Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tona rutor själv 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Tona rutor själv 9-5

    Tja!

    Köpte mig lite solfilm när jag va på biltema sist och tänkt testa om det gick o få till det hyfsat själv.
    Har ni några tips på vad jag bör tänka på? tänkte ha en sprayflaska med vatten o diskmedel och sedan spruta på.
    För att det ska bli snyggt ska man kanske lossa på dörrsidorna, kan man lossa lite grann för att få ner filmen under listen?

    Tack

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Tona rutor själv 9-5

    Några tips jag kan ge:
    när du tror du rengjort klart rutan, rengör lite till, finns allt lite smuts eller damm kvar annars.
    Använd ej fönsterputs som innehåller ammoniak, om det ej dunstar till 100% löser ammoniaken upp limmet på filmen.

    Om energinivån är hög plocka bort dörrsidorna, blir enklare och framförallt bättre resultat.

    Skär ut filmen på utsidan av rutorna, tänk till en gång extra när du lägger an filmen, tråkigt om skyddsfilmen blir på fel sida, då blir filmen spegelvänd. skyddsfilmen ska vara mot dig.
    Rengör rutorn mycket noga på utsidan innan du lägger mot filmen, små grus förstör filmen.
    Lite vatten håller filmen på plats vid utskärning, lampa på insidan hjälper om du finner det svårt att se kanterna.

    blöt händerna med vatten/diskmedel innan du rör filmen, kan limmet överföras till dina fingrar och filmen fäster ej där du rört den.

    Både rutan och filmen ska spryas med vatten, relativt rikligt.

    Om du har en sedan säger jag lycka till med bakrutan, den är inte rolig, stor som bara den och svårt att komma åt.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Tona rutor själv 9-5

    Tack så mycket! Väldigt bra tips.

    Ska jag spruta på med endast vatten eller vatten med lite diskmedel i?

    Jag tror att jag börjar med dom små rutorna och känner lite hur svårt det är jag har kombi så lite enklare än sedan på den rutan iaf
    ska man satsa på att få in hela solfilmen på bakrutan eller dela upp den? googlade lite förut och läste om nån som delat upp den i mindre bitar. antar att det blir lättare med luftbubblorna men risken för att se skarvar är rätt stor om man inte är proffs.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Finja
    Inlägg
    16

    Re: Tona rutor själv 9-5

    Några droppar diskmedel i vattnet för att släppa på ytspänningen ska det vara.
    Fick tips av en kompis om att ta vatten från luftavfuktaren, då det skulle vara kalkfritt.
    Vet inte om det blir bättre av detta.

    Vad gäller att tona hela bakrutan utan att vara proffs skulle jag tagit den i delar.
    Lämpligt är ju att skarva längs elvärmeslingorna.
    Rutan välver ju åt två håll och ska den sättas i ett stycke måste filmen värmas och formas efter rutan. Funkar oftast inte med billigare film.

    Testade värma och forma på vår andrabil (en liten Aygo) och det gick bra.
    Men när den skulle monteras så sket sig allt och det slutade med att jag sumpade lite mer än 1 meter proffsfilm. Dyr läxa...
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - 06 - Grön metallic (301)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Tona rutor själv 9-5

    Tack för svar!

    Jag börjar med dom små rutorna och ser hur mycket svordomar och elände det blir
    bagagerutan blir sist. den är lämplig i 4 bitar kanske?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

Liknande ämnen

  1. Tona rutor 9-5
    Av Saab_Performance i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 17:57
  2. Tona rutor!
    Av Nalle14 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 17:10
  3. tona rutor??
    Av marta_jag i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 11:44
  4. Tona rutor
    Av kaZmur i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •