Hej,
har nu tittat runt på en del bilar, BioPower främst och visserligen har de sjunkit i pris men.. lyckas inte hitta sådana extremt låga priser som framgår här. Ni kanske har några ni kan tipsa om?
De flesta jag hittar som inte har några långa mil på nacken verkar ligga i prisklass 40-60k.
Det verkar som att ur ett ekonomiskt perspektiv kanske det är bättre för mig att titta efter 9-5 och sedan konvertera i sådant fall. Vore lite kul att testa med etanol men känner mig lite tafatt när man kollar runt på 9-5or och har en hel del beslutsångest just därför att det är nytt för mig.
När jag räknade på en diesel 2.2 9-5 -03 och jämför med -06 9-5 2,0T så låg de väldigt nära varandra.
Mina förutsättningar var:
2400mil per år (för enkelhetens skull förutsätt 2200mil 110km/h och resterande stadstrafik)
Dieselpris på schablon 15:- / L med förbrukning snitt 0.66
Etanolpris på schablon 10:- / L med förbrukning på snitt 1.1
Skatter: Diesel 6641:-, BioPower 1700:-
Skillnaden rörde sig om cirka 200kr /mån till BioPowers fördel men då hade BioPower ett betydligt högre inköpspris och därmed förmodligen en högre värdeminskning i samband med en räntekostnad gör nog BioPower dyrare för mig i månaden.
Visserligen blir BioPower en nyare bil men det krockar en del med min ekonomiska planering.
Det gör att mitt bästa alternativ mot diesel blir att konvertera och det jag känner mig mest osäker på är egentligen den faktiskta kostnaden för att konvertera, tillkommer det andra ökande kostnader samt hur mycket drar den faktiskt?
Jag vet att ni svarat på en del av dessa, känner teoretiskt sätt är nog det mitt bästa alternativ rent ekonomiskt men finns fortfarande en del frågetecken för att jag ska känna mig helt bekväm och ta ett slutligt beslut.
Beslutsångest med andra ord
Vill i alla fall tacka alla för era informerande svar, måste säga att detta verkar vara ett trevligt forum och man blir nästan sugen på att köpa Saab för att fortsätta posta här