Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kvalité på krängningshämmarstag OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 478

    Kvalité på krängningshämmarstag OG9-5

    Kollade på Maptunparts och Speedparts efter nya krängningshämmarstag till min 9-5 men ser till min besvikelse att de nu bara säljer eftermarknadsgrejor. I alla fall Maptun visar bild, http://www.maptunparts.se/chassi/Stabil ... b-9-5.html , som är misstänkt lika de jag förra året köpte på Biltema och nu 1100 mil senare är slut.
    Speedparts har visserligen bild på ett originalstag, men priset säger mig att det också är ett eftermarknadsstag/ekonomidel. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 86606.html

    "Biltemakvalitén" vill jag inte köpa igen, så jag undrar om någon hittat bra stag någonstans? - Ja förutom på Saab då.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 497
    Medlem#
    6973

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    Lär vara Scantech/Dorman som levererar till SP iaf.

    MECA ska ha nåt heavy-duty stag har jag läst om. Fast tjockare pinne hjälper ju inte om kullederna är lika dåliga...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    BDS brukar oftast sälja "riktiga" delar, brukar stå tillverkare på grejjerna i deras webbshop.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    jag vill nog påstå att dessa får man se som förbrukningsvaror oavsett inköpsställe. En del marknadsför kralligare stag med lite större kula men detta är ju bara jämfört med originalstaget. Det finns andra bilar med kralligare stag original och tro det eller ej, de tar slut de också.........
    Enklast är att köpa billiga stag och byta regelbundet.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 478

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag vill nog påstå att dessa får man se som förbrukningsvaror oavsett inköpsställe. En del marknadsför kralligare stag med lite större kula men detta är ju bara jämfört med originalstaget. Det finns andra bilar med kralligare stag original och tro det eller ej, de tar slut de också.........
    Enklast är att köpa billiga stag och byta regelbundet.
    Har jobbat på verkstad även drivit egen verkstad under ett antal decennier och vet naturligtvis att dessa stag behöver bytas då och då.

    MEN Inte f#n ska man behöva byta varje sommar/var 1000:e mil heller. Original håller ju ett antal år i alla fall. Kanske värt att köpa originalen ändå. Går visst på ca 350 kr st.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    HD-stag
    Vet inget om kvalitén men det kanske är värt ett försök ?
    Sämre än Scantech lär det knappast bli..
    http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4015
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    Jag bytte mina stag föra ca 2 månader sen och jag köpte de som maptun säljer. Kvalitén kändes väl inte som toppkvalité men jag fick ändå känslan av att konstruktionen på staget var bättre än original. Det var lite lättare att hålla emot med en 8mm(osäker på storleken) ringnyckel på utsidan istället för en 17mm på insidan. Så monteringen var helt klart smidigare tycker jag.

    Däremot så poppade klämman som håller fast gummiskyddet över kulleden av så den fick jag dra tillbaka. Minns dock inte vad som gjorde att den poppade loss, eventuellt var jag lite för våldsam just då för jag behövde bilen omgående och hade i princip loss allting i hela hjullhuset för jag passade på att smeta underredsmassa när jag ändå var där och pillade.

    Om staget håller 4 år så är jag nöjd, tror dock inte det hjälper dig särskilt mycket om jag skriver här om 4 år igen! Men övriga delar jag köpt från maptun har varit bra, förutom deras jävla maptuner som man inte får ett skit för när man väljer annat trim.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    Jag köpte ett på Mekonomen och den stämplade märkningen var identisk med den på originalstaget så jag förutsätter att det är samma tillverkare.

    Köpte ett på Biltema också och bytte andra sidan samtidigt för att ha som referens och de var av annan variant, tiden får visa vilken som håller bättre.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #9
    Sugmotor F_karlssons avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9061

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    Hej, jag köpte original stag på speedparts när jag bytte på min 9-5 i våras och det finns fortfarande i lager, ser exakt lika ut som det som satt på bilen, hoppas att dom nya oxå håller 12500mil...

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/origi ... e6606.html
    9-5 2.3t BioPower Anniversary Edition -07 (Steg 1)
    9-3 Turbo X -08 (Steg 3)
    9000 -97 (steg2+) *såld* 900 T8 -83 R.I.P *saknad*

  10. #10

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    Hej.

    Bytte till dessa när org var slut efter 7000 mil.
    De känns gedigna. Betydligt grövre, och bra kvalla på damaskerna.

    http://www.autokatalogen.se/afw/umea/vi ... dNo=288524

    mvh
    loca

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Hej.

    Bytte till dessa när org var slut efter 7000 mil.
    De känns gedigna. Betydligt grövre, och bra kvalla på damaskerna.

    http://www.autokatalogen.se/afw/umea/vi ... dNo=288524

    mvh
    Det DÄR är grejer! Satan att jag inte visste om att de fanns när jag bytte mina. Frågan är dock, blir bilen stabilare pga grövre stag?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  12. #12

    Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    Hej.

    Jag köpte dem på rekomendation att de bland annat ger stabilare chassi.
    Just då jag bytte upplevde jag stor skillnad, dock var ju de gamla kassa.
    Nu 5000 mil senare känns de vara i "nyskick".

    Hade bytt på gambiln nåt år innan till billiga. Damaskerna har vittrat sönder tre år senare. Får se hur länge de håller.

    mvh
    loca

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 478

    Sv: Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    Citat Ursprungligen postat av F_karlsson
    Hej, jag köpte original stag på speedparts när jag bytte på min 9-5 i våras och det finns fortfarande i lager, ser exakt lika ut som det som satt på bilen, hoppas att dom nya oxå håller 12500mil...

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/origi ... e6606.html
    Ja se där! Vete sjutton hur jag kunde missa dom när jag sökte på Speed Parts.

    Blir dom eller de förstärkta från Autoexperten, som ju verkade väldigt kaxiga. I vilket fall original från SP och de andra förstärkta är klart billigare än att handla hos Saab åf.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Sv: Re: Kvalité på krängningshämmarstag?

    [quote=Slättabjörnen]
    Citat Ursprungligen postat av F_karlsson":1b7eizqw]Hej, jag köpte original stag på speedparts när jag bytte på min 9-5 i våras och det finns fortfarande i lager, ser exakt lika ut som det som satt på bilen, hoppas att dom nya oxå håller 12500mil...

    [url="http://shop.speedparts.se/sv/prod/originaldelar/oe6606.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/origi ... e6606.html[/url]
    Ja se där! Vete sjutton hur jag kunde missa dom när jag sökte på Speed Parts.

    Blir dom eller de förstärkta från Autoexperten, som ju verkade väldigt kaxiga. I vilket fall original från SP och de andra förstärkta är klart billigare än att handla hos Saab åf.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2[/quote:1b7eizqw]
    Speedparts är ju väldigt skickliga på att dölja originalprylarna för att tjäna pengar på "deras egna" produkter. Lite tråkigt men thats business life! Hade inte heller sett originalstagen innan.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  15. #15
    Tänkte uppdatera den här tråden lite. För drygt ett år sedan bytte jag krängningshämmarstag på en av våra 9-5:or. Sedan dess har bilen rullat cirka tusen mil. Igår blev det ett himla knarrande i bilen vid fjädringsrörelser. Trodde nästan att en framfjäder gått av, men det visar sig att oljudet kommer från krängningshämmarstaget på vänster sida. Gummidamaskerna på båda kullederna (både uppe och nedtill) är det bara småsmulor kvar av. Fullständigt otrolig dålig kvalitet uppenbarligen. Dessa steg köpte jag på Speedparts. Såg att de har två olika sorter och jag valde nog de billigaste. Bara skit!
    Den här gången blir det nya originalstag. På min andra 9-5:a har de suttit i 15 år och över 20 tusen mil och de är fortfarande hela...

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2022-01-31, 17:09
  2. Speedpars krängningshämmarstag og9-5
    Av aik i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-08, 19:32
  3. Stabilisatorstag/krängningshämmarstag
    Av mortimer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •