Sidan 36 av 36 FörstaFörsta ... 26343536
Resultat 701 till 713 av 713

Ämne: Frågor om Tech2

samma här, haft min 5år nu tror jag och nu har kabeln lagt av men följer man din instruktion så lär de gå bra
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-22 klockan 09:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Ok, Jag är i garaget och provar nu. Jag trycker på knappen för säkerhetsacess. Då kommer det upp "bekräfta chassinummer VIN" men det VIN nr som kommer upp stämmer inte med min bil och går ej att ändra där. Jag har inte gått längre här tidigare. Men nu provade jag att trycka på "nästa-knappen" i alla fall fast VIN inte stämmer med min bil och jag får då säkerhetsåtkomst typ 1 aktiverad! Hmm.. ska det va så. Om jag väljer knappen service programming system i stället så stämmer VIN med min bil! Dock står det att om vin saknas eller är felaktigt, ange vin. Det går däremot inte att ändra här heller om man skulle ha behövt det.
    sitter med exakt samma fel, tror du att du kan hjälpa mig?

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Medlem#
    -
    Hej! Jag har tok-googlat för att få ett svar på om Tech 2 är praktiskt användbart på min 9-3 2011. Vissa påstår att man knappt kan göra någonting utan att köpa tillfällig access via Orio (eller var det Saab Parts?). Andra inlägg kan vara av karaktären att ”det borde gå”. Är det någon som säkert vet hur det ligger till? Det avgörande är alltså årsmodellen på bilen.

Henrik.

Ja det är praktiskt!
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-01 klockan 11:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Henke100 Visa inlägg
    Hej! Jag har tok-googlat för att få ett svar på om Tech 2 är praktiskt användbart på min 9-3 2011. Vissa påstår att man knappt kan göra någonting utan att köpa tillfällig access via Orio (eller var det Saab Parts?). Andra inlägg kan vara av karaktären att ”det borde gå”. Är det någon som säkert vet hur det ligger till? Det avgörande är alltså årsmodellen på bilen.
    Det du kan göra utan säkerhetsaccess är att avläsa saker och göra diagnostisk manövrering. Det är guld värt vid felsökning, och i sig fullt tillräcklig motivation för en tech2:a i sig. Ha dock i bakhuvudet att den kan vara ttrasig vid leverans och kräva rren del pyssel för att få igång.

Om du däremot ska göra ändringar i bilens konfiguration behöver du säkerhetsaccess på en 9-3 -2011. Eftersom jag inte har en ng9-3:a själv vet jag dock inte hur konsekvent kravet på säkerhetsaccess är på en ng9-3

1 användare gillar detta inlägg

9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Min 9-3 2005 är ganska hysterisk beträffande säkerhetsaccess. Med TIS2000 som jag har så kan jag göra allt som Tech2 kan med min bil. Frågan är väl vad som skiljer en 2011 från tidigare bilar och från villket år det i så fall började skilja. Om jag minns rätt så är min TIS2000 daterad 2008 så fram till dess är det säkert inget problem men hur är det med senare bilar?

Kvalitén på Tech2 kopiorna har varierat stort. Min som är ca 2 år gammal har varit felfri förutom då det kända problemet (som inte är något stort problem) med att Tech2 startar om när man kör startmotorn. Det finns fler här som har köpt Tech2 de senaste åren som inte har haft några problem. Gör man allt jobb på bilarna själv så sparar man in inköpskostnaden på första servicen eller första felet som kräver Tech2.

2 användare gillar detta inlägg

9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Jag har 5st 9-3 (9440) varav 2st -2010, 2st -2011 1st -2012. Har en Tech2 clon med TIS2WEB April 2010 installerad i W10 64-bit dator, som ger mig Säkerhetsaccess. Det fungerar. Säkerhetsaccess behövs ganska ofta till dessa 9-3 (9440) bilar.

3 användare gillar detta inlägg

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för alla svar! Det lutar åt att jag beställer hem en apparat.

Henrik.

Undran över Tech 2

Hej. Jag hittar inte tråden om Tech 2 (jag har för mig att det finns en?), så jag ställer frågan här.

Jag har fått tag i en dator med windows xp (vilket behövs om jag inte har drömt det).
    Den är rensad och återställd av en kompis, problemet är att jag inte kommer in på internet med den, den har alltså internet men jag kommer bara in på startsidan sen är det stopp.

Min fråga är då om man måste ha tillgång till internet när man ska använda Tech 2/ Global TIS?

Helt original Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Medlem#
    11785
    Försök inte ens komma ut på internet. XP är ett öppet mål... Vad jag kommer ihåg så är internet inget krav.

Skulle dessutom de till med alla medel att den inte kommer åt internet över huvudtaget...

/Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Går med Win10 om man har en Herman-kabel och Globaltis.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Jaha, så det går att använda nyare datorer. Då har jag jagat ifatt en gammal i onödan.

Nu har jag inte införskaffat en tech 2 än men jag är väldigt sugen, det som avskräcker mig lite däremot är detta med att man behöver säkerhetsacces för att kunna göra något annat än att felsöka.
    Jag vet att det går att köpa 1 dagspass o.s.v via ”SAAB” men det kan ju rinna iväg om man är impulsiv och ska gör någon enstaka grej då och då.

Det jag läst mig till är att man lägger in bilens VIN-nummer och får således tillgång till just den bilen, ligger den tillgången ”för alltid” kvar i tech 2 eller måste man in i datorn vid varje tillfälle d.v.s försvinner åtkomsten när man stänger av den?

Eftersom att man kan köpa 1-dagspass så antar jag att man måste göra om proceduren vi varje enskilt tillfälle?

Skulle det finnas en väg runt detta så får ni gärna skicka ett meddelande till mig om det skulle bryta någon regel att skriva det öppet.

Den är inte gratis tech 2an, så jag vill gärna ta reda på så mycket som möjligt innan inköp.

Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Medlem#
    7182
    VIN lagras i Tech2 för den nivå av säkerhetsaccess som man har begärt (nivån bestäms automatiskt) och skrivs över först när du försöker göra ändringar som kräver säkerhetsaccess på bil nr2.

Beroende på vad du tänkt skruva/mecka med så klarar man sig väldigt långt utan säkerhetsaccess. Det är främst 9-3 SS som kräver det på i princip allt som involverar en ändring. Läsa felkoder, kontrollera värden från givare etc kräver det inte. Viss dubbelriktad kommunikation kräver det, t ex aktivering av vissa moduler/utgångar.

Är det gamla 9-3 och 9-5 så är det bara 9-5 2006 och framåt som kräver säkerhetsaccess för stereon in/urgiftning (programmering vid demontering/montering), resten av allt som går göra sker utan säkerhetsaccess.

1 användare gillar detta inlägg

Liknande ämnen

1. Tech2
    Av PelleRa i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-04, 12:15
  2. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:21
  3. Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 21:21
  4. APC boxar lite frågor och frågor om LMM
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 10:38

Taggar för det här ämnet