Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

  1. #1

    9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Hej!

    Har haft ett konstigt ljud från motorn nu ett tag, vet inte riktigt hur man ska beskriva det men det låter... ansträngt, och lite "visslande", inte särskilt högt (hög frekvens alltså) dock. Det känns som att det påverkas av varvtalet också, men det skulle kanske också kunna vara så att motorn förändrade ljud gör att det upplevs annorlunda.

    I övrigt går den som tidigare vad jag har märkt.

    Öppnade huven som hastigast här om dagen, och ljudet verkar komma ungefär från området runt punkt 11/16 på bilden nedan:

    http://9-5.se/wp-content/uploads/2011/0 ... bo_wis.gif

    Vilket utifrån texten verkar vara runt luftmassemätaren.


    Har någon nåt förslag om vad det skulle kunna vara?

    Kan det helt enkelt vara så simpelt att det har kommit in någon skit i röret? (som den amatör jag är så tänker jag fladdrande saker som fastnar i dammsugarröret och kan skapa konstiga ljud)


    Kan spela in ett ljudklipp framöver om det kan vara till någon hjälp?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Kolla så slangen mellan lmm och kobran sitter ordentligt.
    Har varit med om att den varit lite vikt mot kobran på undersidan så den läckt lite.
    Det var en trolig orsak till kolvras på den kundbilen...
    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Du har möjligen inte monterat öppet filter och/eller börjat köra Biopower-program?

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Du har möjligen inte monterat öppet filter och/eller börjat köra Biopower-program?

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
    Nope, inget öppet filter. Biopower-program vet jag inte vad det är, vi har inte bytt någon programvara om det är det du menar, men kör för det mesta etanol.
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    Kolla så slangen mellan lmm och kobran sitter ordentligt.
    Har varit med om att den varit lite vikt mot kobran på undersidan så den läckt lite.
    Det var en trolig orsak till kolvras på den kundbilen...
    MVH Peter
    Ska titta så att allt verkar sitta bra senare.

  5. #5

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Här är ett ljudklipp. Tomgång och lite varvning.

    http://www.youtube.com/watch?v=N7oMutnvIgo

    Några idéer?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Avsaknad av oljetryck till tryckarna?

  7. #7

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Avsaknad av oljetryck till tryckarna?
    Du får ursäkta mig, men "tryckarna"?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av Hottamale
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Avsaknad av oljetryck till tryckarna?
    Du får ursäkta mig, men "tryckarna"?
    En del kallade dem även "lyftarna" som de hette förr när kammen satt lågt placerad. På en motor med överliggande kam(ar) heter de tryckare och sitter mellan kamnock och ventilskaft. Tryckarna fylls med olja och blir lagom långa så ventilspelet blir rätt. Utan olja = skrammel och elände...

  9. #9

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av Hottamale
    Du får ursäkta mig, men "tryckarna"?
    En del kallade dem även "lyftarna" som de hette förr när kammen satt lågt placerad. På en motor med överliggande kam(ar) heter de tryckare och sitter mellan kamnock och ventilskaft. Tryckarna fylls med olja och blir lagom långa så ventilspelet blir rätt. Utan olja = skrammel och elände...
    Ok!

    Vad skulle bristen på olja kunna bero på då? Helt enkelt för lite olja i motorn?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av Hottamale
    Vad skulle bristen på olja kunna bero på då? Helt enkelt för lite olja i motorn?
    Nu är det här ju en gissning baserat på skrammelljudet och inte en diagnos...

    Men allt som kan orsaka att oljan inte nåt fram. Jag tar för givet att du har oljetryck!?!?!? Och olja på stickan!?!?!?

  11. #11

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av Hottamale
    Vad skulle bristen på olja kunna bero på då? Helt enkelt för lite olja i motorn?
    Nu är det här ju en gissning baserat på skrammelljudet och inte en diagnos...

    Men allt som kan orsaka att oljan inte nåt fram. Jag tar för givet att du har oljetryck!?!?!? Och olja på stickan!?!?!?
    Jag menade inte brist på olje, utan oljetryck (till tryckarna). My bad.

    Var ute och kollade nu, oljestickan är den sämsta jag någonsin använt men det verkade vara lågt så jag hällde i... 4-5dl eller något sådant. Startade motorn igen och lät gå några minuter, men det ändrade inte ljudet.

    Vi har kört 100+ mil med det, och inga varningslampor om lågt oljetryck, så jag antar att vi har oljetryck. :P


    EDIT: Det första klippet verkade krångla, så laddade upp ett nytt om någon ids titta: http://www.youtube.com/watch?v=S3IWUYWNX3c

  12. #12
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Sv: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    En självsvängande backventil i oljefiltret? Håll handen på filtret så känner du om det "vibrerar".

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  13. #13

    9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Hur långt har bilen gått och hur har oljeservicen skötts?? Låter mer åt kamkedjaoljudet som blir när spännarn är längst ut??

  14. #14

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av Stefan-mark@live.com
    Hur långt har bilen gått och hur har oljeservicen skötts?? Låter mer åt kamkedjaoljudet som blir när spännarn är längst ut??
    19000. Har väl bytts efter 1000-1500 mil ungefär.

  15. #15

    9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Okej rätt så ung alltså vibrerar motorn mer och ifal den gör det, blir den mer stsbil när du gasar?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Hej,

    Min gissning skulle vara att ett spännhjul/löphjul till polyremmen/generatorremmen har lite tråkiga lager. Min 9-5 lät ungefär sådär när det inträffade. Nya spännhjul och ny rem så blev den tyst och fin.

    Remmen sitter under "älghornet", d.v.s det motorfäste som sitter runt motorn på vänster sida.

    Delarna går på runt tusingen om du byter själv. En verkstad kanske 2-3000tsek för material och jobb.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  17. #17

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Jag gillar och bygga, laga och fixa det mesta utom just bilar, där jag helt saknar kunskap (som ni kanske märkte) så jag lämnade in den istället.
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Hej,

    Min gissning skulle vara att ett spännhjul/löphjul till polyremmen/generatorremmen har lite tråkiga lager. Min 9-5 lät ungefär sådär när det inträffade. Nya spännhjul och ny rem så blev den tyst och fin.

    Remmen sitter under "älghornet", d.v.s det motorfäste som sitter runt motorn på vänster sida.

    Delarna går på runt tusingen om du byter själv. En verkstad kanske 2-3000tsek för material och jobb.
    Mycket riktigt var det generatorn som var kass. (kanske bara delarna du nämner, men den byttes iaf).

    Imponerande gissning!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: 9-5 2.0T -05 låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av Hottamale
    Jag gillar och bygga, laga och fixa det mesta utom just bilar, där jag helt saknar kunskap (som ni kanske märkte) så jag lämnade in den istället.
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Hej,

    Min gissning skulle vara att ett spännhjul/löphjul till polyremmen/generatorremmen har lite tråkiga lager. Min 9-5 lät ungefär sådär när det inträffade. Nya spännhjul och ny rem så blev den tyst och fin.

    Remmen sitter under "älghornet", d.v.s det motorfäste som sitter runt motorn på vänster sida.

    Delarna går på runt tusingen om du byter själv. En verkstad kanske 2-3000tsek för material och jobb.
    Mycket riktigt var det generatorn som var kass. (kanske bara delarna du nämner, men den byttes iaf).

    Imponerande gissning!
    Tråkigt! Gissar på ett en ny generator gick på lite mer än de 1000:- material jag gissade. Skönt att det löste sig i alla fall, och att det inte var mer allvarligt än så. Jag hade allahanda farhågor om t.ex. igensatt oljesil innan jag lyckades lokalisera ljudet.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Min APC bär sig konstigt åt!!!!!!!
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 13:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •