Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för byte?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    20

    Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för byte?

    Ja.. Vet att i tidigare saabar så hette ljudsystemen as1,2,3.. Är det samma som gäller på min biopower 08a? eller vad heter dessa system? har högtalare i mina dörrar samt instrumentbrädan men ingen sub.. Vad har jag? billigaste skiten??? för det låter så iaf.. skrammel i dörrar osv.. UNDER all kritik! Behöver inte dra upp volymen mycket direkt för att det skall låta världelöst!.. trodde inte det var möjligt att "nya" bilar kunde ha så här dålig stereo..

    Ni som har byggt enkelt bättre ljud i dessa.. vad har ni gjort!? dämpat dörrar??? Bytt ut original stegen??? går det att byta ut till saabs bose system??? enklast att bygga "eget"? tips mottages varmt.. Är inte ute efter 2x15 i skuffen utan vill ha utrymmet i bilen kvar
    // JR..

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Nej, ljudsystemen heter Premium 70, 150 och 300 på de modellerna.

    Du har 150.

    Skrammel i dörrar åtgärdas bäst med dämpning i dörrarna. Högtalarna i brädan och bak är inte heller någon rolig historia, inte kanske för att de orsakar skrammel men för att ljudet är rätt fattigt överlag. Har du kombi så är det 3.5" både i brädan och bakluckan. Är det sedan är det 3.5" i brädan och 4" i hatthyllan.

    Jag hade minsta systemet i min men slängde ut hela klabbet och började om från början med nya grejor. Har inte kommit till dörrarna än men du kan ju kika på min bil i signaturen för lite bilder och så hur jag gjorde. Tappade inte något utrymme alls men milsvitt bättre ljud.

    Du kan i och för sig säkert få tag i en bose-bas och tillhörande slutsteg för att uppgradera din. Är lite enklare för dig att göra det i din bil eftersom du redan har slutsteget bak (på minsta systemet finns inte något externt slutsteg utan där driver stereon högtalarna direkt. På 150 och 300 används istället stereons utgångar till att skicka signal till ett slutsteg (i 300,ans fall två slutsteg) som sedan driver alla högtalare.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    På 150 och 300 används istället stereons utgångar till att skicka signal till ett slutsteg (i 300,ans fall två slutsteg) som sedan driver alla högtalare.
    Premium 300 har olika antal slutsteg beroende på årsmodell om det är en SS, SC eller CV. Min 9-3 SC 2010 med 300W Bose har ett 10-kanaligt slutsteg under golvet i lastutrymmet. SS har däremot två slutsteg.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    På 150 och 300 används istället stereons utgångar till att skicka signal till ett slutsteg (i 300,ans fall två slutsteg) som sedan driver alla högtalare.
    Premium 300 har olika antal slutsteg beroende på årsmodell om det är en SS, SC eller CV. Min 9-3 SC 2010 med 300W Bose har ett 10-kanaligt slutsteg under golvet i lastutrymmet. SS har däremot två slutsteg.
    Ok. Vad snurrigt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    20

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    tackar för denna info! jag har en sc. alltså kombi får väll kolla lite hur jag skall gå till väga. tycker det är sjukt dåligt ljud och kan bara inte förstå att man ens kallar det premium.. men men.. det är väll bara börja luska i det och försöka få det till det bättre
    // JR..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    20

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    BTW. Kongo.. snyggt gjort med låda i baljan osv! Nöjd med stereon? GPS i den? pris? sugen på att byta stereo.. kollat på saabs original med gps.. men.. får väll se får väll se om man skall fixa något vid reservhjulet.. dock blir det ju en prisfråga med i min mening minst 30cm2 eller 50cm2 kabel samt något vettigt steg samt bas till det. Får väll se vad man kan bygga "vidare" på med det jag redan har.
    // JR..

  7. #7

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av Dream_on
    ... med i min mening minst 30cm2 eller 50cm2 kabel ...
    Jag tycker kabel med 50cm2 area (dvs med diameter på 40 mm!) är lite överdrivet.

    En kabel med den arean räcker till 25 villor ... Hur mycket effekt behöver du?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    20

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    snacka om att överdriva mm2.. givetvis.. jag dricker rödvin och min sem. e slut på måndag" Förlåt!
    // JR..

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av Dream_on
    BTW. Kongo.. snyggt gjort med låda i baljan osv! Nöjd med stereon?
    Tack! Ja, absolut. Kanonnöjd med ljudet. Och stereon är bra, många anslutningsmöjligheter och bra ljud osv.

    Nackdelen är förstås det där med att serviceindikatorn tappar klockan om bilen blir strömlös (och har du diesel så funkar inte klockan till dieselvärmaren). Men det är ju inte stereons fel.

    Ska jag leta negativa sakerna med stereon i sig så ska det vara att dem är lite blank i skärmen när det är starkt solljus ute så att man får ha hög ljusstyrka på, att den inte verkar ha 24h klocka utan bara PM/AM samt kanske att den ibland är lite väl optimistisk med radiomottagningen innan den hoppar över på mono. (I alla fall med standardmjukvaran). Men det är väl det enda negativa jag kan komma på.

    På plussidan ligger många ljudinställningsmöjligheter, Backkameraingång, Aux, USB, 3 par lågnivåutgångar, Video ut, RCA in, DVD uppspelning (På extern skärm eller om man har handbromsen i, eller har skaffat en handbroms-override), etc, etc.

    Gömde lite kablar under mattan under passagerarstolen så att man kan jacka i extra skärmar för baksätet om man vill det eller för den delen också köra ljud och video in från någon extra enhet i baksätet (t ex).

    Citat Ursprungligen postat av Dream_on
    GPS i den? pris?
    http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-avh-x2500bt.html

    Den har inte inbyggd GPS men har anslutning på baksidan för att ansluta en GPS-enhet (Avic F220) som ger GPS/navi i stereon. Tillbehöret är rätt dyrt men blir ändå rätt prisvärt om man ser till vad navis normalt sett kostar och att de då inte har lika många finesser. Men har inte brytt mig om att skaffa någon sån än. Kör navin på telefonen så länge.


    Citat Ursprungligen postat av Dream_on
    kollat på saabs original med gps.. men.. får väll se får väll se om man skall fixa något vid reservhjulet..
    Jo, det är ju ett trevligt alternativ. Originalstereon är ju lite trist minst sagt.

    Citat Ursprungligen postat av Dream_on
    dock blir det ju en prisfråga med i min mening minst 30cm2 eller 50cm2 kabel samt något vettigt steg samt bas till det. Får väll se vad man kan bygga "vidare" på med det jag redan har.
    Mjo. Resonerade lite likadant då jag hade slutsteg och basar liggandes. Utöver stereon med tillbehör (rattinterface, ram etc) behövde jag bara skaffa kabel men nöjde mig med 21mm2.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    20

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Oj. Hade visst inte varit inne här på ett tag.. Vart dock tvungen att skriva lite nu..

    Bytte batteri på bilen idag. Satt ett 60amp i och jag satte i ett 74..snacka om skillnad på ljud!! Låter bra mycket bättre och hör och häpna.. Allt skrammel i dörrarna är borta!? Wtf.. Vad händer? Orkade det inte driva steget innan?
    // JR..

  11. #11

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Dream_on":3cxf1kc7
    ... med i min mening minst 30cm2 eller 50cm2 kabel ...
    Jag tycker kabel med 50cm2 area (dvs med diameter på 40 mm!) är lite överdrivet.

    En kabel med den arean räcker till 25 villor ... Hur mycket effekt behöver du?[/quote:3cxf1kc7]


    Nja man kan aldrig ha för grov kabel 50mm2 kabel räcker till 120A med mindre spänningsfall än 0.5v. Ett bas steg kan peaka på dom nivåerna så.

    Fabbe

  12. #12

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Nja man kan aldrig ha för grov kabel 50cm2 kabel räcker till 120A med mindre spänningsfall än 0.5v.
    En halv volt fall på hur lång kabel? Den måste vara lång om du ska lyckas elda upp 60W i kabeln bara av ett litet slutsteg.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53

    Sv: Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione f

    Citat Ursprungligen postat av Dream_on
    Oj. Hade visst inte varit inne här på ett tag.. Vart dock tvungen att skriva lite nu..

    Bytte batteri på bilen idag. Satt ett 60amp i och jag satte i ett 74..snacka om skillnad på ljud!! Låter bra mycket bättre och hör och häpna.. Allt skrammel i dörrarna är borta!? Wtf.. Vad händer? Orkade det inte driva steget innan?
    Det är inte så att ljudinställningarna var inställda på ett ej optimalt läge och dom nollades när batteriet byttes?
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  14. #14

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Nja man kan aldrig ha för grov kabel 50cm2 kabel räcker till 120A med mindre spänningsfall än 0.5v.
    En halv volt fall på hur lång kabel? Den måste vara lång om du ska lyckas elda upp 60W i kabeln bara av ett litet slutsteg.

    Under 0.5v som sagt. Vilket är det man siktar på i billjud byggar världen. Räknat på 5-6m.

    Litet slutsteg sa jag inget om. Men ett kraftigare bassteg är det fullt möjligt.

    Tanken är att man vill hålla volten så hög som möjligt för att få ut så mycket av steget / stegen som möjligt.

    Fabbe

  15. #15

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Under 0.5v som sagt. Vilket är det man siktar på i billjud byggar världen. Räknat på 5-6m.
    En sex meter lång kopparkabel med area på 5000 kvadratmillimeter får en resistans på ca 0,000043 ohm och vid 120 ampere blir det ett spänningsfall på 0,005 volt (om man totalt ignorerar resistanser i kontaktdon, batteri, mm). Med en rimligare area på 50 kvadratmillimeter blir spänningsfallet ca 0,5 volt.

    En kabel med area på 5000 kvadratmillimeter borde alltså vara överdimensionerad även i den mest fanatiska "billjud byggar världen".
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Nu tänker du nog lite fel
    http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

    Här finns mer att läsa på
    http://www.odelco.se/pdf-filer/kabeldimension.pdf

  17. #17

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Nu tänker du nog lite fel
    http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
    Vad är fel?

    Batterispänning: 14 volt (V)
    Effekt: 1680 watt (W)
    Ström: 120 ampere (A)
    Kabellängd: 6 meter (m)
    Kabelarea: 5000 mm²
    Kabeltyp: X koppar aluminium

    Resultat:

    Spänningsfall i kabeln 0.005 V
    Kabelns resistans 0.00004319 ohm
    Ström 120 A
    Rekommenderad area 70 mm2

    Seriöst; finns det kabelskor som gör det möjligt att ansluta en kabel på 5000 kvadratmillimeter till ett slutsteg för bilbruk? Hur ser anslutningen på detta slutsteg ut?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Nu tänker du nog lite fel
    http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
    Vad är fel?

    Batterispänning: 14 volt (V)
    Effekt: 1680 watt (W)
    Ström: 120 ampere (A)
    Kabellängd: 6 meter (m)
    Kabelarea: 5000 mm²
    Kabeltyp: X koppar aluminium

    Resultat:

    Spännings fall i kabeln 0.005 V
    Kabelns resistans 0.00004319 ohm
    Ström 120 A
    Rekommenderad area 70 mm2

    Seriöst; finns det kabelskor som gör det möjligt att ansluta en kabel på 5000 kvadratmillimeter till ett slutsteg för bilbruk? Hur ser anslutningen på detta slutsteg ut?

    5000 mm2? De va en redig kabel må ja säga Heheh.
    Testa 50 mm2 istället

    Oj ser att jag har refererat till 50cm2 ovan haha. Ska såklart vara mm2

  19. #19

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Oj ser att jag har refererat till 50cm2 ovan haha. Ska såklart vara mm2
    Just så. Nu ramlade poletten ner. Jag har ju tidigare skrivit att 50cm2 räcker för 25 villor, dvs total overkill för ett (i sammanhanget) litet slutsteg i en bil.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #20

    Re: Vilken stereo i min 9-3 2008? samt rekommendatione för b

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Oj ser att jag har refererat till 50cm2 ovan haha. Ska såklart vara mm2
    Just så. Nu ramlade poletten ner. Jag har ju tidigare skrivit att 50cm2 räcker för 25 villor, dvs total overkill för ett (i sammanhanget) litet slutsteg i en bil.
    Trode vi pratade om 50mm2 vilket är rätt grovt för bilstereo som de är
    50cm2 kabel lär väl knappast existera i bilstereo världen.

Liknande ämnen

  1. Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08
    Av Jonkan1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2016-10-24, 12:06
  2. vilken stereo sitter i min 9-3 2008
    Av tv01 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 17:39
  3. Vad göra med stereo i 9-5 2008?
    Av MattiasA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 09:45
  4. Kan man köra med SID, Stereo samt ACC urkopplat?
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 19:27
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •