Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Airbag lampa lyser, pga säten

  1. #1

    Airbag lampa lyser, pga säten

    Hej! har ett litet problem med min Saab 9-5 2.0t -98. Då jag tog bort framsätena för att byta fram mattor så uppstod ett problem då jag skulle montera tillbaka dem. Airbag lampan började lysa samt en röd triangel i panelen. Antar att det har med de två "spännena" under sätena att göra. Den stora kontakten är i kopplad rätt men spännena vet jag ej hur dem skall sitta. Någon kunnig person som vet hur jag skall ta mig tillväga.

    Mvh simon

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Hade du tändningen på nån gång då stolen var urkopplad? I så fall tänds lampan, måste släckas av verkstad med Tech-2.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Hade du tändningen på nån gång då stolen var urkopplad? I så fall tänds lampan, måste släckas av verkstad med Tech-2.
    Har du väl tänt airbaglampan (oavsett anledning), så måste du har tech2 för att släcka den. Den kommer alltså inte att släcka sig själv när du kopplat rätt.

  4. #4

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Tack för svaren. De var till stor hjälp

  5. #5

    Airbag lampa lyser, pga säten

    Jag har något liknande problem i min 9-5 03:a. Airbaglampan tänds o släcks till och från. Det plingar till o så lyser lampan, 5-10 min så kan den ha slocknat? Idéer?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Sv: Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Citat Ursprungligen postat av Herrsby
    Jag har något liknande problem i min 9-5 03:a. Airbaglampan tänds o släcks till och från. Det plingar till o så lyser lampan, 5-10 min så kan den ha slocknat? Idéer?
    Verkar onekligen underligt. Normalt, om SRS styrdonet upptäcker ett fel och tänder varningslampan så brukar/ska den förbli tänd fram till dess orsaken åtgärdats och släckts med Tech2.
    Jag har aldrig varit med eller hört om SRS-lampa som lyser av och till.
    Internt fel i styrdonet kanske? Har du varit och fått felkod utläst?


    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7

    Airbag lampa lyser, pga säten

    Nej jag har inte det, ska försöka få hjälp med den under veckan som kommer.
    Ja det är lite konstigt, den tänds o släcks lite som den vill...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Att airbaglampan inte släcks av sig självt när felet är åtgärdat är en myt! Min airbaglampa betedde sig lite konstigt för några år sedan och det visade sig vara kontaktstycket in till kontaktrullen som var trasigt. Köpte ett från skroten som var helt och så fort det var kopplat så slockande airbaglampan då felet var åtgärdat. Den har aldrig tänt sig igen sen dess.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9

    Airbag lampa lyser, pga säten

    Bra tips! Ska kolla upp det

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Citat Ursprungligen postat av Herrsby
    Bra tips! Ska kolla upp det
    Glöm inte lossa en pol från batteriet bara när du lossar airbagen till ratten. Kanske därför min lampa slocknade förresten? För så fort jag gör något med airbagsystemet så lossar jag alltid en batteripol för att vara på säkra sidan.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Hej

    Jag bytte inredning i min bil (monterade in elsäten) och var dum nog att mäta spänningen på kontaktdonet innan jag monterade sätena.

    Naturligtvis tändes airbaglampan, men efter ett antal starter (tror nog efter en vecka eller 2) så släcktes den igen.

    Antar att vissa airbag fel, efter ett antal självtester där allt är ok tar ner felkoden.

    DL
    Saab 9-3 Sport Edition MY-02 Biopower St 3 ///Mackanized

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    På 9-5 släcks lampan när fel är åtgärdade, men kan ligga kvar i felkodsminnet ändå.
    Auto-Com och Mekonomens PDC-system klarar denna uppgift att släcka alla felkoder på alla system i 9-5 och även ng900/og9-3/ng9-3 samt 9000 96-98.
    Däremot så kan man inte programmera om funktionerna med dom som man endast kan med TechII och T5/T7-suites programmeringsmöjligheter på motorstyrdelen.

    Har man en -03 eller nyare så bör alla koder va släckta inför besiktningen, även chassirelaterade.
    Man får ombesiktning på sparade felkoder, endast för att de finns enligt nuvarande regler.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har man en -03 eller nyare så bör alla koder va släckta inför besiktningen, även chassirelaterade.
    Man får ombesiktning på sparade felkoder, endast för att de finns enligt nuvarande regler.
    Det där stämmer inte. Bara om du väljer deras tilläggstjänst för typ 300(?)kr där de går in och kollar felkoder. Jag har haft felkoder som legat sparade utan att jag fått ombesiktning och då har jag som sagt en 03a. Att SBP kollar felkoder är bara en myt, allt går att läsa på flashback där det finns en tråd skapad av en anställd på SBP. Däremot får man ombesiktning för lysande lampor i instrumentet beroende på vilka såklart.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har man en -03 eller nyare så bör alla koder va släckta inför besiktningen, även chassirelaterade.
    Man får ombesiktning på sparade felkoder, endast för att de finns enligt nuvarande regler.
    Det där stämmer inte. Bara om du väljer deras tilläggstjänst för typ 300(?)kr där de går in och kollar felkoder. Jag har haft felkoder som legat sparade utan att jag fått ombesiktning och då har jag som sagt en 03a. Att SBP kollar felkoder är bara en myt, allt går att läsa på flashback där det finns en tråd skapad av en anställd på SBP. Däremot får man ombesiktning för lysande lampor i instrumentet beroende på vilka såklart.
    Ja visst, ALLT går att läsa på flashback, men inte mycket är sant.

    Under vilken sten har du sovit?

    http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf ... D20031BF07
    Signaturlös

  15. #15

    Airbag lampa lyser, pga säten

    Jag fick nedslag på besiktningen pga en lagrad felkod. Inga lampor lös eller nått. Det var på vanliga besiktningen. Detta skedde i våras.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Det där stämmer inte. Bara om du väljer deras tilläggstjänst för typ 300(?)kr där de går in och kollar felkoder. Jag har haft felkoder som legat sparade utan att jag fått ombesiktning och då har jag som sagt en 03a. Att SBP kollar felkoder är bara en myt, allt går att läsa på flashback där det finns en tråd skapad av en anställd på SBP. Däremot får man ombesiktning för lysande lampor i instrumentet beroende på vilka såklart.
    Ja visst, ALLT går att läsa på flashback, men inte mycket är sant.

    Under vilken sten har du sovit?

    http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf ... D20031BF07
    Det är skillnad på miljökontrollen.. Det gäller bara felkoder som är relaterade till motorn och då lyser oftast motorlampan. Har du t.ex en felkod från airbagsystemet lagrat är det inget som syns på den kontrollen. Finns rätt mycket som är sant och vettigt på flashback. Lika mycket som är osant också! Men så är det över hela internet så jag undrar vem om har sovit under en sten egentligen!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  17. #17

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Ja visst, ALLT går att läsa på flashback, men inte mycket är sant.

    Under vilken sten har du sovit?

    http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf ... D20031BF07
    Det är skillnad på miljökontrollen.. Det gäller bara felkoder som är relaterade till motorn och då lyser oftast motorlampan. Har du t.ex en felkod från airbagsystemet lagrat är det inget som syns på den kontrollen. Finns rätt mycket som är sant och vettigt på flashback. Lika mycket som är osant också! Men så är det över hela internet så jag undrar vem om har sovit under en sten egentligen!
    Nu säger du emot dig själv, hur ska du ha det?
    Signaturlös

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Det är skillnad på miljökontrollen.. Det gäller bara felkoder som är relaterade till motorn och då lyser oftast motorlampan. Har du t.ex en felkod från airbagsystemet lagrat är det inget som syns på den kontrollen. Finns rätt mycket som är sant och vettigt på flashback. Lika mycket som är osant också! Men så är det över hela internet så jag undrar vem om har sovit under en sten egentligen!
    Nu säger du emot dig själv, hur ska du ha det?
    Det här är ju så enkelt så en 10-åring kan förstå det. Om jag tolkar ditt nick rätt är du född 64, dvs du är 49 år och har svårt att förstå det här?! Miljökontrollen görs med diagnosverktyget autodata. Jag har själv använt autodata och där kan du gå in på olika flikar i bilens system och felsöka. Det som SBP gör är att de kontrollerar motorrelaterade felkoder (miljökontroll) men det har absolut ingenting med airbagsystemet att göra.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  19. #19

    Re: Airbag lampa lyser, pga säten

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Nu säger du emot dig själv, hur ska du ha det?
    Det här är ju så enkelt så en 10-åring kan förstå det. Om jag tolkar ditt nick rätt är du född 64, dvs du är 49 år och har svårt att förstå det här?! Miljökontrollen görs med diagnosverktyget autodata. Jag har själv använt autodata och där kan du gå in på olika flikar i bilens system och felsöka. Det som SBP gör är att de kontrollerar motorrelaterade felkoder (miljökontroll) men det har absolut ingenting med airbagsystemet att göra.
    Först säger du emot dig själv, sen ska du förklara för mig vad som görs på besiktningen.
    Detta är ju humor. Till råga på allt insinuerar du att JAG inte förstår.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Airbag lampa lyser, Felkod
    Av dea i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-14, 21:08
  2. Airbag lampa lyser - Saab 9-3og (99)
    Av Cliff Barnes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 19:39
  3. Airbag lampa lyser?
    Av Wirf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 15:40
  4. Airbag lampa lyser!
    Av Pred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •