Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hur byta expansionskärl / trasig nivågivare NG9-3 B207

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Hur byta expansionskärl / trasig nivågivare NG9-3 B207

    Som i rubriken,

    Min SID varnar för låg nivå, men nivån är inte låg. Jag har kollat och det finns spänning fram till givaren, om jag "mäter" med tech2 och drar ut kontakten och sätter in den ingen blir det ingen skillnad. Om jag pillrar på flottören kan det kort bli så att tech2 visar att statusen ändras. Om jag "kortsluter" kontakten så ändras statusen.

    Om jag fattat rätt är den "öppen" om det är tomt i behållaren, eller kontakten urdragen.

    Som jag förstår kan jag ha 2 problem.

    1) Givaren är paj

    2) Flöttören har hakat upp sig

    1) Givaren, ska den gå att byta utan att lossa behållaren (ja sa någon i en annan tråd, jag tar gärna emot en beskrivning om hur) - problemet att jag inte fick tag på en givare.

    2) Flottören, den sitter för mig några millimeter eller mer under ytan och går att trycka nedåt med en skruvmejsel, men den ligger inte uppe vid ytan. Pillrade jag på den så gick den att lyfta upp mer än vad den själv flöt, men jag var rädd att pajja nånting när jag inte förstår hur den funkar.

    Vore mycket tacksamt om nån som grejjat med detta kunde ge mig lite ledning, eller om någon kan gänga upp locket och kolla ned om flottören sitter uppe på ytan eller ligger lite under. Kan säga att jag fyllde i några ml vatten för att vara säker på att nivån var över strecket, så jag ligger ca 1mm över den gjutna kanten på behållaren...

    Hela expansionstanken med givare kostade om jag minns rätt ca 450kr ny, så kanske bästa att byta den, men jag skulle gärna slippa det jobbet, verkar slaskigt... Om det bara är nåt som hakat upp sig...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Expansionskärl / trasig nivågivare 9-3ss - hur byta

    Byta hela expansionskärlet var inte alls slaskigt eller tidsödande.

    Jag följde i stort sätt WIS;

    Lösgör locket
    Ta en hävertsug (ren förstås, finns en för 35kr på biltema) och töm ut all kylvätska i behållaren till en ren flaska
    Slangtång på tjocka slangen i botten (finns på biltema)
    Lossa givarens kontaktdon
    Lossa 2 smala slangarna, häng dem så det inte rinner ut nåt
    Lossa hela behållaren, lyft upp den för bättre åtkomst
    Lossa slangkämman i botten och ta loss behållaren (här behöver man en bra slangklamtång, biltemas vinklade var OK men inte jättebra)

    Montera allt i omvänd ordning.

    Vänta med att sätta fast slangarna tills behållaren har satts på sin rätta plats, så de inte hamnar snett och spänner

    Detta är snabbt gjort och två pyttedroppar vätska var allt som jag spillde, när jag återfyllde behållaren med den utsugna vätskan så låg nivån exakt som förut, behövde inte fylla nåt extra.

    Nu verkar givaren fungera helt som den ska.

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Vore mycket tacksamt om nån som grejjat med detta kunde ge mig lite ledning, eller om någon kan gänga upp locket och kolla ned om flottören sitter uppe på ytan eller ligger lite under. Kan säga att jag fyllde i några ml vatten för att vara säker på att nivån var över strecket, så jag ligger ca 1mm över den gjutna kanten på behållaren...
    .
    Flottören ligger under ytan när man har fyllt till "cold" strecket. Ungefär halvvägs mellan "cold" och tomt börjar den "larma" när det funkar som det ska...

    Case closed!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta / Rengöra nivågivare för xenon på saab 9-3 SC 2006
    Av mrpg99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-01-16, 18:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •