Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Startproblem NG9-5

Hybridvisning

  1. #1

    Startproblem NG9-5

    Hej,

    Efter mycket övervägande beslutade jag mig för att köpa en NG 9-5. Vit 2010 bensinare 220 HK. Tycker den är grymt snygg och vill verkligen ha kvar den. MEN...

    på morgonen för två veckor sedan så startade inte bilen. batterispänningen visade 9,4 och bilen blinkade som en julgran. rattlås behöver service, parkeringshjälp ur funktion, varningsblinkern gick igång mm. efter ca 3 timmar testade jag igen, vips, bilen startade..
    Åkte till verkstaden (auktoriserad SAAB och Opel verkstad) och dom konstaterade att det var ett vanligt fel och att mjukvaran behövde uppdateras, inget fel på batteriet alltså. gött tänkte jag. Gick bra en vecka sen samma fel igen. Idagsläget är den inne på verkstaden igen och nu konstaterar man att rattlåset tjuvdrar ström när bilen är avstängd. så dom ska byta rattlås.

    det ska sägas att jag inte är nån bilmekare av rang (typ 0 intresse, sorry) men det låter lite som att den välrenommerade verkstan chansar lite. Finns det möjligen några fler med liknande problem på NG 9-5 här inne eller vänliga själar som har lust att ge lite råd? Vill gärna ha kvar bilen men det känns jobbigt att det är 50/50 att den startar... hann SAAB komma tillrätta med elproblemen innan dom gick i graven? tack på förhand /mathias

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 460
    Medlem#
    5129
    >> Martin, hur förvarar du nycklarna?

    Själv har jag dom i hallen och den är bara 6-7 meter från bilen (uppskattat) men jag har dom i en liten
    plåtlåda för att skärma av mot bilen.
    På det sättet så får nycklarna ingen kontakt med bilen och därmed kan i alla alla fall inte nycklarna
    orsaka att något tjuv drar.

    Kan låg spänning på batteriet vara en orsak att saker och ting "spökar".

    När bilen är avstängd har du då någon gång mätt om något drar ur batteriet?

    Har ng9-5 med 2,8 motorn (se signatur) och har inte upplevt att batteriet dras ur.
    Ändå finns det en hel del utrustning som skulle kunna dra ur.
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    342
    Hej!

    Har inte mätt hur mycket ström den dra som avstängd. Jag hoppas att det bara är batteriet som är dåligt. Var och köpte ett nytt på mekonomen (Bosch) igår, men det passade inte. Det var för högt, så det blev ett original som skall monteras ikväll.

    Nycklarna ligger ganska nära bilen, men det har ju fungerat i 5 månader, så jag hoppas att det bara är batteriet som är slut. Meningen kan väl ändå inte vara att man skall behöva parkera hos grannen? Ändå blir jag besviken över hur orobust designen är. Att på eget bevåg dra i handbromsen är inte ok i min värld.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Om nycklarna alltid finns i bilens närhet så går den rimligtvis inte ner i lägsta "viloläge" och det belastar nog batteriet mer än vanligt. Kan du inte förvara nycklarna någon annanstans?
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 460
    Medlem#
    5129
    Jag förvarar nycklarna nära men i en plåtburk, funkar utmärkt (vad jag har märkt).
    Detta är inte ett specifikt SAAB relaterat problem utan något som alla som har detta nyckelsystem råkar ut för.

    Jag har bytt batteri och då ett mer lite mer ampere timmar, dock något högre så jag la täckkåpan på
    en hylla i källaren.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    342
    Tröttheten fortsätter. GM-originalbatteri passar inte heller. Det är för högt så fästbandet och plastkåpan kan inte monteras . Ska bilen bli stående för att det inte finns batteri???

  7. #7
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Såg att folk innan snackade om keyless systemet och att Opel inte har det.
    Ni behöver inte oroa er eller kanske. Iaf till saken, ni är INTE ensamma men problemet är att om Opel får systemet får ni nog inte så mycket hjälp då GM inte redan hjälpt er!

    Varför? Jo, för Cadillac har haft Keyless systemet (som NG 9-5:an) ett tag nu. Så ni är inte alls ensama och GM använder det visst.
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998
    Va?

  9. #9
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Alltså, dom snackade om att dom är ensamma med att ha Keyless systemet.
    Att Opel inte har det (som ägs av GM vilket ägde Saab) men Cadillac har det (som ägs av GM)
    Alltså är ni inte ensamma men däremot kanske ni inte får så mycket mer hjälp ifall Opel skaffar Keyless systemet då GM inte redan hjälpt er fast dom redan har Keyless systemet i Cadillac. Alltså det folk trodde var att dom var ensamma och om GM/Opel skaffar det så får dom hjälp eftersom Opel då börjar använda det men det används redan och vi har inte fått hjälp än. Alltså hjälper det nog inte så mycket, och som sagt är vi inte ensamma!
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Jag minns flera testbilar med krånglande keyless. Saab var först ut med GMs system.
    Men nu är det ju snart 5 år sedan så om en annan GM-bil har keyless kan det ju mycket väl vara en annan generation av systemet...
    Fredrik J

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    342
    Summering gällande startbatteriet. Det rekommenderade batteriet från Mekonomen, Hedins bil (f.d. saab i Akalla) samt autoexperten passar inte. De är alla 190 mm höga vilket gör att monteringsbandet för pluspolen inte går att sätta dit, och övre plastkåpan går inte att montera. Det jag hittat som passar är ett Varta E43 Blue Dynamic på Auto Experten som har rätt mått (höjd 175 mm). Det finns säkert fler, men det är vad jag fick tag i.

    Nu återstår bara att se om felet är dåligt batteri, eller om det är bilen som drar ur även det nya batteriet.

    /Martin

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Startbatterier följer en internationell standard när det gäller storlek. H7 t.ex.
    Det borde stå någonstans på det gamla batteriet. Kanske står det t.o.m. i boken som ingen någonsin läser....
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av aaberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-09-19, 12:58
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 1.8t
    Av aan1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-11-12, 22:55
  3. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5 B2x4
    Av BaDiS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 16:40
  4. [LÖST] Startproblem, 9-5 2,0t
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 20:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •