Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

  1. #1

    Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Hej, har problem med en läcka i kylarsystemet på min Saab 9-3 2.0T -2002 B205E

    För cirka 2 månader sedan varnade CIDen att det var låg kylarvätskenivå. Sedan dess har jag fyllt på sammanlagt 1L uppdelat på 4 tillfällen. Har klämt och känt på slangarna utan att hitta någon som verkar dålig. Har även kikat runt i motorutrymmet och upptäckte att man ser spår av kylarvätskan där. Någon som har några tips på vad jag ska göra för att få bukt på läckan.



    http://www.ladda-upp.se/bilder/xevuliclqqmofn/

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Har du provat att köra bilen tills den blir varm, och sen kolla noga runt vid slangarna när bilen står på tomgång?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    http://www.ladda-upp.se/bilder/jppkvqxsckdexy/


    Den inringade slangen brukar alltid jävlas för mig. Kanske är det den som ger med sig först, rent generellt. Kolla den i vilket fall!

  4. #4

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Har inte kollat slangarna medan bilen är varm. Använder bilen till mestadels korta körningar på ca 2 mil enkel väg. Va dock och hälsade på svärföräldrarna som bor 60 mil tur och retur och märkte inte att det hade läckt mer på den resan. Enda skillnaden jag märkte var att ACn helt plötsligt sprutade ut Kalluft efter kanske 20 mil så jag var tvungen att stänga av den. Är inte helt hemma på bilens alla system men de kanske inte har med varandra att göra. Har även märkt att det kan rinna ut kondensvatten från tratten som går från cupen även efter korta sträckor.

    Får ta en runda med bilen och leta efter läckor efteråt. Behöver man tömma systemet på vätska för att byta slangen du ringade in?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av Fallacken
    Har inte kollat slangarna medan bilen är varm. Använder bilen till mestadels korta körningar på ca 2 mil enkel väg. Va dock och hälsade på svärföräldrarna som bor 60 mil tur och retur och märkte inte att det hade läckt mer på den resan. Enda skillnaden jag märkte var att ACn helt plötsligt sprutade ut Kalluft efter kanske 20 mil så jag var tvungen att stänga av den. Är inte helt hemma på bilens alla system men de kanske inte har med varandra att göra. Har även märkt att det kan rinna ut kondensvatten från tratten som går från cupen även efter korta sträckor.

    Får ta en runda med bilen och leta efter läckor efteråt. Behöver man tömma systemet på vätska för att byta slangen du ringade in?
    Nja, kylvattnet används ju till bilens värmesystem. D.v.s. den ger dig framluft på vintern. Men Ac är ett helt eget slutet system, som är helt oberoende av kylarvattnet.

    Det du får göra är att låta bilen bli varm, så att termostaten öppnar, gå sedan ut och kolla om du hittar någon läcka. Du behöver inte tömma bilen på vatten för att ta bort slangen, du kommer dock förlora några deciliter.

  6. #6

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Klämde och kände på slangarna när bilen var varm men hittade ingen läcka på slangarna, dock var det färsk kylarvätska på bulten under slangarna. Kan det vara så att den hittar ut den vägen pga att den inte är åtdragen ordentligt?

  7. #7

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Nu vet jag inte vad det är för bult du pratar om, men ett vanligt problem är att det läcker från toppen. Kan räcka att efterdra topplocket för att få det tätt.
    Signaturlös

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av Fallacken
    Klämde och kände på slangarna när bilen var varm men hittade ingen läcka på slangarna, dock var det färsk kylarvätska på bulten under slangarna. Kan det vara så att den hittar ut den vägen pga att den inte är åtdragen ordentligt?
    Vet inte riktigt heller vad du menar för bult. Menar du en slangklämma eller? När jag själv hade små problem med min bil att kylarvätskan försvann, så bytte jag alla slangarna + nya slangklämmor. Då slutade det för mig.

  9. #9

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    En av skruvarna satt lite dåligt så den gick att dra åt igen. Efter dagens körning så såg jag att vätskenivån var betydligt högre än vad jag hällde i innan jag åkte iväg, är detta normalt eller kan det vara termostaten som har gett sig?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av Fallacken
    En av skruvarna satt lite dåligt så den gick att dra åt igen. Efter dagens körning så såg jag att vätskenivån var betydligt högre än vad jag hällde i innan jag åkte iväg, är detta normalt eller kan det vara termostaten som har gett sig?

    Det där låter skumt!

    Hade termostaten gett sig så hade den antingen varit för kall, eller för varm. Det ser du ju uteslutande genom att kolla på tempmätaren. Luft i systemet möjligen?
    Kollat oljeslagg i vattnet, eller vice versa?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Det är normalt, vattnet expanderar vid värme.
    /M
    Akta skinnet!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Sv: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Det är normalt, vattnet expanderar vid värme.
    /M
    Nja, då är vattnet inte under tryck. Så länge systemet håller tätt så ska vattnet inte sjuda upp. Vatten har tätast densitet vid drygt 5+. Möjligen att vattnet expanderar när det är skållhett, p.g.a. andra kemiska faktorer som jag inte vågar spekulera i, men då snackar vi knappast märkbara volymer.
    Rätta mig gärna om jag har fel.

  13. #13

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Om man inte tror att kylarvätskan expanderar vid värme så fyll upp behållaren helt och se vad som händer när motorn blir varm. Det finns en anledning till nivåmarkeringen och att det står "cold" där.
    Signaturlös

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Vattnet i sig expanderar knappt inget alls däremot så kommer trycket öka i systemet när vattnet blir varmt och bildar ånga.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Vattnet i sig expanderar knappt inget alls däremot så kommer trycket öka i systemet när vattnet blir varmt och bildar ånga.

    Mvh
    "Knappt inget alls" var en underdrift. När vi installerade värmesystem fick vi räkna på detta. I länken nedan finns en tabell som visar volymutvidgningskoefficienten. Snabbt räknat så är expansionsvolymen ca en halv liter vid 90°C i ett 10-liters system med 50% glykol.

    http://systemhandbok.ivt.se/Drift&Sk%C3 ... 3%A4rl.pdf
    Signaturlös

  16. #16

    Re: Saab 9-3 läcker sakta men säkert kylarvätska

    Tack för alla tips, visade sig att det var en skruv till toppen som inte var fullt åtdragen

Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0T -95 läcker (läckte?) olja och drar kylarvätska
    Av figge88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •