Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Haft bilen på verkstad för försäkrings (Solid) jobb

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    182

    Haft bilen på verkstad för försäkrings (Solid) jobb

    Har köpt mig en 9-5 aero av en bilhandlare som sålde bilen med 1års garanti från solid försäkringar. O jag hittade lite små fel på bilen. Bl.a. Läckande styrservo så lämnade in bilen och bad dom prata med försäkringsbolaget så allt skulle bli rätt. Pratade flera gånger med gubben på bilpartner i Lund om detta och det skulle han "fixa". Jag var o hämtade bilen för ca 3 veckor sen. Och nu ringer idioten från bilpartner i Lund och säger att jag måste betala för försäkrings bolaget inte godkänt jobbet. Jag är inte intresserad av att betala en krona för det. Jag tycker ju att det är bilpartner som gjort fel när dom gjort ett jobb och lämnat ut bilen utan att få godkännande från försäkringsbolaget. Hur går jag vidare för att allt ska bli rätt??
    9-5 Aero 2004 Hirch

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    28

    Haft bilen på verkstad för försäkrings jobb

    Tråkigt att höra.
    Se till att ha alla handlingar i ärendet förberedda som PDF, och ring din lokala konsumentvägledare. Han kommer behöva dokumenten, sedan kan han råda dig.

    Har du godkänt arbetsordern hos verkstaden?

    Står du eller försäkringsbolaget dom beställare?

    Dessa detaljer kan vara viktiga att ha klarhet i, mitt högst personliga förslag, är att du ber verkstaden lösa detta med försäkringsbolaget, och hålla dig utanför.
    Lycka till.


    Och det är det som är skillnaden på kvadratrötter och morötter.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Haft bilen på verkstad för försäkrings jobb

    Det finns två viktiga saker att tänka på i din sits:
    1. Dokumentation: Spar (och organisera) alla papper, mail o.s.v. du har i ärendet så att du kan styrka dina påståenden. "Vi kom överrens om det på telefon" håller tyvärr inget vidare ifall ärendet skulle gå vidare. Se till att all kommunikation framöver går via mail eller liknande så att du har svart på vitt vad som sagts och inte sagts.
    2. Svara alltid på all kommunikation från bilhandlaren, bestrid (skriftligt) eventuella fakturor han skickar o.s.v. - Om du t.ex. bara skiter i en faktura han skickar har han rätt att driva det till inkasso/kronofogden, men det kan han inte så länge du besvarar allt du får från honom.

    Sedan finns det ett par frågor:
    - Såldes bilen med ett års garanti av handlaren som sedan i sin tur har försäkringen hos Solid eller såldes bilen till dig med en tillhörande försäkring hos Solid i ditt namn? - Alltså, vem är Solids kund: du eller handlaren?
    - Vem beställde verkstadsjobbet (=skrev på arbetsorden)? Du eller handlaren?
    - Vad stod det i köpekontraktet? Bara "1 års garanti" eller var det villkorat på något sätt t.ex. "1 års garanti enligt Solids försäkringsvillkor"?

    Om - med betoning på om - det är handlaren som ställde ut garantin utan några särskilda villkor och handlaren som beställde verkstadsjobbet skulle jag nog svara handlaren "jag begärde en reparation enligt garantin som står i köpeavtalet, hur du finansierar dina garantiåtaganden berör inte mig", och sedan systematisk och skriftligt avvisa eventuella krav med hänvisning till garantin. Men finns det några snåriga garantivillkor, någon form av direktavtal mellan dig och Solid eller om det faktiskt var du som beställde verkstadsjobbet blir det svårare, då gäller det verkligen att ha torrt på fötterna.

    Men som redan sagts, ring en konsumentvägledare och kolla, de kan nog det här bättre än vi.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Haft bilen på verkstad för försäkrings jobb

    Som övriga skribenter redan underrättat dig om. Följande förlopp hänger på om du eller bilhandlaren står på försäkringen. Står du som kund hos Solid, så förstår jag inte vad bilhandlaren ö.h.t. haft med saken att göra. Att för hans skull fungera som mellanhand, skulle ju då inte gynna någon. Och framförallt, dokumentation är i detta fallet A & O!
    Lycka till!

  5. #5

    Re: Haft bilen på verkstad för försäkrings jobb

    Vad har försäkringsbolaget med detta att göra?
    Konsumentköplagen gäller, och handlaren ska åtgärda felen.
    Signaturlös

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Haft bilen på verkstad för försäkrings jobb

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Vad har försäkringsbolaget med detta att göra?
    Konsumentköplagen gäller, och handlaren ska åtgärda felen.

    Det beror ju helt och hållet på vad säljaren och köparen har för avtal.
    Vad konsumentlagen säger är ju ganska svårt att använda som referens, då vi inte vet vilka förhållanden som affären gjordes under.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    28

    Haft bilen på verkstad för försäkrings jobb

    Konsumentköplagen ger faktiskt dig som köpare 36 månaders reklamationsrätt (ej att förväxla med garanti) mot URSPRUNGLIGA fel.
    Ett fel på tex en servo eller en växellåda på en 5-6 år gammal bil som rullat 10-15000 mil, som visar sig efter säg 3 månader, torde rimligtvis med största sannolikhet vara ursprungligt.
    En garanti kan bilfirman avtala bort, men reklamationsrätten går inte att avtala bort.
    Förklara detta för säljaren, och be om ett skriftligt svar.


    Och det är det som är skillnaden på kvadratrötter och morötter.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    182

    Re: Haft bilen på verkstad för försäkrings jobb

    Tack för alla svar. Har pratat med bilhandlaren idag och han skulle fixa det sa han
    9-5 Aero 2004 Hirch

  9. #9

    Re: Haft bilen på verkstad för försäkrings jobb

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Vad har försäkringsbolaget med detta att göra?
    Konsumentköplagen gäller, och handlaren ska åtgärda felen.

    Det beror ju helt och hållet på vad säljaren och köparen har för avtal.
    Vad konsumentlagen säger är ju ganska svårt att använda som referens, då vi inte vet vilka förhållanden som affären gjordes under.
    Kan du förtydliga ditt svar för ärligt talat fattar jag inte vad du menar?
    Signaturlös

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Haft bilen på verkstad för försäkrings jobb

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av nemesis89


    Det beror ju helt och hållet på vad säljaren och köparen har för avtal.
    Vad konsumentlagen säger är ju ganska svårt att använda som referens, då vi inte vet vilka förhållanden som affären gjordes under.
    Kan du förtydliga ditt svar för ärligt talat fattar jag inte vad du menar?

    Jag vet inte riktigt hur jag ska omformulera mig.

    Hur som helst, efter att ha läst på lite, så är det som du säger. Följande är saxat från Konsumentverket:

    "Bilhandlaren är tvungen att följa konsumentköplagen och kan inte ge dig sämre villkor än vad som står i lagen. Du kan däremot förhandla dig till bättre villkor än vad som står i lagen. Lagen gäller även när du köper en begagnad bil av en bilhandlare. "


    Jag förmodade att bilhandlare, liksom alla andra näringsidkare kunde göra upp avtal sinsemellan kunden, varav handlaren då också kunde förhandla sig till bättre affärer. Men uppenbarligen finns det lagstadgade normer som styrker kundens rätt, som säljaren inte kan ändra på, trots att denna då meddelat kund om detta, och även fått det godkänt.

Liknande ämnen

  1. Haft bilen på service 9-5 upptäckt fel
    Av Lofvis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 14:30
  2. Hur vet man att bilen haft Sensonic?
    Av Kongo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 12:00
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •