Konstigt att det inte står i instruktionsboken...
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: NG 9-5 startproblem

    Finns även problem med läckande kondningar på rattlåsenheterna på vissa 650 inom ett visst VIN, ska endast bytas om en specifik felkod har kommit, annars är inte det problemet.

  10. #10

    Re: NG 9-5 startproblem

    Never ending story... ;-) verkstadsbesök 1=uppdaterad mjukvara, verkstadsbesök 2=bytt rattlås. Verkstadsbesök 3= på ingående. Skulle starta bilen men den nya mjukvaran och det nya rattlåset igår, rattlås behöver service... Idag kommer jag inte ens in i bilen. Helt stendöd. Tips på hur jag kommer in i bilen mottages tacksamt. Sen börjar man ju ledsna. Ska jag lägga ner Saab och byta till Volvo? Fick Saab nånsin fixat buggarna med rattlåset?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: NG 9-5 startproblem

    trist med krångel hade en massa småfel i början handbroms som ej lossade automatiskt,farthållare som ibland inte funkade.fick lätt motorstopp osv plus att en morgon bilen startade ej (julgran dåligt volt m,m)...Allt berodde på ett dåligt batteri fick ett nytt på gatantin ej av gm:s märke (ett riktigt kraftigt ett), sen dess 1 år sedan har bilen funkat kanon..Hade även problem med att bilen inte hittade nyckeln berodde på dåligt Batteri i nyckeln bara...
    Saaabs verkstäder är kanske inte så bra på ng95(de verkar väldigt osäkra och vill helst inte hålla på med bilens datasystem) på min saabverksad hade den ende som var utbildad på nya saaben slutat o börjat som lärare..

    Prova en saabverkstad som någon här på forumet kanske kan rekomendera
    hade själv samma tanke att sälja bilen man tappar förtroendet rejält när det krånglar ,hoppas du får ordning på den för den är ju skön att åka i :-)

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    960

    Re: NG 9-5 startproblem

    Nu har jag inte så stor erfarenhet av Saabs nyckellösa system men har arbetat med ett annat bilmärke där konstiga fenomen kan uppstå om nyckeln förvaras så att den alltid har kontakt med bilen.
    Bilarna i fråga förvarades i en verkstad ofta låsta och nycklarna hängdes i ett skåp ett par meter ifrån
    Dessa bilar hade många gånger startproblem men när de väl va igång va allt lugt. De drog ur batteri över helger osv. Låsa och låsa upp manuellt etc kunde hjälpa. Vi antog att det var ngt som ej var färdigutvecklat eftersom det var provbilar. Efter endel felsökande och provande från ansvariga utvecklare så hitta man ett fenomen.
    Mjukvaran viste inte vilken status den skulle ta när bilen var låst men nyckeln upprepade gånger fanns kvar i närheten efter en viss tid.
    Utan att dra det tekniska så kunde det tex resultera i att larmet gick eller att den inte starta, även att den inte gick att stänga av tydligen och att batteriet tog slut.
    Det kom en tillfixad mjukvara innan produktionsstart. Frågan är om Saab hade tid att arbeta bort sådana här fenomen.
    Så prova att förvara nyckeln långt bort från bilen, kanske kom en sådan bug med i produktions SW
    Vad jag vet har Saab och ja det andra märket samma underleverantör av systemet.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: NG 9-5 startproblem

    Läs denna istället: http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... ar-saab-95

    Det till synes harmlösa felet med uppmaningen !rattlåset behöver service" visade sig gälla hela startfunktionen. När omprogrammering av styrdon och elektronikenheten för passiv öppning/start gjorts försvann buggarna ur systemet, och sedan dess har bilen gått klanderfritt.
    Så ge inte upp hoppet om Saab än. Även om jag personligen tycker NG9-5 är en lurig bil att äga.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14

    Re: NG 9-5 startproblem

    Tack för era synpunkter. Nu är ögonstenen på verkstaden igen
    Fick igång den med ett kraftfullt startbatteri (startkablarna jag hade orkade inte med det).
    Så det är ju nåt som ligger å tjuvdrar ström känns det som
    Nämde era erfarenheter och hoppas nu kunna få hem en väl fungerande Saab.

    Det låter ju lustigt det där med nycklarna alltså men jag får väl lägga dem i en robust plåtlåda i hemmet eller nåt...

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: NG 9-5 startproblem

    Jag hoppas inte du skall betala verkstaden nu? För uppenbarligen har ju inte deras tidigare jobb lyckats lösa felet så det skall du ju få på jobbgarantin!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: NG 9-5 startproblem

    Finns problem med avskavda kablar i förardörren som skapar just problem att öppna bilen, samt Rattlås behöver service och drar ut batteriet.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: NG 9-5 startproblem

    Det blir säkert inte bättre av det faktum att Opel inte använder det nyckellösa systemet på sina bilar. Hade man gjort det hade avlusningen fortsatt och kanske kommit Saab tillgodo via underleverantören. Nu är man hyfsat ensam...
    Fredrik J

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: NG 9-5 startproblem

    Finns inte keyless på Insignia eller har de valt ett annat system?
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: NG 9-5 startproblem

    Ingen keyless på insignia. Om det inte kommer nu med faceliften men inte vad jag vet.
    Fredrik J

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: NG 9-5 startproblem

    hur gick det fick du ordning på bilen?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av aaberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-09-19, 12:58
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 1.8t
    Av aan1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-11-12, 22:55
  3. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5 B2x4
    Av BaDiS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 16:40
  4. [LÖST] Startproblem, 9-5 2,0t
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 20:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •