Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07

    Hjälper damens syrra leta ny bil. Hon har snöat in på en A4, så jag försök läsa på så hon inte går på en nit
    Hon vill ha diesel, quattro, kombi, utrustning inte så viktigt.

    Det visar ju sig att få forum är så välordnade som vårt, och tips och råd hittar man inte så enkelt.
    Vad jag hittat hittills är att kamrem skall bytas runt 12k (vissa säger betydligt senare dock) och det verkar vara en riktigt kostsam historia som lätt verkar kunna springa iväg runt 20000 med tanke på det kanske det är värt att hitta bil med något mer mil men där det är gjort?
    Det verkar också vara vanligt med lacksläpp på framskärmarna.
    Strulande egr verkar också rätt vanligt, samt trasiga spridare, fast det verkar gå på garanti.

    Vad har de allvetande stcs-folket för kommentarer/erfarenheter?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07

    Tillägg:
    Det skedde ju modellbyte 2007, är uppgraderingen värd pengarna? De kostar ju ca 40k mer om man tittar på motsvarande 06a.
    TDi 140 eller 170? Erfarenheter?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07

    Den viktigaste uppgrderingen kom 2009 med nya och snålare motorer och en kraftigt uppdaterad interiör/instrumentering. Men då snackar vi HELT andra pengar....

    Jag har hört talas om att deras dieselmotorer kring dessa år inte är i närheten av att vara så snåla som de "borde" vara. Men naturligtvis är det så att vi alla har olika tunga högerfötter....

    Jag har i övrigt inte så stor koll på deras dieselmotorer, men en vän till familjen har en 2007 A4, dock en 1.8T. Likadan bil förutom motorn. Den bilen har gått runt 16.000 mil om jag minns rätt och den har varit någorlunda problemfri förutom vissa standardbekymmer. Han har sedan ny bytt hela framvagnen några gånger om (för att använda hans egna ord, smärre överdrift kanske) och turbon rasade alldeles nyligen. Dock har jag inte hört honom prata om några Quattro-problem alls.

    I övrigt vet jag att han anser att Audis s.k. premiumkvalitet är mycket av en myt, hans exemplar knarrar och skramlar så snart han närmar sig ett fartgupp eller en trottoarkant.

    Vi pratade rost häromsistens och hans bil är kliniskt fri från rost trots att han kör väldigt mkt i saltbadet på E4 längs norrlandskusten. Det verkar vara en hyfsat rostskyddad modell för att vara Audi. Som de flesta vet så är Audi långt från premium när det gäller rostskydd, men A4 verkar ha klarat sig ok.

    Jag har åkt i den bilen ett antal gånger och vad man ska ha klart för sig är att det upplevs rent subjektivt som en väldigt liten bil. I jämförelse känns en ng 9-3 som en mkt större bil. Bagageutrymmet är inget att skryta med precis. Återigen; den uppgradering som kom hösten 2008 innebar klart förbättrade utrymmen.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07

    På jobbet har det trasslat med bromsar och framvagn.

    Är inte skatten väldigt dyr på en äldre Tdi? 2007 är väl partikelfilter men ganska många gram CO2.

    Fanns 140/143 som Quattro? Är det inte 170/177. Den lilla kan vara pumpdysa och den större common rail eller?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07

    Hon kommer ju från en passat tdi 2004 med 30k på mätaren och där hade mycket bytts... Till och med motorn för 5000 mil sen
    Och den rostade rätt bra den också. Att Audi inte är ett under av kvalitet har jag förstått, men deras rykte som kvalitetsbilar är ju lika grundmurat som ryktet om saab som skitbil

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Re: Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07

    Audi's 2.0 TDI 170, har haft massor problem med spridare. Tror dock det skall gå på garantin nu eller goodwill. Så googla lite om det med spridare, kan bli en dyr affär annars. Sen var där något med att "oljan frös ner oljetrycksgivaren så pass "något bla-bla" att pumpen inte gick och att dom ofta rasat motorn pga det "något något". Suddigt minne.

    https://www.google.se/#fp=47f916c5b7030 ... e&safe=off

    och kanske:

    https://www.google.se/#fp=47f916c5b7030 ... k&safe=off
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07

    Hm, det låter som att 170hk inte är värd sitt pris, vekar vara mycket problem med den där motorn. Sen har jag läst mycket om lacksläpp på de där årsmodellerna, tydligen vanligt på framskärmarna.
    Kanske dags att försöka få över henne på en 9-3x eller så

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Re: Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm, det låter som att 170hk inte är värd sitt pris, vekar vara mycket problem med den där motorn. Sen har jag läst mycket om lacksläpp på de där årsmodellerna, tydligen vanligt på framskärmarna.
    Kanske dags att försöka få över henne på en 9-3x eller så
    Alltid värt ett försök med att få folk att köra Saab, oftast vet dom inte vad dom går miste om
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

Liknande ämnen

  1. Hjullagerbyte Audi A6 4,2 quattro
    Av tele i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 01:44
  2. köpråd Audi A4 1.8t quattro 06-07
    Av Raven i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 10:16
  3. Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?
    Av Magnus Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •