Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

  1. #1

    Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

    Hej,

    Jag har alltså en SAAB 9-3 linear tid från 2008. Jag är missnöjd med ljudsystemet och vill uppgradera det på lämpligt sätt.

    Jag har den enklaste stereon med 3,5" i panelen fram samt 4" i hatthyllan.

    Vad jag förstår så är det inte helt enkelt att byta huvudenhet utan att förlora vissa funktioner såsom styrningen till dieselvärmaren. Jag vill fortfarande kunna använda dieselvärmaren och alltså ha kvar klockans funktion. Går det att behålla med en ny huvudenhet?

    Hur får jag med enkla metoder bättre ljud i bilen. Byta 3,5" i panelen fram, montera högtalare i framdörrarna, montera 6x9 i hatthyllan bak, eventuellt en mindre baslåda i reservhjulsbalja eller på annat smart ställe utan att inkräkta på bagageutrymmet?

    Är det någon som kan hjälpa mig med några bra tips utan att det drar iväg allt för mycket i pris?

    /J

  2. #2

    Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

    Citat Ursprungligen postat av Jonkan1
    Vad jag förstår så är det inte helt enkelt att byta huvudenhet utan att förlora vissa funktioner såsom styrningen till dieselvärmaren. Jag vill fortfarande kunna använda dieselvärmaren och alltså ha kvar klockans funktion. Går det att behålla med en ny huvudenhet?
    Klockan sitter någonstans i bilens elektronik men den sätts till rätt fatum och tid från stereons huvudenhet (från radions RDS) via bilens CAN-buss. Det innebär att dieselvärmaren fungerar på natten när stereon är avstängd men också när stereons huvudenhet är bortplockad från bilen. Det fungerar så länge klockan i bilen har kvar tiden, dvs tills batteriet kopplas bort eller vissa funktioner görs med servicedatorn TECH2 på en verkstad.

    De funktioner som slutar fungera är styrning av motorvärmare och serviceindikator.

    Det finns vad jag vet ingen eftermarknadsstereo som skickar ut klocka/datum på bilens CAN-buss.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

    Jag vill kunna använda mig av dieselvärmaren och dess tidur, så vad rekommenderar du då, att behålla orginalstereon eller byta ut den mot en eftermarknadsvariant?

    Går det att få bra ljud även från orginalstereon?

  4. #4

    Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

    Jag hade kvar serviceindikatorn ett tag, men numera visar den bara --- och anledningen är att jag har bytt huvudenhet.

    Tänkbara lösningar:

    1. Leva med det. (kanske inte så enkelt utan dieselvärmaren)
    2. Koppla in den gamla huvudenheten en kort stund varje gång klockan stannar.
    3. Bygga en liten dator som skickar ut datum och tid på CAN-bussen på samma sätt som Saabs huvudenhet.

    För tillfället gör jag 1 men planerar att göra 3 när jag får tid.

    Angående bra ljud så behöll jag 300W-förstärkaren och högtalarna men bytte huvudenheten. Ljudet blev märkbart bättre (antagligen pga att jag blev av med Bose Centerpoint). I 300W-systemet från Bose var det alltså huvudenheten som var den svagaste länken. I ditt fall är det säkert de fyra små högtalarna som är den svaga länken. Om du trivs med funktionerna i huvudenheten kanske du skulle testa med nya högtalare och förstärkare först och vänta med huvudenheten till senare?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

    Du kan få bra ljud ja. En extern ljudprocessor som du matar med högnivå in från din orginalstereo ger dig väldigt goda möjligheter att hänga på slutsteg och andra högtalare. Exempel på dessa är Alpine PXA-H800, Audison BitOne/BitTen eller Mosconi 6to8/4to6.

    EDIT: På de flesta processorerna så kan du koppla telefonen via aux direkt in, så du går förbi original huvudenhet och på så sätt har du möjligheter till god kvalitet. En annan lösning är att installera en eftermarknadshuvudenhet i t.ex handskfacket.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

    Lägger mig i lite grann här.. Hur vore det att ha en kontakt liggande någonstans där man kan koppla in gammelstereon (eller låta den ligga, t ex i bagagen?). Finns busskommunikationen någon annanstans, lämpligare ställe (elcentralen i bagaget?), att koppla in sig på eller är det bara i kontaktstycket till stereon som den finns?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Hur vore det att ha en kontakt liggande någonstans där man kan koppla in gammelstereon (eller låta den ligga, t ex i bagagen?).
    Det borde fungera med jord, 12V, buss och antenn till "gammelstereon". Att ha den ansluten permanent verkar lite onödigt, det är ju inte så ofta batteriet kopplas bort. Dessutom får man fundera igenom vad det innebär att den gömda stereon reagerar på rattknapparna (som man naturligtvis numera använder till den nya stereon) medan den ligger i bagaget ...

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Finns busskommunikationen någon annanstans, lämpligare ställe (elcentralen i bagaget?), att koppla in sig på eller är det bara i kontaktstycket till stereon som den finns?
    Instrumentbussen finns "överallt" men är sektionerad. Det är oklart om t.ex. CIM skickar vidare alla meddelanden mellan sektionerna (dvs fungerar som en ren router) eller om vissa meddelanden "stannar" i sin sektion (fungerar som en brandvägg).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8

    Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

    Har kommit fram till följande efter lite surfande och samtal med butik:

    Jag kommer montera nya 3,5" högtalare från Hertz i fram, Hertz 6x9 i hatthyllan samt ett 4-kanaligt steg som driver samtliga högtalare.

    Behåller alltså orginal huvudenhet till att börja med.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08

    Börja med att montera högtalare i dörrarna innan du kastar pengar på en massa onödiga 6x9or. Lägger du i lite dämpmatta på dörrplåt samt baksida dörrplast så kan du få till en trevlig midbas/bas där.
    Man vill ha allt ljud framifrån, det blir betydligt trevligare att lyssna och du slipper att det grötar ihop sig när du blandar samma frekvenser från olika högtalarelement.
    Lägger du sedan på ett litet baselement när du har ekonomi till det så är du hemma.

    Jag tycker det är synd att göra en sådan installation med 6x9or i en så pass ny bil där du har möjlighet att få till ett trevligt ljud på annat sätt, det blir genast lite Volvo 740 stuk på den då.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hallå Bumpar tråden lite

    Jag har en 9-3 SS Vector -08 och är också intresserad av att byta ut mina 4" i hatthyllan mot 6x9:or, tycker att ljudet är helt OK i bilen, men önskar lite mera bas i rummet.
    Läste någonstans att ljudet ut på de linjerna (till 4") bara är diskant.
    Kan någon revidera de uppgifterna?

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av farnestam Visa inlägg
    Hallå Bumpar tråden lite

    Jag har en 9-3 SS Vector -08 och är också intresserad av att byta ut mina 4" i hatthyllan mot 6x9:or, tycker att ljudet är helt OK i bilen, men önskar lite mera bas i rummet.
    Läste någonstans att ljudet ut på de linjerna (till 4") bara är diskant.
    Kan någon revidera de uppgifterna?
    Generellt så rör mycket av informationen man hör/ser till 2003-2006. Vet du vilken storlek på system du har nu?


    För info och lite uppdatering så har jag gjort som jag var inne på själv ovan. Drog en nätverkskabel till bagagen som jag skarvade in på stereokablaget som jag får de signaler jag behöver för att driva stereon, inklusive GM-lan. Tog sedan interna kontakter till en PC (typ för fläktar och sånt) som passade bra på kontaktpinnarna på GM-stereon och gjorde ett litet kablage som också får en nätverkskontakt. Bara att sedan ta en RJ45-RJ45 skarvadapter så kan jag då lätt koppla in steron tillfälligt. Bara jacka i "nätverkskabeln" så kan jag ställa klockan osv. Har inte testat det än men borde funka.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hallå
    Ja jag vet att informationen rör 03-06 men det finns ju inte något samlat för 06>
    Jag har mellan-mjölk systemet, dvs basar i dörrarna fram.

    Så som sagt, är det fullt frekvensomfång ut på signalerna bak?

    Om någon har någon sort sprängskiss på premium 150 systemet så skulle jag bli väldigt glad över att få se hur det ser ut?
    Jag har liksom ingen koll på om det är fiberbuss på mitt system, eller hur högtalarna är matade?
    Antar att jag har AMP1, men hur är det kopplat efter det? 2 front + 2 bak + 2 bas? eller 2 front + 1 mitt + 2 bak + 2 bas?

    Tack.
    Senast redigerat av farnestam den 2014-10-13 klockan 15:51.

  13. #13
    07 och framåt finns inte längre någon MOST fiberbuss.

    Huvudenheten skickar ut fyra kanaler, höger/vänster för fram och bak. Totalt 70W.
    I lilla systemet drivs högtalarna direkt från huvudenheten
    I övriga system är huvudenheten kopplad till ett eller flera slutsteg (beroende på system, kaross och årsmodell) som driver högtalare. Slutstegen tar alltså ofiltrerad högnivå som insignal vilket gör det enkelt att koppla in ytterligare slutsteg för egna högtalare.

    Varje högtalarposition har var sitt filter och förstärkarkanal i slutstegen men delningsfrekvenserna är inte dokumenterade i WIS, så om någon vet hur det är så är det antingen inside info eller uppmätt. Jag har ingen aning.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hej Göran

    Tack för informationen, vet du eller någon annan om det finns ett schema på denna eller PIN-OUT någonstans?

    Tack

  15. #15
    Det finns en tabell på huvudenehetens hölje som visar dess anslutningar. Jag tror det är samma med slutstegen, men det finns så många varianter och jag har inte sett alla.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Jag hade kvar serviceindikatorn ett tag, men numera visar den bara --- och anledningen är att jag har bytt huvudenhet.

    Tänkbara lösningar:

    1. Leva med det. (kanske inte så enkelt utan dieselvärmaren)
    2. Koppla in den gamla huvudenheten en kort stund varje gång klockan stannar.
    3. Bygga en liten dator som skickar ut datum och tid på CAN-bussen på samma sätt som Saabs huvudenhet.

    För tillfället gör jag 1 men planerar att göra 3 när jag får tid.

    Angående bra ljud så behöll jag 300W-förstärkaren och högtalarna men bytte huvudenheten. Ljudet blev märkbart bättre (antagligen pga att jag blev av med Bose Centerpoint). I 300W-systemet från Bose var det alltså huvudenheten som var den svagaste länken. I ditt fall är det säkert de fyra små högtalarna som är den svaga länken. Om du trivs med funktionerna i huvudenheten kanske du skulle testa med nya högtalare och förstärkare först och vänta med huvudenheten till senare?


    Göran är det något som du lyckats med? Den lilla datorn som skickar signal till CANbus?
    Är sugen på att byta Stereo till en Pioneer 2-din med nav som jag har liggandes med vill inte tappa timer till värmaren.
    SAAB 9-3 TTID -08

    Tidigare:
    9-3 TID -07
    9-5 Aero -02
    9-3 Aero -02
    9000 TurboSport -92

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088
    Det finns en lite "dator" som man kan koppla in i ODB som löser det med klockan. Den kallas eSID o ger lite mer funktioner också. http://www.esid.se/
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Är det bara att stoppa in den i OBD och så löser det sig?
    Smidig grej! Det ska det kollas närmare på
    Synd att prislappen ligger på 1780 bara för att behålla funktionen med timer till värmaren..
    Men visst är det kul att få lite extra funktioner, hade samma på min 9-5a men den va inte orginal under huven så då va det nytta att hålla koll på andra värden
    Senast redigerat av Spikey den 2016-10-05 klockan 13:39.
    SAAB 9-3 TTID -08

    Tidigare:
    9-3 TID -07
    9-5 Aero -02
    9-3 Aero -02
    9000 TurboSport -92

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Man ansluter den direkt i OBD-uttaget. Det är bara en liten grej stor som en OBD-kontakt. Det man får tillgång till i den som berör detta med stereobyte och klockan, är att man får en funktion för att manuellt ställa klockan när bilen varit strömlös. I normala fall hämtas då tiden från radion, men är den utbytt så funkar inte det längre. Så länge bilen har ström från sitt batteri så är det ingen skillnad. Då går klockan som vanligt, oavsett original eller utbytt radio.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Man ansluter den direkt i OBD-uttaget. Det är bara en liten grej stor som en OBD-kontakt. Det man får tillgång till i den som berör detta med stereobyte och klockan, är att man får en funktion för att manuellt ställa klockan när bilen varit strömlös. I normala fall hämtas då tiden från radion, men är den utbytt så funkar inte det längre. Så länge bilen har ström från sitt batteri så är det ingen skillnad. Då går klockan som vanligt, oavsett original eller utbytt radio.
    Okej. Så att så länge man inte drar ut batteriet så håller sig klockan?
    Har bara kört T7 bensin tidigare.
    SAAB 9-3 TTID -08

    Tidigare:
    9-3 TID -07
    9-5 Aero -02
    9-3 Aero -02
    9000 TurboSport -92

Liknande ämnen

  1. Frågor kring högtalare och stereo. -saab og 9-3
    Av danson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 00:23
  2. Byta ut As2 högtalare till bättre, vilka har ni?
    Av eric_ab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 00:30
  3. Nya högtalare Saab 9-3 2008
    Av Turbo_Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 14:07
  4. Bättre 6.5" dörrhögtalare OG9-3
    Av znurv i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 12:14
  5. Bättre högtalare 9-5
    Av Lumberjack i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •