Sidan 34 av 34 FörstaFörsta ... 24323334
Resultat 661 till 677 av 677

Ämne: Frågor om Tech2

  1. #661
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 486
    Medlem#
    5849
    Intressant!

    Detta "tillbehör" lär man ju göra till sin Tech2:a!

    HD D-sub 26, är det en hane? (Har inte maskinen i närheten... )

    Tolkar jag det rätt att 680ohms motståndet skall kopplas mellan den 26 poligas pin 7 --> pin 2, som också är sgnd/jord?

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #662
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 807
    Medlem#
    8758
    Kabeln ska ha en hona.

    Ja, precis så, 680 ohm ska kopplas mellan 7 och 2 som också är signaljord. Jag har inte konrollerat om det egentligen behövs, ag har bara sett till att den är elektriskt likadan som original Tech2-kabel.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #663
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    TECH 2

    Hejsan.
    Har en SAAB 2008 9-3 2.0 t cabriolet med rattlåsfel. Antagligen efter djupurladdat batteri.
    Har bytt ISM modul. SÅ CIM återstår.
    Men läste i nått forum att man kan re-add module i TECH 2. Eller göra en programmvaruuppdatering för att lösa problemet.

    Då till frågan. Tänkte köpa en Tech 2 från Kina. http://www.chinacardiags.com/wholesa...l-package.html
    Iom att det är en 2008 års modell så måste man använda globaldis för att få security access eller ?
    Vad behövs för att kunna fixa CIM
    Även radion har låst sig. tech2 fix ?
    //Göran

  4. #664
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 048
    Medlem#
    6973
    Räkna med väldigt lång leveranstid i dessa tider.

    Oklart om det går att laga genom en uppdatering (SPS) eller att lägga till CIM igen. Första steget är läsa vilka felkoder CIM har. Att radion är låst är troligtvis ett följdfel. Lagar man CIM-felet så löser man säkert radion också.

    Säkerhetsaccess krävs för att lägga till styrdon, vilket är det man gör vid ett byte av CIM. 2008 stöds av TIS2000 programmet som i vissa fall säljs tillsammans med Tech2-kopiorna, så det är inget måste med GlobalTIS.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #665
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 207
    Medlem#
    4458
    Det kanske finns någon här som redan har Tech2 och kan hjälpa dig. Lägg gärna in ort i din profil så är det lättare att veta var du bor och om det finns en i närheten.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #666
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 486
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kabeln ska ha en hona.
    Det är inte så att du har något tips på var man "enklast" införskaffar det 26-poliga donet samt täckkåpa?
    Trodde jag skulle kunna få tag på detta via jobbet, men insåg att vi bara har tvåradiga, alltså Dsub-25p....

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #667
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 498
    Medlem#
    2555
    Har du en fungerande Tech2 och fungerande kabel så har du väl inget behov av att kunna bygla?
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #668
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 807
    Medlem#
    8758
    Elfa har det och OBD-kontaktdon. Conrad har också det och OBD2 förlängningskabel, men är dyrare.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #669
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 048
    Medlem#
    6973
    Jag har haft ett sådant kablage sen jag skaffade min Tech2a för 10+ år sedan. Jag föredrar detta kablage om jag får välja, det är så mycket smidigare än originalkablaget.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #670
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 498
    Medlem#
    2555
    Kan du inte lägga upp en bild på skillnaden?
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #671
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 486
    Medlem#
    5849
    Att lägga upp en bild som beskriver "känslan" i en kabel blir nog ganska svårt, snudd på omöjligt...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #672
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 807
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Har du en fungerande Tech2 och fungerande kabel så har du väl inget behov av att kunna bygla?
    Jo, om ett an av jordhylsorna (4 eller 5) har backat ut ur bilens OBD2-kontakt och man inte har enkel möjlighet att laga. Om det inte går att få kontakt för att en hylsa (och bara en)) backat ur så är det 40% sannolikhet att det är ett av de två stiften.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #673
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 486
    Medlem#
    5849
    Inte testat den ännu, men, blev ganska smutt

    IMG_4318.jpg

    LiYCY 4x2x0,34, kabelstrumpa, OBD2-don & HDsub 26.

    Ska bli skönt att slippa brottas med anakondan varje gång man skall koppla upp sig mot bilarna... (Utan CANdI)

    5 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #674
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    73
    Medlem#
    9074
    Ser snyggt ut den passerar det optiska testet med bravur enligt mig iaf, signalmässigt är den säkert OK också

    En annan kör ju med CANdi så...
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  15. #675
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Inte testat den ännu, men, blev ganska smutt

    IMG_4318.jpg

    LiYCY 4x2x0,34, kabelstrumpa, OBD2-don & HDsub 26.

    Ska bli skönt att slippa brottas med anakondan varje gång man skall koppla upp sig mot bilarna... (Utan CANdI)
    Vart köpte du alltid ifrån? lär behöva göra samma med min... lokalt i gbg ?
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  16. #676
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 486
    Medlem#
    5849
    Kabel- oklart, något jag hade liggande i garaget.
    Kabelstrumpa - Vårt eminenta Biltema, ca.70-80kr för en rulle.
    OBD2 don - Ebay (säkert Kina, helt OK ändå, 60kr styck har jag för mig, lödkontakter)
    HDsub 26p - Elfa distrelec Lübeck. 72kr plus frakt (Art.nr 301-73-656)
    Lite skrympslang och ett 680 ohms motstånd från gott o blandat lådan.

    Några timmar, research, beställa grejer & montera ihop.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #677
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 486
    Medlem#
    5849
    Har gjort en hel del sådana här kablage, med olika kontakter i olika utfaöranden, både privat och i jobbet, kan inte säga att svårighetsgraden är speciellt hög mer än att man behöver vara lite stadig på hand när man löder sub-26:an.
    Testade kabeln häromdagen mot min og9-3, fungerar fint.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Lite frågor kring säkerhetsaccess på Tech2:an.
    Av daspunner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-11-21, 13:23
  2. Tech2
    Av PelleRa i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-04, 12:15
  3. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:21
  4. Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 21:21
  5. APC boxar lite frågor och frågor om LMM
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 10:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •