Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Startproblem NG9-3 TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14

    Startproblem NG9-3 TiD

    Bilen är en Saab 9-3 2007 med ca 12k mil på mätare, jag har aldrig haft problem med den, utan en spiralfjäder och hjullager som jag bytte själv.
    Idag när jag skulle till jobbet så startade inte bilen, xenon lamporna , instrument och inre belysning lyser ganska bra så jag tror att det finns spänning i batteriet.
    Men bilen är helt dött när jag vrider nyckel, ingen startmotor ingen klick-klic. ingenting...
    Jag tog den gamla 9-5an till jobbet och nu istället för att jobba funderar jag vad kan det vara med 9-3an?
    Någon tips att kolla när jag kommer hem?
    Ska jag köpa en felsöknings instrument på Biltema för att kolla koder, eller ska jag ändå försöka med startkablar?

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 685
    Medlem#
    2378
    Batteriet är troligtvis slut. Brukar bli precis det fenomenet då. Testa med ett annat eller anslut startkablar till en annan bil så ska du se att den startar.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 802
    Medlem#
    4458
    +1 på den. Nästan säkert dåligt med ström i batteriet. Att instrument och belysning fungerar säger inte ett dugg, för det är så lite ström det handlar om jämfört med att dra runt startmotorn. Och bilen kommer inte ens att försöka dra runt startmotorn om det är för dålig spänning i batteriet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    488
    Medlem#
    12744
    som föregånde säger prova nytt batteri eller startkablar dock ska du nog kanske tänka på batteri byte dom 9-3 är askänslig på batterier haråkt på batteriet båda saabarna jag haft även på 08an
    9-5 2.0t 08 biopower

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av zhabul Visa inlägg
    Bilen är en Saab 9-3 2007 med ca 12k mil på mätare, jag har aldrig haft problem med den, utan en spiralfjäder och hjullager som jag bytte själv.
    Idag när jag skulle till jobbet så startade inte bilen, xenon lamporna , instrument och inre belysning lyser ganska bra så jag tror att det finns spänning i batteriet.
    Det är fullt möjligt att ett dåligt batteri orkar driva lampor m.m. eftersom dessa drar så mycket mindre ström än startmotorn. T.ex. så drar en xenonlampa 35W och startmotorn ca 1500W. Om du skulle mäta batterispänningen kommer du förmodligen att se spänningen sjunka drastiskt just när du vrider om nyckeln till start-läget (se t.ex. den här tråden).

    Batteriet är iaf en given kandidat och det är inte lönt att felsöka vidare innan man med säkerhet uteslutit batteriet. Det gör du t.ex. genom att mäta batterispänningen med voltmeter under startögonblicket, att köra med startkablar eller rent av byta batteriet.

    Citat Ursprungligen postat av zhabul Visa inlägg
    Ska jag köpa en felsöknings instrument på Biltema för att kolla koder, eller ska jag ändå försöka med startkablar?
    En generisk ODB2-felkodsavläsare (som t.ex. säljs på biltema) ger bara något om du har felkoder att läsa ut, d.v.s. om din motorlampa lyser.

  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    466
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    d.v.s. om din motorlampa lyser.
    Får bara flika in här att detta är en sanning med modifikation. Finns en hel drös med felkoder som inte sätter CE-lampa, men som kan ligga där och påvisa alla möjliga fel.

    OnT: Följ alla andras tidigare råd.. Testa annat batteri/startkablar från bil med fräscht batteri.
    Senast redigerat av delofson den 2015-01-26 klockan 13:32.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Jo, men kan dessa läsas ut med en generisk ODB2-läsare? Jag inbillar mig att övriga koder kräver tech2 för att läsas ut.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-03 klockan 09:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    466
    Medlem#
    10056
    Inga problem att läsa ut koder som inte sätter CE. Så länge de heter Pxxxx är det inga problem. Hela mitt EVAP var helt fucked up pga trasiga ventiler, och felaktigt tanklock, hade 3 felkoder, men ingen CE-lampa. Gick att läsa ut med vanlig blåtands-kina-läsare, och släcka när problemen var fixade.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-03 klockan 09:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Jag åkte till bilen under lunch, (btw det regnar här i gbg) och testade starta bilen med kablar. Den ville inte.
    Sen kollade jag på spänning, över 14 V. Då tog ja bort kablar och kollade på spänning 12.2 V med kontakt på. Försökte starta medan jag kollade på multimeter genom vindrutan och jag fick ingen som helst spännings fall?
    Försökte med andra nyckel, ingen skillnad.
    Vad tror ni? tändningslåset, startmotor?

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 685
    Medlem#
    2378
    12.2 Volt är lite väl lågt om batteriet är fräscht. Var motorn igång på den bil som du kopplade startkablarna till?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Batterier är ok, kollade också startmotor genom att lägga spänning på solenoiden och den snurrade som vanligt.
    Biltemas universal OBD läsare hittade inga felkoder heller.
    Nästa steg blir att kolla tändningslåset.

  12. #12

  13. #13
    Det är sannolikt ett kasst startbatteri i bilen. Jag har läst vad du skrivit, men du har inte provat med ett helt nytt startbatteri.

    Köp ett nytt startbatteri som uppfyller kraven i instruktionsboken.

    Funkar det fortfarande inte så får ni testa att bogsera igång bilen.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Det är inte kass batteri! Batteriet är OK.
    Jag lämnade in bilen för en vecka sen till reparation, och han fortfarande har inte hittat fel, fast han säger att han har alla datorer han behöver för att spåra felet.
    Det är enligt honom startspärr som går in och blockerar start.
    Jag skriver lösning när jag vet svaret

    Grejen är att jag igår fick samma fel med min Saab 9-5 2000, men där kan jag hålla upplåsning knappen på fjärr innan jag startar bilen och då startar den.
    Men tänk två bilar och båda trasiga med ungefär samma fel , hur stor är odds?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-03 klockan 09:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    466
    Medlem#
    10056
    Kanske en överflödig fråga, men har du testat med reservnycklarna? Om du har ett förhållande, hur osannolikt det nu än kan vara, som sabbar bruks-nycklarnas transponders.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Heheh nej, det tror jag inte, men bra tips
    Ja jag testade reservnycklarna och även gav de till service kille.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-03 klockan 09:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    uppdate: mekaniker gav upp, så jag fick bogserade bilen till Mechanum. Med tanke hur deras väntrum ser ut, det här reparation blir dyrt.. Bara felsökning går ut på 1300 kr

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Det här problemet har jag med haft.
    Det är inte så att din ECU är kass? Borde kanske setts på felkoderna dock.

    Men testa att plocka av minuskabeln några sekunder så den nollställs och testa igen. Kan vara så enkelt. Förutom att du då kanske har en kass ECU.
    Så var fallet för mig. Allt annat såg normalt ut men absolut inget händer när man vrider nyckeln.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    14
    Igår kom facit, som kostade 4500 kr
    Det var kabel brott mellan ECU och relä boxen enligt beskrivningar jag fick från mecanum.
    De hittade också två extra grejer som är inte relaterade till start problem och som jag kan fixa själv, det kan jag se som en plus för de 4500 som jag fick pröjsa.
    Det var skönt att åka på jobbet i 9-3an igen

Liknande ämnen

  1. Startproblem OG9-5
    Av tvamvarg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2023-04-24, 07:20
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Bjoost61 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-05-28, 11:23
  3. Startproblem OG9-5
    Av TommyToo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-11-03, 19:27
  4. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av bjornj76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-11-10, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •