Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ojämn tomgång

  1. #1

    ojämn tomgång

    Hej! På min saab 9-5 -98 är tomgången väldigt ojämn. ibland är den perfekt men oftast ojämn och låg. Har testat att spänna gasvajern så att tomgången skulle bli bättre men den blev bara för nån sekund sedan likadant igen. så några tips och ideer på vad som kan vara felet?
    Edit: har bytt luftfilter så undrar om det kan ha med saken att göra.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ojämn tomgång

    Gasvajern har absolut ingenting med tomgången att göra. En korrekt justerad gasvajer ska ha slack, men gärna så lite som möjligt.

    Berätta vad det är för typ av luftfilter du kör med! Original?

  3. #3

    Re: ojämn tomgång

    Ok, det här kör jag med http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... eX1477_2. kan tilläga att bilen har stått ett bra tag ca 4 månader.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ojämn tomgång

    Citat Ursprungligen postat av simoo
    Ok, det här kör jag med http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... eX1477_2. kan tilläga att bilen har stått ett bra tag ca 4 månader.
    Sportluftfilter är inte bra på dessa bilar i längden eftersom det byggs upp smutsbeläggning i luftmassamätaren som stör mätvärdet, vilket leder till att motorn bara går sämre och sämre med tiden och man blir tvungen att byta luftmassamätaren.

    Om det är så att du inte har använt luftfiltret speciellt länge så är det något annat fel. Ofta kan det vara någon liten vakuumslang som hoppat loss, eller att det inte är helt tätt någonstans, så att det läcker luft.

    Lyser motorlampan?

    En annan orsak kan vara smuts i spjällhuset. Det finns massa potentiella orsaker så det är svårt att skriva om alla, men nu har du fått lite iallafall.

  5. #5

    Re: ojämn tomgång

    Motorlampan lyser, men det kan också bero på att airbagen inte fungerar som dem skall, luftfiltret har varit på i ca 1 månad och inte kört alls länge med det. Men däremot så såg jag nyligen en troligtvis vakumslang vara lös men som jag satte på plats igen utan skillnad. Den kom ut från ventilkåpan precis till höger om olje stickan. kan det vara en orsak?
    väldigt tacksam för att ni vill hjälpa

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ojämn tomgång

    Ja, det kan ha varit felet, eller iallafall en del av felet.

    Airbag har en egen lampa. Om motorlampan lyser så är det motorn det är fel på. Det skulle vara till stor hjälp om du kan läsa ut felkoderna som finns i systemet och skriva vilka det är.

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång då och då
    Av Ivan-9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-15, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •