Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekaniker

  1. #1

    Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekaniker

    Ja det är frågan, jag har en SAAB 900 som det klonkar och knakar om fram, efter 750:- för felsökning får jag veta att fjäderbenslagringar fram behöver bytas, det ska kosta nästan 5000:- att byta på båda sidor varav materialkostnaden uppgår till en dryg tusenlapp. Ok det kändes dyrt (som vanligt) tänkte jag. Efter div sökningar och läsningar på bilforum framgår det att en händig person med rätt verktyg kan byta detta själv och det ska ta ca 1 timme per sida.

    Så verkstan tar nästan 4000:- i arbetskostnad för ett jobb som bör ta dom max 2 timmar, det är 2000:- / timme! Eller om man vänder på det, för en mer rimlig timkostnad på 500:- / timme så menar dom att det tar 8 timmar, en hel arbetsdag.

    Dessutom lägger de till att det kan bli ännu dyrare om de måste kapa/svetsa för att få loss något som kan sitta fast.

    Hur kan detta vara möjligt? Jag upplever det som rent lurendrejeri.

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Verkstaden måste göra sig säkra på att dom inte går back. Det går säkert att göra det billigare, och ännu billigare blir det att göra det själv. Men så är det väl med allt om du tänker efter?
    Sen tycker jag 500:- i timmen är fruktansvärt lågt för en seriös bilverkstad.
    Det är nog därför du ser rött.

    Tänk snarare 6-800:- plus moms/timmen så förstår du.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Citat Ursprungligen postat av Mangetrader
    Så verkstan tar nästan 4000:- i arbetskostnad för ett jobb som bör ta dom max 2 timmar, det är 2000:- / timme! Eller om man vänder på det, för en mer rimlig timkostnad på 500:- / timme så menar dom att det tar 8 timmar, en hel arbetsdag.

    Dessutom lägger de till att det kan bli ännu dyrare om de måste kapa/svetsa för att få loss något som kan sitta fast.

    Hur kan detta vara möjligt? Jag upplever det som rent lurendrejeri.
    Vad som är en "rimlig" timkostnad för ett arbete avgör ju i sista hand kunden.
    Lurendrejeri blir det ju först om hävdar att man arbetar för 500/timme, jobbet tar två och man debiterar 8.

    Det finns ingen övre gräns för vilken timkostnad man får ta ut för ett arbete. Fritt fram att börja reparera bilar för 5000kr/timme.
    När det gäller bilreparationer så är timdebiteringen i verkstaden det sätt man betalar för hela sin verksamhet. Således ska pengarna räcka till mer än lön, sociala samt vinst på mekanikern...
    Fredrik J

  4. #4
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Mangetrader
    Så verkstan tar nästan 4000:- i arbetskostnad för ett jobb som bör ta dom max 2 timmar, det är 2000:- / timme! Eller om man vänder på det, för en mer rimlig timkostnad på 500:- / timme så menar dom att det tar 8 timmar, en hel arbetsdag.

    Dessutom lägger de till att det kan bli ännu dyrare om de måste kapa/svetsa för att få loss något som kan sitta fast.

    Hur kan detta vara möjligt? Jag upplever det som rent lurendrejeri.
    Vad som är en "rimlig" timkostnad för ett arbete avgör ju i sista hand kunden.
    Lurendrejeri blir det ju först om hävdar att man arbetar för 500/timme, jobbet tar två och man debiterar 8.

    Det finns ingen övre gräns för vilken timkostnad man får ta ut för ett arbete. Fritt fram att börja reparera bilar för 5000kr/timme.
    När det gäller bilreparationer så är timdebiteringen i verkstaden det sätt man betalar för hela sin verksamhet. Således ska pengarna räcka till mer än lön, sociala samt vinst på mekanikern...

    Helt riktigt.

    Sen kan jag meddela att om man lyckas byta topplagringar på en gammal 900 från låt säga 1994 på under två timmar, då är man bra duktig och förmodligen på lyset.

  5. #5

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    De flesta hantverksyrken ligger runt 500:- / timme INKLUSIVE moms i arbetskostnad. Jag kan köpa att en verkstad har dyrare lokal, verktyg osv som höjer priset men 800:- PLUS moms låter sjukt högt, och då blir det ändå 4 timmar * 1000:- för ett jobb som max ska ta dom 2 timmar. Hur jag än vrider och vänder på det borde priset vara som mest hälften, och eftersom jag upplever att de försöker blåsa mig på minst 2000:- så kommer jag såklart inte nyttja den verkstaden igen.

    "säkra på att dom inte går back"

    Visst men det håller ju inte att därför sockra fakturan med 100%, vilken annan hantverkare som helst hade blivit helt utan jobb på det sättet.

  6. #6

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Mangetrader
    Så verkstan tar nästan 4000:- i arbetskostnad för ett jobb som bör ta dom max 2 timmar, det är 2000:- / timme! Eller om man vänder på det, för en mer rimlig timkostnad på 500:- / timme så menar dom att det tar 8 timmar, en hel arbetsdag.

    Dessutom lägger de till att det kan bli ännu dyrare om de måste kapa/svetsa för att få loss något som kan sitta fast.

    Hur kan detta vara möjligt? Jag upplever det som rent lurendrejeri.
    Vad som är en "rimlig" timkostnad för ett arbete avgör ju i sista hand kunden.
    Lurendrejeri blir det ju först om hävdar att man arbetar för 500/timme, jobbet tar två och man debiterar 8.

    Det finns ingen övre gräns för vilken timkostnad man får ta ut för ett arbete. Fritt fram att börja reparera bilar för 5000kr/timme.
    När det gäller bilreparationer så är timdebiteringen i verkstaden det sätt man betalar för hela sin verksamhet. Således ska pengarna räcka till mer än lön, sociala samt vinst på mekanikern...

    Problemet är ju att det inte framgår någon timkostnad, de säger bara att jobbet är "omfattande", sen får man försöka räkna ut en timkostnad på egen hand. Alla andra hantverksyrken får man klart och tydligt veta vad man betalar per timme.

  7. #7
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Då är det enkelt, åk någon annanstans.
    Jag är övertygad om att du får det svårt att hitta det billigare.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Skulle tro att alla märkesverkstäder har tidsåtgång på respektive arbete ur en databas. Fråga hur många timmar det tar. Förmodligen svarar dom och du kan räkna ut timpriset själv. Sen är ju fjäderbenslagring lite olika jobbigt beroende på hur långt oxiderad bilen är.

    Men det finns ju bilverkstäder i alla prisklasser. Hitta en som passar dig bättre.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Citat Ursprungligen postat av Mangetrader
    De flesta hantverksyrken ligger runt 500:- / timme INKLUSIVE moms i arbetskostnad. Jag kan köpa att en verkstad har dyrare lokal, verktyg osv som höjer priset men 800:- PLUS moms låter sjukt högt, och då blir det ändå 4 timmar * 1000:- för ett jobb som max ska ta dom 2 timmar.
    2000:-/timme är saftigt, det är vad de värsta märkesverkstäderna i Stockholmstrakten tar.

    MEN, 2000:-/timme är väl inte vad de fakturerar dig, utan din egen uträkning baserat på ungefärlig tidsåtgång? Haken med en 900 är det är en gammal bil där alla bultar är fastrostade och sitter som berget - vissa saker tvingas man t.o.m. såga sönder så att man pajar fler delar än bara det man ska byta. Då tar det givetvis längre tid än vad manualen stipulerar.

    Om jag skulle äga en verkstad skulle jag antingen erbjuda kunden ett skäligt timpris, men vill kunden ha fast pris kommer jag att lägga på en "bråka-med-fastrostade-grejer"-marginal i mitt pris.


    Citat Ursprungligen postat av Mangetrader
    Visst men det håller ju inte att därför sockra fakturan med 100%, vilken annan hantverkare som helst hade blivit helt utan jobb på det sättet.
    Det gäller bilverkstäder också, oroa dig inte för det! Folk är ju smarta nog att ringa runt och jämföra priser. Ring själv runt lite så får du se om 5000:- är billigt eller inte.
    Det kan ju även vara de har så mycket att göra de egentligen inte vill ha jobbet, men istället för att tacka nej höjer de priset till en nivå där de tycker det är värt övertiden ifall kunden vill ha det.

  10. #10

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Jag är gansk säker på att jag få det utfört billigare men hade såklart föredragit om min närmaste verkstad hade gett mig ett rimligt pris så jag hade fått det gjort så snart som möjligt, nu måste man som vanligt börja jaga runt på egen hand, ett annat exempel när kopplingen rasade på en Peugeot jag hade och verkstan den blev bogserad till skulle ha 12.000:- för jobbet, de såg väl sin chans när bilen stod där den gjorde, slutade med att jag fick köra hem bilen på natten utan fungerande koppling, beställde en koppling från en importör i Helsingborg för 1200:- och hittade en bilmeck som gjorde själva jobbet för mindre än halva priset. Det är bara tröttsamt att det måste vara såhär, varenda gång man lämnar in bilen på verkstan måste man vara på sin vakt och kontrollera att man inte blir blåst på någon ospecificerad "arbetskostnad".

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Sv: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Att små jobb lätt kan bli stora vet de flesta som skruvat på gamla bilar. När jag skulle ge mig på halvtimmesjobbet att byta krängningshämmarstag på en opel lyckades jag dra av själva krängningshämmaren. Blev ett betydligt mer omfattande jobb än jag tänkt mig.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    500 spänn/timmen, inkl moms för en hantverkare? Njae, kanske inte riktigt... Min chef, har en timpeng på mig som cnc-mekaniker, som uppgår till 1500-1800:-, och det är verkligen inte särskilt tilltaget.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Det hänger väl på hur man är anställd, jag kan tänka mig en teknikkonsult får ~700-900 ex moms om han sitter ute på ett företag med all utrustning från företaget. Men då får han/hon betalt för att fika, gå på muggen etc, plus stolen, telefonen och datorn heller inte ingår i timpengen.

    De som bara debiterar "timmar" när de verkligen gör nåt måste givetvis ta högre timpeng. Advokater tex debiterar väldigt ofta inte 8h per dag, utan snarare 2/3 eller hälften. Resten av jobbet de gör får de inte betalt för. Inte heller deras telefoner, lokaler, försäkringar, sekreterare etc etc. Om de då tar dubbelt eller trippelt upp mot en som sitter ute på ett företag så behöver inte det betyda de "drar in" eller tjänar mera... (även om många nog gör det).

    Bilmeken ska ju även ha all utrustning, licenser, utbildning - och inte minst så gör han fel så skulle jag som kund räkna med att verkstan betalar sitt misstag. Dvs tappar han en skruv in i motorn så det blir att plocka isär allt, så får verkstan stå för den tiden.

    Många av dessa grupper får ju månadslön, men verkstan kanske inte är belagd till 100%.

    Att de som debiterar per timme alternativt ger fast pris tar en mer eller mindre stor "extrapott" är inte så konstigt tycker jag.

    Men ibland förstår jag inte prissättningen ändå... när jag bytte spindelleder (=bärarmar) tex så kostade det tror jag 400kr extra i arbete att även byta krängningshämmarstag, trots att dessa måste lossas ur bärarmen ändå... Irriterande, men det är väl en prismodell de har...

    Det bästa är väl att hitta en verkstad man kan lita på, att lämna iväg nåt och inte bli "lurad" på extragrejjor gör att man vågar gå på "löst" satt pris, vilket i sin tur gör att verkstan inte behöver salta notan från början utan vet att de får vad de lagt ned. Win win tycker jag, att slippa fastpris men få en indikation vad det brukar kosta... bara man kan ta att det KAN bli dyrare.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    500 spänn/timmen, inkl moms för en hantverkare? Njae, kanske inte riktigt... Min chef, har en timpeng på mig som cnc-mekaniker, som uppgår till 1500-1800:-, och det är verkligen inte särskilt tilltaget.

    Snittpriserna för de "vanliga" hantverksyrkerna snickare, målare, murare, elektriker osv ligger enligt skatteverket mellan 450-600:-, har svårt o se varför en bilmekaniker skulle kunna ta ut 1500-2000:- / timme, såvida han inte har lokalen på Strandvägen eller dylikt.

  15. #15

    Re: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Citat Ursprungligen postat av Mangetrader
    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    500 spänn/timmen, inkl moms för en hantverkare? Njae, kanske inte riktigt... Min chef, har en timpeng på mig som cnc-mekaniker, som uppgår till 1500-1800:-, och det är verkligen inte särskilt tilltaget.

    Snittpriserna för de "vanliga" hantverksyrkerna snickare, målare, murare, elektriker osv ligger enligt skatteverket mellan 450-600:-, har svårt o se varför en bilmekaniker skulle kunna ta ut 1500-2000:- / timme, såvida han inte har lokalen på Strandvägen eller dylikt.
    Vi har fri prissättning och vill man inte betala så gör man det själv eller anlitar någon annan...
    Ibland har jag tur att kunna fakturera 600+moms för 10min.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    88

    Sv: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Aukt vst ligger på ca 900-1000+moms.....

    Skickat från min GT-I9505
    * SAAB 9-5 aero -00

    * Ford Sierra Cosworth 4x4 - 92

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Sv: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilm

    Citat Ursprungligen postat av mrnenad
    Aukt vst ligger på ca 900-1000+moms.....

    Skickat från min GT-I9505
    I Skåne ja, inte i Stockholm... ;-)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    88

    Sv: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Hehe jodå

    Skickat från min GT-I9505
    * SAAB 9-5 aero -00

    * Ford Sierra Cosworth 4x4 - 92

  19. #19
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931

    Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekaniker

    Svenska bil segeltorp/Stockholm ligger på 1400kr tim ink moms fick jag höra av en mek där.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Sv: Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekan

    Alla arbeten finns i ett mycket omfattande tidverk, s.k. standardtider för respektive bilmärke. Tiderna framtagna av fabrikanten. Så knappar kundmottagare/servicerådgivare in ett specifikt arbete så får man priset automatiskt. Sedan kan ju kundmottagaren erfarenhetsmässigt veta att det kommer att bli extra kringarbete och lägga på det vid kostnadsförslag. Bättre det än att ringa kunden, när bilen är isärplockad och säga "hörru, vi hittade andra prylar som var paj, ska vi byta? Kostar 2500:- till".

    Sedan kan det ju tyvärr ibland vara så att kundmottagaren missat ngt och knappat fel, eller helt enkelt inte vara rätt man/kvinna för arbetet.

    Du ska också vara medveten om att på ett större företag, som ex.vis Svenska Bil, kommer inte ett "sockrat pris" någon på aktuell verkstad tillgodo. Pengarna direkt från kassa till bank. Alla arbeten bokförs skruv för skruv, både kundens faktura och arbetsorder. Dessutom vad mekanikern haft för sig timme för timme under dagen.

    Såg att någon skrev att Sv Bil har en penningfaktor på 12-1400 inkl moms för tidsstuderat arbete. Nu har jag inget aktuellt operations/tidverk framför mig, men enligt mina erfarenheter bör det vara en anslagen tid på ca 2 timmar för att byta styrlagren båda sidor fram. Detta ger då ca 2800 för jobbet. Lossvärmning med gassvets/induktionsvärmare brukar debiteras 1/2 timme extra per sida, då till en lägre penningfaktor på ca 60% av den högre debiteringen.

    Höga priser på Svenska Bil? Nej inte alls för att ligga i storstad med höga mark/lokalkostnader. Heller inte i jämförelse med VAG, Bilia, BMW och andra stora handlare på orten. Här i Falun ligger visst priserna på 1000-1200:- per anslagen timme hos märkeshandeln.

    Att sedan jämföra med andra hantverkare som snickare, målare osv, blir ganska galet. De står ju hemma hos folk och arbetar, så lokalkostnad är försumbar. I sämsta fall en manskapsbod som hyrs vid behov. De har inte heller lika dyr utrustning som på bilverkstan.

    Går de auktoriserade verkstäderna med höga vinster? Nja, det är oftast en strid på kniven att få ihop budgetarna.

    Så jag vill be folk som klagar på ocker att ta sig en funderare och sluta klaga.
    Blev långt det här, men jag blir så förbannad när man utgår från att bilverkstäder är lurendrejare.

    Hälsningar från en fd. bilmek, produktionsplanerare, prissättare och verkstadschef.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.
    Av K.Andersson i forum Off Topic
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •