Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Info om Tech2

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Info om Tech2

    Då tidigare tech2 tråd innehöll referenser till olagligt material så testar jag att lägga upp en ny tråd...

    Vänligen lägg inte in information om anskaffning tech2 kopior eller hur man kommer över piratkopierad mjukvara i denna tråd. Endast INFO om "lagliga" tech2!
    Dock en kort info från bla bosch hur man identifierar och undviker kopiorna (se länk längre ned).


    Undvik frågor i denna tråd. Lägg dem här istället: /Gamla tråden ej tillgänglig för tillfället då den städas och fakta flyttas över till denna.
    Det går dock bra att fylla på med nya frågor i frågetråden /Moderator
    Frågor om Tech2

    När frågorna är besvarade så lägger vi över dem i denna tråd... så blir den mer lättläst...

    Vad är tech2?


    Tech2 är det verktyg som GM tagit fram för sina fordon.

    Verktyget har flera delar;

    * Huvudenhet med display

    * VCI interface med en DSUB kontakt

    * Systemkabel med DSUB kontakt och en rund kontakt som passar i adapters och CANdi interface.

    * Diverse olika adapters, där OBD2 kontakt och en speciell kontakt för SAAB9000 är de som är aktuella för oss

    * En CANdi box som behövs för nyare saab ng9-3 (2003-) samt saab 9-5 from 2006 och kopplas mellan VCI och adapters

    * Ett PC program alternativ en webläsare och "dyngsaccess" hos saab parts

    * En anslutning till seriell rs232 port på PC

    * Ett antal "loopback" testadaptrar

    * Plats för 2st PCMCIA minneskort

    En original tech2 verkar kosta från 5.000kr begagnat upp till 20.000 för en ny, tidigare kostade de ännu mera.

    Kopior av tech2 florerar på nätet och som skrivits i tidigare trådar har de stora kvalitetsproblem. Nedan hittas information om hur man kan skilja en kopia från ett original;


    Kontaktdon, VCI interface och (troligen) spänningsmatning är de delar som är av speciellt dålig kvalitet på kopiorna, enl medlemmar på forumet och Bosch själva i länken ovan. Ryktet säger att enheten resettar vid crankning, samt att många av kopiorna inte ens fungerar vid leverans pga glappkontakt och andra kvalitetsbrister, pga att kopiorna inte alls är lika gediget utförda som originalet.




    Attention Tech 2 Diagnostic Tool Users and

    Aftermarket Service Providers:

    It has come to the attention of Robert Bosch LLC that counterfeit Tech

    2 testers, CANdi modules and MDIs are being offered for sale to service

    technicians worldwide, often by on-line sellers.

    Equipment not purchased from authorized Bosch distributor

    channels:

    ` Is not approved by Robert Bosch LLC for use in diagnosing vehicles

    ` May damage on-vehicle electronic systems. Robert Bosch LLC will

    not be responsible for any such damage

    ` Is not backed by Robert Bosch LLC service agreements or

    warranties

    ` May not been validated for use with the GM Technical Information

    System (TIS 2 Web) and therefore may not be able to incorporate

    future software downloads

    Sale of counterfeit equipment may carry criminal and civil penalties.
    Se bilder på original tech2 komponenter:



















    För datorer utan RS232 port så kan man nyttja en USB-RS232 konverter med viss framgång.



    Den adapter som verkar fungera för flest forummedlemmar har FTDI chipset.

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Jag kör med kortast möjliga (nätverks)kabel, USB adaptern i länken, windows XP och ändå funkar det inte alla gånger. Tyvärr är RS232 "tidsstyrd" medan USB inte är det, kommer inte på den rätta terminologin, men USB har helt enkelt en helt annan uppbyggnad än RS232 map timing. Och tech2an verkar känslig.
    Citat Ursprungligen postat av Simon86
    Vet att FTDI chipset USB -> RS232 kan vara lite struligt att få igång.
    Jag fick igång det på min gamla Volvo V40 med en VAGCOM kabel.

    Se till att kabeln emulerar rätt COM port och sänk hastigheten och ändra olika inställningar för timeout osv.

    Fick kontakt efter flera försök med dessa inställningar på min Volvo :
    Bits per second: 9600
    Data Bits 8
    Parity None
    Stop Bits 1
    Flow Control None

    COM Port number: COM1
    Receive (Bytes) 64
    Transmit (Bytes 64
    Latency Timer (msec) 3
    Minimum Read timeout 100
    Minimum Write Time out 100
    Vet inte om dessa inställningar funkar bättre eller sämre med Tech2
    men det kan vara värt att testa lite olika inställningar.

    http://www.vscom.de/download/multiio/Wi ... urator.exe
    Ett program för att ändra inställningar för COM porten på FTDI chip.
    Har inte testat programmet själv, har alltid ändrat via enhetshanteraren.


    PC programmen var först av typen TIS2000 som levererades med en "dongle" som säkerställde att programmet var lagligt. TIS2000 fungerar för windows XP och stödjer årsmodeller tom 2008 och kan köras lokalt på en PC. Därefter kom ett webbaserat program, GlobalTIS, som kan köras lokalt eller på en server och flera klienter. För en mindre verkstad eller privatperson bör en dygnsaccess hos saab parts vara den bästa vägen att koppla upp sin tech2.

    https://tis.saabparts.com/

    Gratis slagning på chassinummer och mjukvaruversion hittas här:
    http://tis2web.service.gm.com/tis2web
    och information om hur man använder tis2web finns till viss del här -> Länk


    Uppkoppling, dvs säkerhetsaccess och SPS programmering (=flashning av ny mjukvara) behövs för nyckelprogrammering och mjukvaruuppdatering på samtliga bilar, och inställningar på ng9-3 samt nyare 9-5 (2006-). Diagnostik och felkoder kan i de flesta fall nyttjas utan att koppla tech2 till PC/TIS.

    Tech2 har 2st minneskortsplatser, för saabkort eller kort med Opel eller annan GM programvara. Det skall vara speciella "linjära" 5v kort (inte vanliga 3.3V), man kan vad jag förstår använda ett 3epartskort som sätts i i tech2 tomt och sedan tankas rätt mjukvara ned via PC programmet. Lämpligen har man 2 kort PCMCIA minneskort i sin tech2, ett kort för nyare saabmodeller (9-3 + 9-5) samt ett kort för 9000 och ng900. Det senare kortet skall vara på 10mb och är svårare att få tag på, och programvaran i tis verkar inte gilla att lägga 10mb "image" på ett 32 mb kort, men det går via ett PC program att lägga in 10mb mjukvaran även på ett 32mb kort.

    Med två kort i tech2 växlar man sen kort genom att trycka shift och högerpil vid startskärmen.

    Ang priser;
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    ...GM har sålt för 1500Euro senaste året, likaså har utbytesenheterna kostat 1500 Euro, men snart blir det brist på orginal Tech 2or, då vissa reservdelar inte tillverkas längre.
    För att få säkerhetsaccess på gamla TIS 2000 krävdes det att man hade ett säkerhetsstick förut, såg ut som ett USB minne och innehöll ett serienummer som man registerade hos GM, som dom i nästa TIS 2000 utgåva hade laggt in i databasen, innan dess kunde man inte hämta säkerhetsaccess. Denna stick skulle vara ipluggad i datorn samtidigt som man kommunicerade med Tech2an via TIS2000.

    Orginal 32Mb minneskort har jag för mig kostar 3500Kr på jobbet, men priserna varierar säkert hela tiden.

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Citat Ursprungligen postat av Dab
    CANdi-boxen behövs alltså för de modeller som har CAN i OBD2-uttaget, det gäller alla ng9-3 och og9-5 från 2006.
    Ja
    Går det att komma åt det mesta utan CANdi-boxen ändå? "Gamla" bussen finns ju kvar i uttaget?
    Nej, du måste ha CANdi för allt på ng9-3
    [quote:2mn7so85]
    Om jag vill jag använda den i min 9000 -94 vilket är mitt primära syfte (har gamla kontakten under passagerarsätet) verkar det som jag behöver ett specialkort, 10MB.
    Alternativet är att köpa ett extra 32MB och krångla med en gammal dator samt kortläsare och specialprogram, verkar som "risig9000" har lyckats med det.
    Mjukvarorna till 9000 finns på ett kort eller som image på nåt annat ställe.
    De finns i TIS och SKA gå att lägga över med medföljande program, jag läste det inte funkade så jag lade över med PCns kortläsare, funkar bra men kräver en gammal PC eller mycket mickel med windows installerat då win inte är kompatibelt med programmet som används!

    Kontentan, ett extra 32mb kort funkar, rekommenderat med 2st kort då det är bökigt byta sw på korten...

    Vad är SPS-programmering?
    flasha om styrenheter

    Säkerhetaccess är att tech2:an behöver uppkoppling mot nån databas på internet för vissa funktioner i vissa (nyare bilar) Behöver jag det?
    Ja, för nyare bilar och för att koda in nycklar på halvgamla... Den finns både att köra helt lokalt, samt via JAVA 6/Internetexplorer och Saab parts hemsida (mot kostnad).
    [/quote:2mn7so85]


    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Det finns ju ett program som "emulerar" en tech2 (tech2win), men tror detta kom till i samband eller efter GM gjort sig av med SAAB, så vad jag förstått så fungerar det inte med SAAB "korten" även om någon på nätet lyckats få igång det på nåt sätt. Dvs du kopplar ett MDI till PC och sen kör du "tech2" på PCn. Hade varit väldigt smidigt.

    http://www.youtube.com/watch?v=DZG76rJTfPc
    Nu hoppas vi att detta inlägg följer forumets regler och även hjälper till att identifiera och avslöja eventuella kopior med tvivelaktig funktion!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-22 klockan 21:53. Anledning: Redigerat länkar
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Tech2

    Bilder på en pirat tech2 som visar på den dåliga kvaliteten, dvs ser en tech2 du köpt begagnad ut så här är det frågan om en kopia!!!

    Citat Ursprungligen postat av cactuz





    Mer som visar på den dåliga kvaliteten på kopiorna
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Smutsigt
    Patchad AD
    Saknar förskruvning för kontakter etc
    Skärmkabel superkasst handlödd
    Större komponenter snett placerade / dåligt lödda










    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Info om Tech2



    Ett litet tillägg till risig9000:s fantastiska inlägg.

    Har du en Tech2 och vill läsa radera felkoder på SRS-systemet på bl.a. og900 så krävs en speciell adapter som inte alla verkstäder har. Jag har byggt en egen adapter, och här har ni kopplingsschemat.

    Kontakten i bilen, sitter framme vid växelspaken:


    Man behöver två kontakter enligt nedan. Det är samma kontakter som till stereon på vissa gamla bilar, alt. tar man OBD1-kontakten från en äldre 9000. Koppla enligt följande:



    Bild på min färdiga kabel:


    Tech2-sidan kopplar man sedan via den vanliga 9000-adaptern (OBD1)

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Hur man byter CIM (när man inte har nån fungerande nyckel)

    Hur man byter CIM (när man inte har nån fungerande nyckel)

    Problemet kommer sig av att för att få säkerhetsaccess måste man vrida om nyckeln (vilket inte går om man inte har giltig nyckel).

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Tänkte jag skulle skriva i denna tråd hur vi fixade en bil med samma symptom som din, om nån mer hamnar i detta...

    CIM kostade tydligen ca 4000kr.

    Det knepiga är att tändlåset låser och man måste frilägga det utan att få det låsa igen innan man hämtat säkerhetsaccessen...

    1) koppla in tech 2
    2) välj diagnos -> body -> theft protection -> immo -> aktivera -> frigör nyckel (finns även under service->vanliga inställningar tror jag)
    3) vrid av och på nyckeln ett par gånger
    4) välj diagnos -> alla -> koda in nyckel, hämta säkerhetsaccess via detta
    (gjorde man inte som ovan så låste den nyckeln då den vill man ska vrida nyckeln i on-off-on under säkerhetsaccesshämtningen), avbryt detta i tech2 när säkerhetsaccessen är hämtad, fortsätt som nedan...
    5) koppla in till PC välj på pc säkerhetsaccess (GlobalTIS 2010 körde jag)
    6) koppla in i bil välj diagnos->alla->ta bort(remove)-> CIM
    7) byt CIM (vi gjorde "live" utan spakar, krockkudde etc anslutet)
    Jag har för mig jag frigjorde tändningslåset igen...
    9) koppla in i bil välj diagnos->alla->lägg till(add)-> CIM
    10) Då detta var en ny CIM så vill den direkt lägga till nycklar, man får ställa in endel andra saker också, tex kalibrering av rattvinkel, samt att den inte vet vilka spakar/rattknappar man har då det är urkopplat, men det går i värsta fall justera senare...
    Edit: då en annan på forumet haft problem att den misslyckas med tillägg av nycklar pga man inte kom igenom kalibrering är det nog värt vara på sin vakt här... Läs på wis noga!
    Ställ bilen med hjulen rakt fram så ska kalibreringen av rattvinkel trilla igenom... Tänk på kontaktrullen (jag var inte med och monterade av/dit airbag) man vill inte montera på den snett och sen vrida av den...

    Vi bröt aldrig strömmen, hade tech2 och dator inkopplat hela tiden, man vill inte att säkerhetsaccessen ska löpa ut och man inte kan lyckas få den på nytt...

    Bästa sättet att slippa detta är väl att ha minst en extranyckel
    Enl WIS kan man gifta in en begagnad CIM, bara det finns en tillhörande nyckel till den.

    På en og9-3 och og9-5 så är det inte CIM som behöver bytas utan TWICE.

    Samma sak med TWICE, begagnad ska gå bra, om man flyttar över transpondern i den tillhörande nyckeln till sin egen nyckel.

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Spänningsmatning till Tech2

    Tech2 har flera sätt att spänningsmatas;

    När den är ansluten till PC kan man ansluta i botten på enheten/VCIet

    När man ansluter den till en adapter som inte har egen matning från fordonet kan man mata den med medföljande kontakt för batteri/cigguttag/220V, då ska den INTE kopplas i botten på VCI utan ENDAST i kabelns kontakt (där adaptern ansluts).



    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    bryts spänningen i obd2 uttaget under crankning?
    Citat Ursprungligen postat av pergolsson
    Svar: Nej, DLC:n har alltid batterispänning.
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    hittade detta:
    Power up the Tech 2 using either:
    • The power jack connector at the bottom of the Tech 2 unit (Figure 4-1), or
    • The DLC cable power jack connector behind the area where various DLC adapters are connected
    (Figure 4-1).
    For non-vehicle communications, connect the power source to either location.
    For vehicle communications, connect the power source to the DLC cable power jack connector only. Proper
    grounding may not be present if the power source is connected directly to the Tech 2.
    When the Tech 2 is connected to the DLC of an appropriate vehicle, the vehicle
    battery supplies power. When the Tech 2 is not connected to the vehicle's DLC, the
    DLC cable power jack connector accepts power from the following:
    • Cigarette lighter power cable (Figure 4-1, see text below)
    • Battery power cable (Figure 4-1, see text below)
    • NAO power supply (Figure 4-1 and Figure 4-2, see NAO Power Supply on page 3)
    If the DLC and external power source are both connected, the power jack connection supplies current to the
    Tech 2. In this instance, power from the vehicle's DLC connector is automatically disconnected from the
    Tech 2 internal power supply.


    tolkar jag det rätt är det altså OK att koppla extern ström i KABELN (men ej i botten på enheten = VCI) även när man kör OBD2.

    Kanske ett sätt att säkerställa ström även vid crankning...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Info om Tech2

    Citat Ursprungligen postat av pergolsson
    ...
    1) angående vilka styrenheter som har en BOOT recovery så vill jag nog svara "Alla" (givetvis bara dom som är flashbara), däremot inte sagt att alla misslyckade programmeringar går att rädda upp. ECU:er som är lite känsligare än andra anser jag nog vara TCM (tidiga) och EDC15.

    2) Är en intressant fråga då ett linear flash pcmcia kort nästan kostar mer än hela "paketet från Kina". Om någon lyckas sabba ett kinakort så skulle jag väldigt gärna vija se lite foton från insidan.

    Citat Ursprungligen postat av pergolsson
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Har de boot i separat flash, eller går de att flasha om flera gånger men bara tills man bryter strömmen?
    Är det mycket värre att SPSa på en og9-5 eller gammal 9-5 utan CANdibox (mot en ng9-3/9-5 from 2006) eller är k-lina lika stabil?
    BOOT ligger i separat minnesutrymme och ska inte skrivas över vid flash, dock så går det sönder ibland - varför vet jag inte. Skulle nog säga att själva överföringen är väldigt stabil, det som ställer till problem är yttre faktorer som batterispänning, urryckta kablar under programmering osv

    Vi hoppas väl att alla kinakort håller, men om mitt kort går sönder så ska jag givetvis lägga upp en bild...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Flash
    Det har varit svårt att få tag på linear flash kort under många års tid, tror inte efterfrågan har varit speciellt stor då tekniken alltid varit dyr. I Tech2:an kan man under senare tid också använda strataflash (är lite dålig påläst på denna typ - men det är väl ett linear flash med en annan "minnesdensitet"?), stratakort funkar inte med gamla mjukvaruutgåvor då det krävs en annan downloader till kortet pga minnesadresseringen. Observera att kort med fel minnesstorlek inte heller fungerar av samma anledning
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Med PC programmet MCE kan man kopiera valfritt innehåll från ett kort till ett annat så tex går det att lägga över en valfri 10MB image på en 32MB kort via detta program som klarar att skriva och kopiera mellan alla slags kort oavsett innehåll (det är alltså inget specifikt som används för tech2). MCE [edit] verkar beroende av hårdvara och mjukvara, där äldre laptops med win95 troligen är de mest sannolika att få det att funka på...



    Man kan nog med detta konstatera att det INTE är linear flashkort som säljs på ebay jättebilligt?!?

    När jag googlade såg jag förresten denna video. http://www.youtube.com/watch?v=10KvUAbXMhI Lite smart är det väl, att ha flera kort "i samma" - det måste ju även vara bra för verkstäder med både opel, saab m.fl.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7

    Tech2 programmera ESP

    Bilen i fråga är en SAAB 9-5 Kombi 2.0t BP -05

    Jag har skruvat på 314mm bromsar fram och 300mm bak

    Nu vill ju jag tala om det för bilen, men det blir problem. (Jag vet att 9-5:an inte finns utrustad med 314 från fabrik)

    När jag ska konfigurera ESP inställningarna med Tech2 möts jag av denna text.

    [INFORMATION]
    FÖR ATT ERHÅLLA RÄTT FUNKTION I
    ESP, SÅ SKALL DET PROGRAMMERAS EFTER
    STORLEKEN PÅ DE BAKRE BROMSSKIVORNA.
    16" BROMSSKIVOR BAK ÄR VENTILERADE
    VILKET 15" BROMSSKIVORNA INTE ÄR.
    [OBSERVERA!]
    PÅ BILAR MED SPECIALCHASSIE
    (T.EX. POLISBILAR) SÅ KAN
    BROMSSTORLEKEN SOM VISAS I
    "NUVARANDE INSTÄLLNING" VARA FELAKTIG.
    IGNORRERA VAD TECH2 VISAR I DET FALLET
    OCH PROGRAMMERA ENLIGT INSTRUKTIONEN
    OVAN.

    Givetvis så fungerar det inte att välja 16" bromsarna för mig.
    Men om jag går in i DICE och ändrar mitt chassinummer så att det blir en AERO
    kan jag välja 16" bromsar i ESP programmeringen.
    Fixat tänkte jag och startade bilen. Men nej ABS lampan tändes fort.

    Får felkod C0551 Styrdon ej programmerad
    Lyckas inte få bort denna felkod.

    In i DICE igen och ändra tillbaka till mitt chassinummer och
    välja tillbaka till 15" i ESP Felkoden försvinner.

    Någon som har någon idé?

    Är det så att man måste ändra chassinummer i T7 för att lyckas eller kan man komma runt det?

    Tacksam för lite hjälp

    //Gustaf

    Edit: Detta och efterföljande svar är kopierat från tråden Tech2 programmera ESP
    /Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-22 klockan 20:43.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Hej,

    Det är för att binär filen i trionic7 också har en inställning för vilken sorts bromsar den förväntar sig.
    T7suite har en funktion för att ändra binärkoden till en inställning som matchar DICE.
    Det som behöver göras är att läsa ur nuvarande binär, ändra inställningen och skriva tillbaka mjukvaran.
    Jag har skrivit funktionen, känner inte till några fall när det misslyckats.

    "Vem som helst" med en supportad CAN enhet (snik ELM327 funkar oftast, lawicel, combiadapter) och t7suite, kan hjälpa dig med detta.

    /Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    2 inlägg från nämnd tråd ligger närmast ovan detta
    /Moderator


    Finns även info om ESP programmering i denna tråd;
    Välj Actions>>ESP Calibration och ändra.
    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/141592-Tech2-programmera-ESP

    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-22 klockan 20:47. Anledning: Info om inkopierade infägg från tråden som refereras till.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 461
    Medlem#
    5129
    Kanske kan denna länk vara till nytta i den här tråden.

    https://www.google.com/maps/d/viewer...adMFC4Dd3VLUZk

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Tech2!
    Av Bappaloris i forum Norrland
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 00:01
  2. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21
  3. Tech2
    Av TomasB82 i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 11:27
  4. aux + tech2?
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •