Sidan 35 av 36 FörstaFörsta ... 2533343536 SistaSista
Resultat 681 till 700 av 708

Ämne: Frågor om Tech2

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    9074
    Ser snyggt ut den passerar det optiska testet med bravur enligt mig iaf, signalmässigt är den säkert OK också

En annan kör ju med CANdi så...
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Inte testat den ännu, men, blev ganska smutt

Bifogad fil 16503

LiYCY 4x2x0,34, kabelstrumpa, OBD2-don & HDsub 26.

Ska bli skönt att slippa brottas med anakondan varje gång man skall koppla upp sig mot bilarna... (Utan CANdI)
    Vart köpte du alltid ifrån? lär behöva göra samma med min... lokalt i gbg ?
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Kabel- oklart, något jag hade liggande i garaget.
    Kabelstrumpa - Vårt eminenta Biltema, ca.70-80kr för en rulle.
    OBD2 don - Ebay (säkert Kina, helt OK ändå, 60kr styck har jag för mig, lödkontakter)
    HDsub 26p - Elfa distrelec Lübeck. 72kr plus frakt (Art.nr 301-73-656)
    Lite skrympslang och ett 680 ohms motstånd från gott o blandat lådan.

Några timmar, research, beställa grejer & montera ihop.

2 användare gillar detta inlägg

9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Har gjort en hel del sådana här kablage, med olika kontakter i olika utfaöranden, både privat och i jobbet, kan inte säga att svårighetsgraden är speciellt hög mer än att man behöver vara lite stadig på hand när man löder sub-26:an.
    Testade kabeln häromdagen mot min og9-3, fungerar fint.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Medlem#
    -

Question Behöver klarhet - vilken felkodsläsare är Tech 2 eller likvärdig? Hjälp!

Tjenare allesammans!

Nu har jag psykopat-googlat efter en bra (men så billig som möjligt) - felkodsläsare. Har hittat lite olika trådar här och där, men inte någonstans har jag fått klargjort vad läsaren ska ha för finesser för att allt ska fungera som jag vill...

Har en felkod på bilen just nu, ska få hjälp av en vänlig själ i dag med att utröna var nånstans det spökar. (Felkod P0501). Vet att det innebär "Speed Sensor" o.s.v. för det kan jag se i min Kina-OBD-dongel med blåtand till luren. Jag kan nolla problemet, men det återkommer när jag är i hög hastighet på motorväg.

Tydligen ska Tech 2-mojänger kunna se på vilket hjul problemet sitter. Det är därför jag är på jakt efter en sådan, så jag själv kan mäta upp framtida problem utan att behöva jaga efter någon som har en Tech 2.

Nu har jag funnit olika; iCarsoft, Autocom och en hel del olika billighetsvarianter på exempelvis CDON. (Vet inte om det är okej att länka här, så jag låter bli för säkerhets skull.)

Jag behöver alltså få tag på en läsare som behärskar samma finesser som Tech 2. Jag vill kunna hitta felen där de finns. Och sen skadar det ju inte att kunna nolla SRS, ABS o.s.v. också.

Vad vet ni om iCarsoft's modeller? Är de likvärdiga de traditionella Tech 2-läsarna?
    Har ni något tips på en bra modell som inte kostar skjortan?

Kom gärna med tips och idéer, så vi får detta klargjort en gång för alla!
    (Och om man får länka här i forumet, får ni med fördel länka till prisvärda läsare!)

Tack på förhand!

(Saab 9-5 2007, sportcombi, Biopower)

Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Det finns inga som klarar allt det som en Tech2:a klarar. Finns de som klarar vissa delar och andra som klarar andra delar. Tror det stämmer när det kommer till de flesta bilmärken när det inte är original diagnosinstrument. Kolla bara på South Main Auto:s kanal på Youtube. Han är en "allbilsverkstad" och han har en hel uppsjö olika instrument o välja på men ibland är det bara det märkesspecifika som funkar. Har kört lite med Autocom:en tidigare men valde ändå o köpa på mej Tech 2:an, ingen äkta utan en bra klon som har funkat klanderfritt i två kanske 3 år snart. Allt är väl relativt men så jäkla dyr var den inte. En bra Autocom-klon med alla adaptrar kostar väl ungefär lika mycket? Skall du på allvar skruva SAAB så är det en Tech2 du skall ha! Sen går det till en handfull andra märken inom GM-koncernen fram till 2010 tror jag. Ex Opel, Cheva mfl.

Innan jag köpte min Tech2 läste jag om nåt som heter Opcom. Egentligen ämnat för Opel men den funkar i viss mån för SAAB också men jag minns inte i vilken utsträckning. Kanske var det bara dieslarna? Det är väl de som har mest likheter? Du får läsa på först. De är billiga och går nog att hitta på tyska Ebay.

- - - Uppdaterad - - -

Jag igen nån minut senare!

Jag vart så nyfiken att jag kollade lite på hur Opcom:en funkar. Här nedan är ett skärmklipp från Youtube där Trionic går att välja iaf. Dvs den har nån funktionalitet med bensinbilarna iaf. Kan vara värt att testa då den kostar några hundralappar bara. Den kanske fixar det du behöver.
    opcom.jpg
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Sen så kan man ju säkert sälja sin tech2 för inte så mycket mindre än man köpte den för om man nu skulle sluta köra saabar.

Jag har haft en opcom, visserligen var den nog en kopia men jag fick den aldrig att fungera mot saabarna, så den såldes på tradera.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Jag är inte så van vid de här nyare GMbilarna.
    Men ska försöka hjälpa till att lägga till en "GPS stereo" på en 9-3 2007.
    Med hjälp av donatorbilens VIN.
    Kan någon vänlig själ hjälpa mig med exakt punkter som måste göras?
    Såg en snabb mening med att man måste: - byta bilens VIN till donatorbilens VIN (hur man nu gör det - jag har GlobalTIS) -> tar bort stereon -> byter tillbaka till bilens eget VIN -> lägger till stereon.
    Jag är endast inblandad i detta skede. Det verkar som att stereon kommer från en 2003. Om nu det VIN numret jag fick ur stereon stämmer - den var inte fullständig, utan såg ut så här: YS3FF49F39000000
    Tack.

Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Medlem#
    6988
    Du behöver inte ändra något VIN på en ng9-3.
    Bara sätt i den och gör en programmering, "lägga till" enheten, med säkerhetaccess.

Citat Ursprungligen postat av SirMacke Visa inlägg
    Du behöver inte ändra något VIN på en ng9-3.
    Bara sätt i den och gör en programmering, "lägga till" enheten, med säkerhetaccess.
    Sir Micke
    Tack.
    Jag vet inte ens hur det där med säkerhetsaccess funkar riktigt - alltså jag kan ju göra som jag blir tillsagd Men bara för att vara helt säker på proceduren (killen kommer förbi här så jag kan inte leta reda på svar när han är här):
    Med den nya stereon i
    Välj Lägg till ny stereo
    Hämta säkerhets access på dator
    Tillbaka till bilen och fortsätt med Lägg till

Det var så jag började göra sist - och fick upp följande VIN i GlobalTIS (måste ha varit den nya stereos) YS3FF49F39000000.
    Hann aldrig testa vidare. Kludd med programmet och dator.
    Men är det inte bilens VIN som ska läggas till i stereon?
    De var killen som hade sålt stereon, som hade sagt att man skulle installera stereon, med hjälp av VIN numret på donatorbilen. Är det nån man fick/kunde göra på OG?

Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    på OG9-5 gör man iaf så.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    på OG9-5 gör man iaf så.
    Inför den dagen det händer: kan du Glenn beskriva i exakta steg?
    Trodde inte att man behövde security access på OG9-5

Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Nej, jag menar att man måste byta bilens VIN till samma som den stereon satt i osv.

säkerhetsaccess borde inte behövas däremot.

1 användare gillar detta inlägg

Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Nej, jag menar att man måste byta bilens VIN till samma som den stereon satt i osv.

säkerhetsaccess borde inte behövas däremot.
    Glenn - du har inte lust att lära en gammal kärring hur man gör det - ändrar bilens VIN på OG9-5? En kort beskrivning?

Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Jag vill minnas att det finns en bra beskrivning på det i nån tråd faktiskt, med steg för steg.

Frågan är ju vilken

Kollade genom alla trådarna i FAQ och hittade bara ett om OG9-5 och stereo/navi byte:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...en-i-og9-5-9-3

Detta blir spännande och se om vi kan lösa det hela.

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Inget VIN behöver ändras. TIS2000 eller GlobalTIS ger dig rätt
    säkerhetsaccess. Du har skrivit så som det går till: Montera nya enheten, kör LÄGG TILL, den klagar på säkerhetsaccess, hämta säkerhetsaccess, gör om LÄGG TILL.

1 användare gillar detta inlägg

9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Goa Hyvens
    Tusen tack!
    Vill bara vara någorlunda förbered Mentalt

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Medlem#
    11716
    Får hem denna i veckan: https://www.ebay.com/itm/282353170913 vad tror ni om den? Hoppas att den fungerar bra.

Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Ja.. Bra och bra..
    En kinaklon som alla andra, oroväckande billig?

En del gnäller som bara den på kinaklonerna och en del har inga problem alls.

Jag har haft en sedan 1,5 år tillbaks, jättenöjd än så länge.
    Finns planer på att försöka få till USB-modden dock, så att man kommer undan den gamla RS232 kommunikationen. (Har inget med klon eller ej att göra)

Mvh

Liknande ämnen

1. Tech2
    Av PelleRa i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-04, 12:15
  2. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:21
  3. Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 21:21
  4. APC boxar lite frågor och frågor om LMM
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 10:38

Taggar för det här ämnet