Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

  1. #1
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 698

    vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

    kan man byta ruta själv och få ett bra resultat?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    25

    Re: vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

    Allt kan göras själv och man kan få ett bra resultat. Allt beror på hur händig man är!
    Saab 9-5 Kombi Aero -00

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 877

    Re: vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

    den är ju limmad med 2k lim original och det är väl det som krävs antar jag. Finns ju butylband till Volvo 240 som man bara lägger ut och spänner fast rutan men det är nog för tjockt och ger knappast samma styrka heller.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182

    Re: vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

    Är rutan limmad så brukar det väl i regel kunna räknas som en bärande del av karossen/konstruktionen, så att sätta fast rutan med något annat är nog dumt.

    Är nog och skaffa fram rätt verktyg för och skära ut den gamla rutan och skaffa riktigt lim i så fall om man vill göra det själv, annars blir de nog inge bra...

    Eventuellt kanske någon av listerna kring rutan bör bytas vid rutbyte också, så är det på vissa bilar men vet inte om det är så på 9000.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 451

    Sv: Re: vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    den är ju limmad med 2k lim original och det är väl det som krävs antar jag. Finns ju butylband till Volvo 240 som man bara lägger ut och spänner fast rutan men det är nog för tjockt och ger knappast samma styrka heller.
    NEJ, NEJ, NEJ! Andas inte ens om 240:ins butylband då det handlar om limmade rutor.

    En limmad ruta är en del av den bärande konstruktionen i karossen och MÅSTE limmas med ett godkänt rutlim.

    Men till frågan. Kan man byta själv?
    Ja om man har ett rutlim, primer,pistol för limmet och sett till att man har övriga detaljer som distanser och dyl.som går åt vid bytet.
    Sedan måste man ha tillgång till en plan uppdtällningsyta för bilen där den står vid bytet och under härdningstiden. -Bilen får inte flyttas innan limmet härdat enligt limtillverkaren.
    Viktigt att förvissa sig att limmet är godkänt för bil med airbag, om bilen nu har det.

    Man ska också förse sig med en bra rostskyddsfärg som tål rutlimmet, för man finner ofta/alltid lackskador där rutan suttit. Det måste fixas innan nya rutan åker i.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 145

    Re: vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

    när jag bytte ruta i og9-3 så fixade de inte rostskador (men påtalade att det var ett litet område som hade lite ytrost så de kunde inte lämna garanti på jobbet de utfört) plus att jag fick bilen tillbaka ganska snabbt med en lapp som hängde i rutan att man skulle köra lugnt och inte fick trycka på rutan... Kanske inte var en jätte seriös firma?!? Efter en månad fick jag ett stenskott och en stor spricka, så man undrar ju om rutan satt i spänn på nåt sätt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182

    Re: vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

    Jag har full förståelse för att en glasmästare inte vill ställa sig och rostlaga rutramen på en bil.... På en 9000 t ex är det ofta inget litet projekt om det ska göras ordentligt. När min far bytte ruta på en 9000 så var rutramen så dålig så att det inte riktigt fanns någonting att limma på, glastmästaren tog ur rutan, la den tillbaka på bilen och sen tejpade fast den runt bilen ordentligt och sen fick min far ta en försiktig tur hem och rostlaga.

    En kompis fick ett stenskott på sin 80mil gamla VW Passat som blev en spricka efter 15minuter... så det har nog snarare och göra med hur och var stenen träffar. Det lär nog alltid finnas spänningar i rutan eftersom det i regel är en bärande del av karossen (på bilar med limmad ruta).

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 451

    Re: vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    En kompis fick ett stenskott på sin 80mil gamla VW Passat som blev en spricka efter 15minuter... så det har nog snarare och göra med hur och var stenen träffar. Det lär nog alltid finnas spänningar i rutan eftersom det i regel är en bärande del av karossen (på bilar med limmad ruta).
    Ja, det hände ganska ofta att kunder kom in, helförbannade, med bilar dom hämtat ut nya för bara ngn vecka sedan och ville reklamera sprickor i vindrutan. - Oftast skrikande om att det minsan var så jä#¤$a dålig kvalité på Saab att det inte var sant.
    När man sedan visade på ett stenskott ute i kanten på den svarta färgningen där sprickan började så blev dom med en gång väldigt timida.

    Ja, vindruta och även bakruta tar idag upp enorma spänningar i en bilkaross.

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    när jag bytte ruta i og9-3 så fixade de inte rostskador (men påtalade att det var ett litet område som hade lite ytrost så de kunde inte lämna garanti på jobbet de utfört) plus att jag fick bilen tillbaka ganska snabbt med en lapp som hängde i rutan att man skulle köra lugnt och inte fick trycka på rutan... Kanske inte var en jätte seriös firma?!? Efter en månad fick jag ett stenskott och en stor spricka, så man undrar ju om rutan satt i spänn på nåt sätt...
    Nja, det låter som att det inte var någon av de seriösare "glasisarna". De jag känner till fixar småskador själva, mot betalning naturligtvis och är skadan för omfattande för dom så ringer dom kunden och rekommenderar en firma som reparerar rosten seriöst.

    Många rostskador i rutramen härrör faktiskt från oseriösa rutbyten. Lacken skadas när de kör med oscillerande kniv eller pianotråd när som skär ur gamla rutan. Men fort ska det gå så de skiter i att lägga på rostskyddsprimer och täcklack när nya rutan ska i.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 563

    Re: vindrutebyte Saab 9000, är det GDS-möjligt?

    Ett alternativ för att spara en slant... Om man har förutsättningarna.
    Plocka ur ruta och fixa vad som behöver fixas. Låt en glasmästare komma ut och montera den nya rutan "på plats".
    Vi (jag och vänner) har praktiserat detta flertalet gånger på projektiler som inte kan/får framföras på allmän väg.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Möjligt att renovera huvudbromscylinder 9000 2,3T -93:a?
    Av dannematte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 12:30
  2. Justera rattlängd på 9000 -94 med airbag, möjligt?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 10:05
  3. Hjälp att få så högt vrid som möjligt ur en 9000
    Av teamlööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 20:04
  4. Saab 9000 2.2TiD, möjligt?
    Av rabies i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 15:26
  5. SRS (Airbag-system) och vindrutebyte ...
    Av Mr Dezent i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •