Sidan 31 av 31 FörstaFörsta ... 21293031
Resultat 601 till 615 av 615

Ämne: Frågor om Tech2

  1. #601
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    204
    Medlem#
    10062
    Den hålls relativt uppdaterad, finns en fb-grupp som håller den ajour
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower - är nu i bitar!
    Saab 95 Griffin -10 Steg 1+ 250hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  2. #602
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    12
    "0 Nya inlägg i dag" "0 under de senaste 30 dagarna" "994 Medlemmar 0 under de senaste 30 dagarna" jag trodde den var död.

  3. #603
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    204
    Medlem#
    10062
    Well, fb-gruppen jag nämner har lagt till medlem senast för 2v sen. De är nu 999 st.

    Den länk de delar via sin grupp är följande:
    https://www.google.com/maps/d/viewer...adMFC4Dd3VLUZk

    Om det är samma som är länkad till tidigare vet jag inte men denna är kopplad till fb-gruppen: Samlingsgrupp OBD-II diagnostik
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower - är nu i bitar!
    Saab 95 Griffin -10 Steg 1+ 250hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  4. #604
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    12
    Jo det är samma grupp och det var den infon jag fick innan jag ansökte.. Därav att jag först trodde den var hel död och inte ansökte nått..

    Ja ja till mina tech2 problem nu (skrev på fb men de försvann nog i alla 30 000 inläggen om allt annat).

    Har tre problem gäller en 2009 BioP 9-3

    1. Det stod nått när jag uppdatera mjukvara i bilen: Speciella anvisningar för styrenheten:
    Förenklar: SPS programmering ska tech2 matcha styrenheter med bilen add/ remove välj add..
    Behöver det göras bara för att man uppdaterat mjukvaran? jag har ju inte tagit bort eller satt dit nått nytt?

    2. Efter sen jag uppdaterat mjukvaran i BCM har min varvräknare fått för sig att visa ca 1000 för mycket.
    Även när bilen är avslagen och tändningen av..
    Misstänker att den tror den är en diesel då dom går från 0-6 och bensin går 0-7 och hoppat upp till vad som är 0 för diesel vilket för bensin är 1..
    Hur som var fixar jag detta har letat runt i tech2 flera ggr utan framgång hittills.


    3. Är det något speciellt förfarande på en T5 1999 9-3 om man vill se vilken mjukvara man har i ECM? Försökte kommunicera med den men den ville inte.. ACC fungerade att kolla och uppdatera men inte ECM.

  5. #605
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 018
    Klurar lite på en sak. På sina ställen finns det ju "Alternativ" när man skall ändra en inställning. I mitt fall gäller OG9-5. Finns det förklarat nånstans vad dessa alternativ innebär?



    /D
    SAAB 9-5 2002 Linear Sportkombi med 03:ans facelift B235E Cosmic Blue
    SAAB 9000 CSE 1997 A50 B234E Silver Metallic

  6. #606
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 008
    Medlem#
    6973
    Kombinationer av ljusinställningar? Står det inget i hjälpavsnittet får du väl pröva dig fram och se vad varje inställning gör.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #607
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 640
    Problem med varvräknare och hastighetsmätare i ng9-3 är vi fler som har. Från början misstänkte jag stegmotorerna men det framstår som mindre sannolikt. Min starkaste misstanke nu är glappkontakt i kablage, don eller inne i MIU (Main Instrument Unit). Prova att rycka och återmontera säkring nr 4 i instrumentbrädans elcentral (på gaveln innanför förardörren) så kommer mätarnålarna att återställas. Mina mätare går numera flera månader i sträck utan krångel så jag har inte orkat göra någon mer felsökning.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1441533
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #608
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kombinationer av ljusinställningar? Står det inget i hjälpavsnittet får du väl pröva dig fram och se vad varje inställning gör.
    Det är ju ett ställe där flera alternativ finns ja, men det är ju på fler ställen jag sett det med. Minns inga konkreta exempel bara. Ingen dokumentation mao?
    SAAB 9-5 2002 Linear Sportkombi med 03:ans facelift B235E Cosmic Blue
    SAAB 9000 CSE 1997 A50 B234E Silver Metallic

  9. #609
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 895
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Pygoscelis Visa inlägg
    2. Efter sen jag uppdaterat mjukvaran i BCM har min varvräknare fått för sig att visa ca 1000 för mycket.
    Även när bilen är avslagen och tändningen av..
    Misstänker att den tror den är en diesel då dom går från 0-6 och bensin går 0-7 och hoppat upp till vad som är 0 för diesel vilket för bensin är 1..
    Hur som var fixar jag detta har letat runt i tech2 flera ggr utan framgång hittills.
    BCM:en har inget med varvtalsnålen att göra. Och visar MIU fel även när bilen är avställd är det något internt fel i MIU (stegmotor eller annat..).

    Varje gång man startar upp MIU så går nålarna tillbaka till nolläget, gör dom inte det så är det något internt fel.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #610
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    BCM:en har inget med varvtalsnålen att göra. Och visar MIU fel även när bilen är avställd är det något internt fel i MIU (stegmotor eller annat..).

    Varje gång man startar upp MIU så går nålarna tillbaka till nolläget, gör dom inte det så är det något internt fel.
    Jo jag tyckte också det var underligt men varför skulle varvräknaren få det felet precis efter uppdatering av mjukvaran i BCM:n... väldigt duktigt av slumpen att få till det så i alla fall :-)

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Problem med varvräknare och hastighetsmätare i ng9-3 är vi fler som har. Från början misstänkte jag stegmotorerna men det framstår som mindre sannolikt. Min starkaste misstanke nu är glappkontakt i kablage, don eller inne i MIU (Main Instrument Unit). Prova att rycka och återmontera säkring nr 4 i instrumentbrädans elcentral (på gaveln innanför förardörren) så kommer mätarnålarna att återställas. Mina mätare går numera flera månader i sträck utan krångel så jag har inte orkat göra någon mer felsökning.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1441533
    Tack för tipsen har kört säkring nr 4 och den ger inget.. ska försöka komma åt att dra i och ur sladden till MIU (inte så lätt att komma åt den bara har tittat lite snabbt).

  11. #611
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 640
    Vevaxelgivaren genererar pulser som sänds till motorstyrdonet ECU som skickar frekvensen på pulserna som bussmeddelanden på P-bussen till bl a CIM som vidarebefordrar meddelanden till I-bussen och huvudinstrumentet MIU. Det finns ganska många ställen det kan gå fel på men någon detaljerad kunskap om det har jag inte tagit del av. CIM har ju en del besvärliga felmoder så den kan ju tänkas spela en roll här också om det inte ”bara” är de i ng9-3 vanligt förekommande problemen med glappkontakt p g a backade eller oxiderade kontaktstift/hylsor eller brott inne i en kabel.


    Det är nog inte säkring nr 4 som du ryckt, kolla igen. Jag dubbelkollade för säkerhets skull schemat i WIS och det är säkring nr 4 i MY2009 liksom i min MY2005.

    Edit: Med Tech2 kan man prova alla funktioner i MIU som att köra varvräknaren till olika positioner.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-11-23 klockan 07:52.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #612
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    12
    Jo inne på nått galet i MIU också men den är dryg att komma åt och ev plocka ur för felsökning.. är ju en dag i garaget, vilket jag inte har möjlighet till nu.

    Säkring 4 hela panelen blir död så är samma (för övrigt får man tydligen inte starta bilen utan den säkringen i heller märkte jag) :-)

    Har kört runt den som en galning redan och den lever och mår bra i tech2 för utom att den hela tiden visar helt fel där med, nu är det 3000 varv avstängd i stället. :-(

  13. #613
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 640
    När jag återmonterar säkring 4 så kör MIU mätarnålarna max åt vänster d v s lite före 0 (noll) på skalorna för varvräknare och hastighet. Gör inte din MIU likadant? I så fall är det inte samma fel, gissar att vi har glapp på olika platser i så fall.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #614
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    12
    Min kör mätarnålarna för hastighet och bensin temp så.. varvräknaren stannade på 1000 varv länge har nu fixat om sig till hela 4000 varv fel...

  15. #615
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 640
    Troligen är det lättare att hitta felet när det är mer permanent. Fel som förekommer väldigt sällan är ofta värst att hitta. Om det mesta i MIU fungerar så är det knappast fel på busskommunikationen fram till MIU utan felet på din varvräknare sitter inne i MIU. Mest tror jag på glappkontakt i första hand i en lödning eller möjligen i folien på mönsterkortet. Stegmotorn kan vara trasig eller så är det drivkretsen som driver lindningarna i motorn som lagt av. Felsökning utan dokumentation är alltid en utmaning men de vanligaste felen är dålig kontakt av olika typer och de brukar gå att hitta utan dokumentation.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Lite frågor kring säkerhetsaccess på Tech2:an.
    Av daspunner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-11-21, 13:23
  2. Tech2
    Av PelleRa i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-04, 12:15
  3. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:21
  4. Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 21:21
  5. APC boxar lite frågor och frågor om LMM
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •