Sidan 32 av 32 FörstaFörsta ... 22303132
Resultat 621 till 632 av 632

Ämne: Frågor om Tech2

  1. #621
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 454
    Medlem#
    12120
    Ja.

    ..Om man nu inte har en version av TIS som är standalone och inte behöver koppling till orio..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #622
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Jag förstår. Det blev en beställning av den jag länkade, så vi får väl se om jag får igång den Tack!

  3. #623
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av nikanor Visa inlägg
    Okej, tack! Men det är olika mjukvaror vi pratar om nu va, det på PCMCIA-kortet är själva Tech2-mjukvaran och är den man får välja (SAAB English 148 ) medan TIS2000 eller motsvarighet är den man kör på datorn och får införskaffa själv och sedan betala dygnaccess för vid behov?
    Ja så är det. Programvaran på PCMCIA-kortet är den som körs internt i Tech2an. 148.000 fungerar på og9-3, ng9-3 och og9-5. ng9-5 använder inte Tech2 utan något som heter MDI. Förutom Tech2 så behövs en omvandlingsburk kallad CANdi för ng9-3 och og9-5 2006-2010. Äldre og9-5 och og9-3 ska inte ha CANdi. Äldre bilar som 9000 och 900 behöver äldre programvara på PCMCIA-kortet.

    Jag har en fristående TIS2000 som fungerar utan anslutning till Orio. Den gamla XP PCn jag kör TIS2000 på har inte ens någon nätverksanslutning. Det finns massor av trådar här som avhandlar olika aspekter och funktioner hos Tech2 och tillhörande programvaror. PCMCIA-kortet är inte vilket som helst utan ett mer ovanligt s k Linear Flash Card. Kör man TIS2000 på en laptop utan riktig serieport så krävs en USB-RS232 adapter av speciell typ, de man enklast hittar fungerar inte.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #624
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    81
    Medlem#
    9203
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag har byggt mina egna USB/RJ45 baserat på FTDI kablar
    Hej Herman!

    Jag har skaffat en sån kabel du länkar till, hur ska kablarna kopplas i RJ45-kontakten?

    (På min är det röd, orange, gul, grön, brun, svart.)

    edit. har löst det mha databladet, RS232 DE9 pinout och RJ45 pinout:

    Färg RJ45 stift
    Svart 7
    Brun 6
    Orange 5
    Gul 4
    Grön 3
    Röd 2

    Ha det gott!

    /L.
    Senast redigerat av carlssonlennart den 2019-08-08 klockan 13:36.
    9-5 Aero SC -05

  5. #625
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Sådärja, nu har jag fått hem tech2:an och den verkar fungera. Det enda som saknas är en USB-RS232 adapter men det är på gång.

    Provade läsa lite felkodar och fick fram en hel del. Men dessa är historiska va, så det jag borde göra är att nolla allt och sedan läsa fram dom igen efter att jag har kört lite?

    Sedan kikade jag lite på SPS och att läsa ut information från ECUn. Den varnade redan där att batteriet skulle vara full-laddat osv, men är det verkligen lika "farligt" att bara läsa ut information som det är att skriva/flasha ny data? Finns det några verktyg som man själv kan använda för att tyda SPS-datat som man har läst ut?

  6. #626
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 951
    Om batteriet är i hyfsat skick så går det bra att leka med Tech2 en stund. Det finns dock en risk att man fastnar där och glömmer tiden så bäst är ju att ansluta laddaren till bilen innan man kör igång.

    Jag kör TIS2000 med säkerhetsaccess på en väldigt gammal stationär PC som har "riktiga" serieportar där jag ansluter Tech2an vid behov. Från TIS2000 kan man uppdatera programvara i bilens styrdon om man nu inte redan har de senaste versionerna.

    DSC_3880.jpg
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #627
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Okej! Är det samma mjukvara som uppdateras/ändras vid optimering?

  8. #628
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 951
    Vad jag vet stödjer TIS2000 och liknande originalversioner av SW. Ska du trimma får du leta någon annanstans.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #629
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Okey, nä jag tänkte snarare försöka identifiera vilket trim som är inlagd och eventuellt ta bort det.

  10. #630
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 951
    Det är troligen inget problem att lägga på den senaste versionen av original SW i motorstyrdonet.

    Identifiera "främmande" SW i bilen vet jag inget om. Du kan ju prova om Tech2 ger något artikelnummer eller annan information om SW i ECUn. I andra produkter som jag arbetar med är det ganska vanligt att man någonstans i programkoden som laddas ner har någon identifikation av koden typiskt artikelnummer och version.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #631
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 190
    Medlem#
    1941
    Då trimfirmor inte alltid vill ge sig tillkänna, så är det inte säkert att man kan se något uppenbart i den infon som visas via Tech2. Infon om evrsion m.m. kan se ut som original.

  12. #632
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 951
    Jo, det är nog risk att det är så.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Lite frågor kring säkerhetsaccess på Tech2:an.
    Av daspunner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-11-21, 13:23
  2. Tech2
    Av PelleRa i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-04, 12:15
  3. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:21
  4. Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 21:21
  5. APC boxar lite frågor och frågor om LMM
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •